پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » پیرلی و بریجستون در تلاش برای بردن در مناقصه
تایر بریجستون

پیرلی و بریجستون در تلاش برای بردن در مناقصه

۱۴۰۲-۰۴-۰۳

پیرلی و بریجستون هر دو تست های فنی را پشت سر گذاشتند، بنابراین فرمول 1 کدام برند را انتخاب می کند؟

به گزارش مجله ماشین، چه کسی تنها تامین کننده لاستیک F1 بین سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ خواهد بود، پیرلی یا بریجستون؟ این دو برند شرکت کننده در مناقصه لاستیک، الزامات فنی تعیین شده توسط FIA را برآورده کردند و تست های فنی را پشت سر گذاشتند. مذاکرات در حال حاضر به سطح ۲ رسیده است، در این مرحله همه چیز از حوزه فنی به منطقه تجاری تغییر می کند. بنابراین توپ اکنون در فرمول یک و استفانو دومنیکالی است. F1 هنوز برندی را انتخاب نکرده است، اما انتظار می رود در ماه جولای تصمیم گیری شود.

بریجستون از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ تایرهای F1 را عرضه کرد و با ترک میشلین در پایان سال ۲۰۰۶، اولین تامین کننده یگانه تایر در تاریخ F1 شد. این برند ژاپنی می‌خواهد به فرمول یک بازگردد، اما این کار آسانی نیست زیرا آنها با پیرلی روبرو هستند که سال‌ها در فرمول یک سپری کرده و از حمایت فراری و ردبول برخوردار است.

ما فکر می کنیم که حمایت فراری از پیرلی ایتالیایی نباید تعجب آور باشد. ردبول که بر این ورزش مسلط است، از پیرلی حمایت می کند زیرا فکر می کند تداوم آن مهم است.

همچنین جالب است که ببینیم تیم ها در این نبرد چه سمتی خواهند داشت. پیرلی یا بریجستون؟ تاکنون ردبول و فراری سیاست های خود را کاملاً شفاف اعلام کرده و از پیرلی حمایت کرده اند، در حالی که سایر برندها سکوت کرده اند.

FIA یک “هدف نامه” به تیم های شرکت کننده در مناقصه برگزار شده در سه ماهه اول سال جاری ارسال کرده است. در این نامه به برندها گفته شد که فرمول یک چه انتظارات و اهدافی از لاستیک دارد و جزئیات فنی ذکر شده است. برندها باید ابتدا این الزامات فنی را برآورده می کردند تا به سطح دوم مذاکرات بروند. در حال حاضر نمی دانیم که آیا برندهای دیگری به جز پیرلی و بریجستون در مناقصه شرکت کرده یا تست های فنی را پشت سر گذاشته اند یا خیر.

به گفته منابع ایتالیایی، هم پیرلی و هم بریجستون این تست های فنی را پشت سر گذاشته اند و اکنون در سطح ۲ قرار دارد.

به عبارت دیگر، اکنون کسب و کار از حوزه فنی به حوزه تجاری منتقل شده است. اینجا هم حرف F1 و استفانو دومنیکالی است.

به طور خلاصه، این به F1 بستگی دارد که انتخاب کند. امیدواریم دومینیکالی و فرمول یک این انتخاب را تنها بر اساس پول انجام ندهند.

اینکه تنها ملاک در این انتخابات پول و نگاه نکردن به جنبه فنی باشد اشتباه است اما به نظر می رسد تصمیم به این شکل گرفته شود. به عبارتی سایز جعبه های دو برند قابل رقابت بوده و تا زمانی که یک طرف انصراف ندهد، هزینه افزایش می یابد. البته این در ورزشی مانند فرمول یک که پول در اولویت است طبیعی است.

اگر بریجستون واقعاً بخواهد به ورزش بازگردد، باید این بازی اقتصادی را انجام دهد. با این حال گفته می شود این برند ژاپنی آماده این بازی و بار اقتصادی است.

F1 و FIA هنوز بیانیه ای نداده اند، اما انتظار می رود تا قبل از پایان جولای تصمیم و بیانیه ای صادر شود.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×