جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳: ساینز با استراتژی عالی پیروز شد
فرمول یک سنگاپور 2023

فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳: ساینز با استراتژی عالی پیروز شد

۱۴۰۲-۰۶-۲۷ زمان مطالعه: 4 دقیقه 38

فرمول یک سنگاپور 2023 عصر یکشنبه برگزار شد و کارلوس ساینز راننده فراری برنده شانزدهمین مرحله فرمول یک 2023 به میزبانی خلیج مارینا شد.

به گزارش مجله ماشین،  فرمول یک برای یک تور کوچک آسیایی و برای شانزدهمین مسابقه فصل به سنگاپور آمد و مسابقه یکشنبه ۲۶ شهریور در خلیج مارینا برگزار شد.

مسیر خیابانی واقع در کنار خلیج مارینا در سنگاپور همیشه میزبان یکی از چالش برانگیزترین مسابقات فصل برای رانندگان است.

هوای فوق‌العاده گرم و پیستی با منحنی‌های زیاد شرایط را از نظر جسمی و روحی در مسابقه‌ای که تقریباً ۲ ساعت طول می‌کشد برای رانندگان بسیار دشوار می‌کند.

امسال رانندگان انتظار مسابقه کمی آسان تری را داشتند زیرا همانطور که اشاره کردیم تغییراتی در پیست وجود داشت.

تغییرات در پیست فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳

یک سری از چهار پیچ نزدیک به ۹۰ درجه که مسیر را تا انتهای دور زیر یک جایگاه می بردند، برای مسابقه امسال حذف شده اند.

این بخش از مسیر تا سال ۲۰۲۷ به دلیل کارهای انجام شده برای تبدیل این منطقه که به “The Float” نیز معروف است به یک منطقه سرگرمی و صحنه جدید در خلیج مارینا استفاده نمی شود.

به جای این بخش چهار دور در زیر جایگاه، یک مسیر مستقیم جدید و طولانی‌تر قرار دارد که از پیچ ملایم به چپ در پیچ ۱۵ تا پیچ محکم به راست در جایی که قبلاً پیچ ۲۰ بود اما اکنون پیچ ۱۶ است، کشیده شده است. با این به روز رسانی ها، مسیر تقریباً ۹ ثانیه کوتاه شده است.

 

فرمول یک سنگاپور 2023
فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳

تیم ردبول در فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳

شگفتی فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳ به اتفاقاتی که برای تیم ردبول رقم خورد بر‌میگردد. در حالی که فراری در مسابقه تعین خط در جایگاه اول قرار گرفت، ردبول حتی نتوانست برای Q3 واجد شرایط شود.

در این پیست که به سختی در سبقت گرفتن معروف است، کارلوس ساینز از فراری در جایگاه اول قرار گرفت و جورج راسل از مرسدس بنز در جیب دوم حدود ۸ متر پشت سر او قرار گرفت.

چارلز لکلرک در دیگر فراری در جایگاه سوم قرار گرفت، در حالی که لاندو نوریس در مک لارن چهارم شد، که به روز رسانی های بزرگی را برای سنگاپور به ارمغان آورد.

فرمول یک سنگاپور 2023
فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳

در خط سوم لوئیس همیلتون و کوین مگنوسن قرار گرفتند. خط چهارم توسط هم تیمی های سابق او به اشتراک گذاشته شد و فرناندو آلونسو در رده هفتم و استبان اوکن در رده هشتم.

نیکو هالکنبرگ و لیام لاوسون ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند. وقتی به بیرون از ۱۰ تیم برتر نگاه کردیم، دو راننده ردبول را دیدیم!

بزرگترین شگفتی فصل در دور مقدماتی رخ داد و مکس ورشتاپن توانست جایگاه یازدهم و سرجیو پرز سیزدهم را به خود اختصاص دهد.

قبل از مسابقه، همه ۱۰ نفر برتر به جز لکلرک از تایر نرم استفاده کردند ولی ورشتاپن و پرز لاستیک های سخت را ترجیح دادند.

 

گزارش مسابقه فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳

ماشین‌ها دوباره در مسیری که با نور مصنوعی در تاریکی شب سنگاپور روشن شده بودند، عالی به نظر می‌رسیدند، اما این بار به جای ۲۰ماشین،  ۱۹ ماشین فرمول یک حضور داشتند.

لنس استرول راننده استون مارتین که دیروز در مسابقات مقدماتی دچار سانحه بزرگی شده بود، هم به دلیل آسیب بزرگ به وسیله نقلیه و هم به دلیل دردی که تجربه کرده بود از مسابقه انصراف داد و استون مارتین با یک وسیله نقلیه مسابقه داد.

با تکمیل دور مقدماتی بدون هیچ مشکلی، هر ۱۹ وسیله نقلیه روی جیگاه مستقر شدند و شانزدهمین مسابقه فصل آغاز شد.

یکی از بزرگ ترین گام ها برای پیروزی برای ساینز، پیش افتادن در اولین پیچ بود و راننده اسپانیایی از این فرصت استفاده کرد و در همان پیچ اول با شروعی تمیز پیش افتاد.

پشت سر او، لکلرک که با لاستیک های نرم شروع کرده بود، قبل از کرنر اول از راسل گذشت و به مقام دوم رسید. راسل در اولین کرنر در کنار همیلتون آمد.

فرمول یک سنگاپور 2023
فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳

همیلتون در اولین پیچ از پیست دور زد و از هم تیمی خود جلو افتاد. بنابراین، بخش اول را با ساینز، لکلرک، همیلتون، راسل و نوریس در ۵ نفر برتر تکمیل کردیم.

پیاستری و تسونودا در عقب با هم تماس داشتند و تسونودا در نتیجه این تماس از مسابقه خداحافظی کرد. به غیر از آن، دور اول نسبتاً بدون حادثه ای داشتیم و ۱۰ نفر برتر عبارتند از: ساینز، لکلرک، همیلتون، راسل، نوریس، آلونسو، اوکان، مگنوسن، هالکنبرگ، ورشتاپن.

بدین ترتیب فراری در حالی که دور اول عقب بود دو مکان اول را به دست آورد و استراتژی را با دو راننده خود تقسیم کرد. مسابقه از آن نقطه به بعد تحت کنترل آنها بود.

وقتی به دور دوم رسیدیم، همیلتون مقام سوم را به راسل پس داد زیرا او در اولین پیچ از بیرون مسیر از او سبقت گرفت. بعدش نوریس هم از همیلتون گذشت اما پاس عادی بود. همیلتون به نوریس هم موقعیت نداد.

با گذشت ۱۰ دور اول، همه در حالت ذخیره لاستیک بودند و به شکلی بسیار کنترل شده پیش می رفتند. واضح بود که این یک ماراتن بود نه دوی سرعت.

در جلو، فراری ها کنترل مسابقه را در دست داشتند. ساینز برتری خود را حفظ کرد و تقریباً ۰.۸-۰.۹ ثانیه از هم تیمی خود جلوتر بود. راسل حدود ۲ ثانیه از لکلرک عقب بود که DRS ساینز را گرفت اما حمله نکرد.

پس از آن، نوریس و همیلتون با فاصله یک ثانیه از هم فاصله گرفتند. پشت سر آنها مثلث آلونسو، اوکن و ورشتاپن قرار گرفتند. همانطور که اشاره کردیم، همه در این مرحله از لاستیک های خود محافظت می کردند.

فراری از لکلرک خواست فاصله خود با ساینز را به حدود ۳ ثانیه افزایش دهد و کمی سرعت را کاهش دهد.

وقتی به دور نوزدهم رسیدیم این بازی حفاظت از لاستیک به پایان رسید.

لوگان سرجنت راننده ویلیامز با سرعت کم وارد موانع شد و بال جلویش شکست. خلبان تازه کار توانست از موانع خارج شده و به راه خود ادامه دهد، اما در بازگشت به پیت، قطعات زیادی را در مسیر پراکنده کرد و باعث شد خودروی ایمنی وارد شود.

این منجر به توقف های بسیاری شد. ساینز، لکلرک، راسل، نوریس، همیلتون و آلونسو بلافاصله با لاستیک‌های سخت وارد پیت شدند. آلونسو در حین پیتینگ از خط سفید خارج شد و به همین دلیل ۵ ثانیه پنالتی دریافت کرد.

لکلرک در فراری خدمات بسیار کندی دریافت کرد. ورشتاپن به تایرهای سخت ادامه داد.

 

ماشین ایمنی در دور ۲۰ بیرون آمد

پس از پیت استاپ ها، ۸ نفر برتر ساینز، ورشتاپن راسل، پرز، نوریس، لکلرک، همیلتون و آلونسو بودند. لکلرک به دلیل پیت استاپ کند به رتبه ششم سقوط کرد! ردبول هایی که در پیست ماندند به مقام های دوم و چهارم صعود کردند.

در دور ۲۳ ماشین ایمنی وارد شد و ساینز مسابقه را دوباره شروع کرد. به محض شروع مجدد مسابقه، ردبول تحت فشار قرار گرفت.

راسل ورشتاپن را برای کسب مقام دوم تحت فشار قرار داد. پرز در رده چهارم تحت فشار نوریس قرار داشت. ردبول نتوانست این فشار را تحمل کند و سبقت گرفت. این آخر هفته یک بار دیگر دیدیم که ردبول چقدر کند است.

پس از تمام این انتقال ها، ۶ نفر برتر ساینز، راسل، نوریس، ورشتاپن، همیلتون و پرز در دور ۲۵ بودند.

دیگر هم تیمی پشت ساینز نبود، مرسدس بنز بود و راسل بلافاصله شروع به تعقیب ساینز کرد. در دور ۲۶ فاصله فقط ۰.۸ ثانیه بود و راسل DRS داشت. ساینز که تا خودروی ایمنی نسبتاً راحت پیشرفت کرده بود، اکنون تحت فشار بسیار بیشتری قرار داشت.

در عقب، ورشتاپن و پرز همچنان خون خود را از دست دادند. همیلتون و لکلرک از ورشتاپن نیز عبور کرده بودند.

 

ورشتاپن از ماشینش در فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳ رضایت نداشت

راسل که در رده دوم قرار داشت در همان چند دور اول فشار آورد اما در ادامه کمی عقب افتاد و بازی حفاظت از لاستیک ها دوباره شروع شد.

وقتی به دور ۳۲ رسیدیم، نیمه راه مسابقه، ۱۰ نفر برتر ساینز، راسل، نوریس، همیلتون، لکلرک، ورشتاپن، پرز، آلونسو، اوکان، مگنوسن بودند.

راسل گفت ساینز بیش از حد از لاستیک‌های خود محافظت می‌کرد و آهسته پیش می‌رفت، و او هم همینطور بود. همه کمی از خودروی جلویی فاصله گرفتند و روی محافظت از لاستیک های خود تمرکز کردند.

در دور ۴۰، پرز و ورشتاپن در دور ۴۱ به پیت آمدند و لاستیک‌های سختی را که مسابقه را با آن شروع کردند، رها کردند و به ترکیب متوسط ​​رفتند. پرز در جایگاه هفدهم و ورشتاپن در جایگاه پانزدهم به پیست بازگشتند.

در این مرحله ما وارد یک سوم پایانی مسابقه می شدیم و ساینز همچنان برتری خود را حفظ می کرد. راسل و نوریس پشت سر او کاملا به هم نزدیک بودند. هر دو در فاصله DRS بودند.

فرمول یک سنگاپور 2023
فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۳

در این مرحله در دور ۴۳، اوکان که در جایگاه ششم مسابقه را پیشروی می کرد، به دلیل مشکل مکانیکی در جاده گیر کرد و اپلیکیشن خودروی ایمنی مجازی فعال شد.

فقط دو راننده مرسدس در زیر خودروی ایمنی مجازی قرار گرفتند و به قسمت میانی صفر تنظیم شدند که از روز جمعه نگه داشته بودند.

بدین ترتیب، خلبانان مرسدس موقعیت خود را در پیست ترک کردند و ۵ نفر برتر تشکیل شدند: ساینز، نوریس، لکلرک، راسل و همیلتون.

مسابقه در دور ۴۶ دوباره شروع شد. راسل ۱۸ ثانیه از رهبر عقب بود اما لاستیک های جدیدی داشت.

راسل با لاستیک‌های جدید حدود ۲ ثانیه در هر دور سریع‌تر بود و در دور ۵۰ فاصله بین راسل و رتبه سوم لکلرک به تنها ۵ ثانیه کاهش یافت! اگر خلبان بریتانیایی می توانست به سرعت نام های مقابل خود را رد کند، حتی می توانست ساینز را برای برد بگیرد.

در دور ۵۳، راسل به راحتی از لکلرک گذشت و نوریس را در نظر گرفت.

در دور ۵۷، همیلتون و راسل هر دو به ۲ نفر برتر رسیدند. ۴ تای برتر، ساینز، نوریس، راسل و همیلتون، در عرض ۴ ثانیه پیشرفت کردند! در دور ۵۸ این شکاف حتی کمتر بود، با تنها ۱.۴ ثانیه فاصله اول از چهارم!

در این مرحله ساینز عمداً به نوریس DRS می داد. بنابراین، نوریس می تواند جلوتر از رانندگان مرسدس بماند.

 

راسل در آخرین دور به موانع برخورد کرد

در دور پایانی این چهار نفر دوباره خیلی به هم نزدیک بودند. در دور آخر، راسل به دیوار سمت راست خود برخورد کرد و به بیرون پرواز کرد و وارد موانع شد!

خلبانان مرسدس با وجود اینکه تا این مرحله خیلی خوب پیش رفته بودند، نتوانستند ۲ پاس آخر را انجام دهند و ساینز اولین نفری بود که پرچم شطرنجی را دید!

ساینز که مسابقه را از پوزیشن قطبی آغاز کرده بود، این مسابقه سخت بدنی را به خوبی مدیریت کرد و با رانندگی بی عیب و نقص به پیروزی بزرگی دست یافت.

ساینز که به خوبی از نوریس استفاده کرد تا مرسدس بنز را پشت سر بگذارد، به خصوص در دورهای آخر، رانندگی واقعاً باشکوهی از خود نشان داد.

برد ۱۰ مسابقه ای ورشتاپن و برد ۱۶ مسابقه ای ردبول شکسته شد و برای اولین بار در این فصل، تیمی غیر از ردبول برنده مسابقه شد.

لاندو نوریس در مک لارن با یک درایو تمیز دیگر مقام دوم را به خود اختصاص داد.

مرسدس که در دوره خودروی ایمنی مجازی ریسک کرد و با حضور در پیت ها استراتژی جسورانه ای را اجرا کرد، با دو خلبان خود در ۲۰ دور اخیر و با استفاده از لاستیک صفر مجموعه ای که از روز جمعه حفظ کرده بود، عملکرد فوق العاده ای از خود نشان داد.

راسل که پس از نصب لاستیک های جدید، ۲ ثانیه در هر دور از لکلرک، نوریس و ساینز در مقابل خود گرفت، با اشتباه خود در دور آخر به دیوار برخورد کرد و همیلتون خود را در آخرین پله سکو پیدا کرد.

لکلرک چهارم شد و چند دهم عقب تر از او بود و ورشتاپن از خط عبور کرد و ۵ نفر برتر را تکمیل کرد.

پیر گاسلی در جایگاه ششم قرار گرفت، در حالی که اسکار پیاستری در این مسابقه هفتم.

سرخیو پرز از ردبول هشتم شد، در حالی که لیام لاوسون در آلفا تائوری پرچم شطرنجی را در جایگاه نهم دید و اولین امتیاز خود را در فرمول یک به دست آورد.

آخرین نقطه روز به کوین مگنوسن خلبان هاس رسید. در ویلیامز، آلبون یازدهم شد و کمی خارج از آستانه امتیاز بود.

ژو، هالکنبرگ، سارجنت و آلونسو دیگر نام هایی بودند که مسابقه را کامل کردند. آلونسو که در طول دوره ماشین ایمنی مجازی با یک گودال کند عقب افتاد و سپس چرخید، یک مسابقه کابوس‌آمیز را پشت سر گذاشت.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×