پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » خط کشیدن روی بدنه اتومبیل، ۶ ماه تا ۳ سال حبس دارد / نحوه اخذ خسارت
خط کشیدن روی بدنه اتومبیل

خط کشیدن روی بدنه اتومبیل، ۶ ماه تا ۳ سال حبس دارد / نحوه اخذ خسارت

۱۴۰۲-۰۱-۱۴

فرض کنید خودروی خود را در کنار خیابان پارک کرده اید و وقتی که برمی‌گردید، با صحنه خط خطی شدن بدنه آن روبرو ‌شوید. تصور این حس هم ناخوشایند است اما حال باید چه کار کرد؟

نحوه اخذ خسارت قانونی در تخریب عمدی

به گزارش خبرنگار مجله ماشین، هیچ‌کس حق ندارد به مالکیت دیگری تعرض کرده یا اموال وی را تخریب کند در این راستا، قانونگذار در جهت حفظ نظم عمومی برای مقابله با چنین رفتارهایی، ضمن تعیین مجازات در قانون مجازات اسلامی، مرتکب را مکلف به جبران خسارات وارده نیز می‌کند.

خط کشیدن روی بدنه اتومبیل

لطمه زدن به خودرو‌های پارک‌شده از نظر عرف تخریب شناخته می‌شود. نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد، این است که علاوه بر عمل فیزیکی لطمه زدن، ورود ضرر به مال دیگری نیز شرط تحقق جرم است زیرا تا ضرر واقع نشود، جرم تحقق پیدا نخواهد کرد. لطمه زدن به اموال دیگری نه تنها موجب مسئولیت مدنی بلکه موجب مسئولیت جزایی اشخاص نیز خواهد بود.

چنانچه فردی اموال خصوصی متعلق به مردم را از بین ببرد، بر اساس قانون مجازات خواهد شد. در این خصوص حسب ماده ۶۷۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی «هر کس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب کند یا به هر نحو، کلاً یا بعضا تلف کند و از کار اندازد، به حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.»

خط کشیدن روی بدنه اتومبیل

ابتدا باید در مراجع قضایی طرح شکایت کنید واگر بتوانید ادعای خود را اثبات نمایید و ضارب در دادگاه محکوم شود علاوه براخذ خسارت، به ۶ ماه تا ۳ سال حبس هم محکوم می گردد.

شایسته است مالکین خودروها کاری نکنند که مورد هجوم این دسته از افراد قرار گیرند و به این افراد هم توصیه می کنیم با صدمه زدن با اموال اشخاص برای خودشان دردسر درست نکنند .

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×