جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳: یکه‌تازی و رکوردشکنی ردبول و ورشتاپن
فرمول یک ژاپن 2023

فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳: یکه‌تازی و رکوردشکنی ردبول و ورشتاپن

۱۴۰۲-۰۷-۰۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه 33

فرمول یک ژاپن 2023 عصر یک شنبه به میزبانی پیست سوزوکا برگزار شد و تیم ردبول باز هم در صدر قرار گرفت. ردبول که با ۶ مسابقه باقی مانده قهرمان شد، رکورد این رشته را شکست و زودترین تیم قهرمان شد.

به گزارش مجله ماشین، مکس ورشتاپن راننده تیم ردبول، برنده جایزه بزرگ ژاپن، هفدهمین بازی فرمول یک ۲۰۲۳ شد.

فرمول یک که آخر هفته گذشته تور آسیایی کوچکی را با GP سنگاپور آغاز کرد، برای هفدهمین بازی فصل به ژاپن آمد.

گزارش مسابقه فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳

احتمالاً یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های مسابقه شروع مسابقه بود، زیرا ورشتاپن می‌توانست به محض اینکه پیچ دوم را به جلو بپیچد، با فاصله گرفتن از سایر رقبا شرایط را برای مابقی رانندگان دشوار بکند.

ورشتاپن شروع بدی نداشت اما مک لارن‌ها هم کشش خوبی داشتند و پیاستری تقریبا در کنار ورشتاپن بود.

پیاستری که از ردیف دوم شروع کرده بود، در خط داخلی پشت سر ورشتاپن قرار گرفت تا به هم تیمی اش نوریس که خط بیرونی بهتری داشت پاس داده شود.

در نتیجه این تماس ها، زباله های زیادی به گوشه اول پخش شد و خودروی ایمنی بیرون آمد. بوتاس، ژو، اوکن، آلبون، سارجنت و پرز در نتیجه تماس در اولین کرنر به پیت آمدند. همیلتون با بیان اینکه ممکن است آسیب جزئی به وسیله نقلیه او وارد شود، به راه خود ادامه داد.

فرمول یک ژاپن 2023
فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳

والتری بوتاس راننده آلفا رومئو، با الکس آلبون راننده ویلیامز برخورد کرد. ۱۰ نفر برتر پشت خودروی ایمنی ورشتاپن، نوریس، پیاستری، لکلرک، ساینز، آلونسو، همیلتون، راسل، لیام لاوسون و یوکی تسونودا بودند.

با شروع مجدد مسابقه در پایان دور چهارم، ۱۰ نفر برتر به همین ترتیب ادامه دادند. در عقب، لوگان سرجنت در پیچ ۱۱ به والتری بوتاس برخورد کرد و باعث چرخش راننده فنلاندی شد. بوتاس که برای دومین بار در دور پنجم تصادف داشت، به پیت آمد و از مسابقه بازنشسته شد. سرجنگ به دلیل ایجاد این حادثه ۵ ثانیه جریمه دریافت کرد.

وقتی به دور پنجم رسیدیم، رانندگان مرسدس شروع به مبارزه برای کسب مقام هفتم کردند. اگرچه راسل ابتدا از هم تیمی خود جلو افتاد، اما همیلتون رتبه هفتم خود را به دست آورد.

در دور هفتم DRS روشن شد و ورشتاپن که قبلاً ۲.۵ ثانیه فاصله در جلو به دست آورده بود و از فاصله DRS خارج شده بود. همچنین نوریس ۲.۵ ثانیه از هم تیمی خود جلو افتاد.

پرز که به پیت آمد و پس از تماس دور اول بال جلوی خود را عوض کرده بود، در جایگاه هجدهم بود و به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین ایمنی ۵ ثانیه پنالتی گرفته بود.

در دور دوازدهم، فرناندو آلونسو که مسابقه را با لاستیک های نرم شروع کرد، به پیت آمد و به تایرهای سخت روی آورد. به جز او، همه ۱۰ نفر اول مسابقه را با ترکیب متوسط ​​شروع کردند و به راه خود ادامه دادند.

در همان دور، سرجیو پرز بار دیگر درگیر ماجرا شد. پرز که به دنبال خودروی ایمنی به رتبه دوازدهم رسید، در پیچ ۱۱ حمله بسیار خوشبینانه ای به مگنوسن انجام داد و با راننده دانمارکی برخورد کرد و باعث چرخش ماشینش شد.

فرمول یک ژاپن 2023
فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳

هر دو راننده پس از این تماس آسیب دیدند و مجبور شدند به پیت بیایند. پس از این تصادف، پرز دوباره جریمه شد و به دلیل آسیب رساندن به وسیله نقلیه خود، مسابقه را ترک کرد. ۱۵ دور راننده مکزیکی کاملا آشفته و پر از تماس بود.

ماشین ایمنی برای جمع آوری قطعات فیبر کربن پراکنده در پیست به دلیل این تصادف فعال شد. به غیر پیاستری، همه به راه خود ادامه دادند و در دور پانزدهم، سرعت عادی مسابقه از سر گرفته شد.

در دور ۱۶، لوئیس همیلتون یک لحظه کوچک داشت که به بیرون رفت و به راسل این فرصت را داد تا از او سبقت بگیرد. دو راننده مرسدس دوباره در پیست نزدیک شدند، اما همیلتون با کمی دفاع سخت  توانست دوباره جلوتر بماند.

در دور ۱۷، هم ورشتاپن و همیلتون به میدان رفتند. یک دور بعد از آن نوریس و لکلرک را نیز دیدیم که وارد شدند.

با تکمیل دیگر پیت استاپ ها در دورهای بعدی، ورشتاپن دوباره پیشتاز شد. در این مرحله فقط راسل به پیت ها نیامده بود و با لاستیک های مرکب متوسطی که مسابقه را با آن شروع کرده بود به راه خود ادامه می داد. او قصد داشت یک تک پیت استاپ انجام دهد و چون به پیت نرسید در جایگاه دوم قرار گرفت.

راننده بریتانیایی همچنین در دور ۲۵ به میدان رفت و به تایرهای سخت روی آورد. بدین ترتیب پیاستری که پشت سر خودروی ایمنی مجازی قرار گرفت، دوباره به مقام دوم رسید و نوریس در جایگاه سوم قرار گرفت.

فرمول یک ژاپن 2023
فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳

در دور ۳۰، ورشتاپن با فاصله ۱۳ ثانیه پیش بود، در حالی که نوریس ۳ ثانیه از هم تیمی خود عقب بود.

لکلرک در جایگاه چهارم، کم کم داشت فاصله بین او و پیاستری را کم می کرد. ساینز، همیلتون، راسل، اوکان، آلونسو و تسونودا ۱۰ نفر برتر را تکمیل کردند.

در دور ۳۵، دومین پیت استاپ برای ۶ نفر برتر آغاز شد. در حالی که لکلرک، همیلتون، نوریس، پیاستری و ورشتاپن به میدان رفتند، ساینز بیرون ماند. این وضعیت باعث شد خلبان اسپانیایی زمان زیادی را به رقبای خود از دست بدهد و به رده هفتم سقوط کند.

بنابراین، پس از دومین پیت استاپ، ۷ نفر برتر ورشتاپن، نوریس، پیاستری، لکلرک، راسل، همیلتون و ساینز بودند.

پرز که دور پانزدهم مسابقه را ترک کرده بود، به طرز جالبی دوباره وارد وسیله نقلیه خود شد و در دور ۴۰ دوباره به مسابقه پیوست و پس از ۱ دور به پیت برگشت و پنالتی ۵ ثانیه ای را که به خاطر تماس با مگنوسن دریافت کرد را گرفت.

در جلو، ورشتاپن هم تیمی پرز، بسیار راحت بود. پس از دومین پیت استاپ، ورشتاپن به رانندگی بدون خطا تا پرچم شطرنجی ادامه داد و در خانه هوندا پیروز شد.

یکه‌تازی و رکوردشکنی ردبول و ورشتاپن در فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳

ورشتاپن، که پس از شروع، مسابقه را عالی مدیریت کرد و تقریباً هرگز روی صفحه نمایش ما ظاهر نشد، در هر لحظه از مسابقه با ۵۳ دور، مسابقه را کنترل کرد.

بدین ترتیب، ورشتاپن سیزدهمین پیروزی خود در این فصل را به دست آورد و ردبول قهرمانی را اعلام کرد.

تیم ردبول که برای ششمین بار عنوان قهرمانی را به دست آورد، در خانه هوندا قهرمانی خود را اعلام کرد.

ردبول که با ۶ مسابقه باقی مانده قهرمان شد، رکورد این رشته را شکست و زودترین تیم قهرمان شد.

فرمول یک ژاپن 2023
فرمول یک ژاپن ۲۰۲۳

مک لارن نیز آخر هفته خوبی داشت. لاندو نوریس دوم شد و اسکار پیاستری سوم شد و تیم با هر دو راننده خود به سکو رسید.

در حالی که نوریس برای دومین بار متوالی روی سکو رفت، پیاستری اولین سکوی F1 دوران حرفه ای خود را به دست آورد. چارلز لکلرک از فراری چهارم شد.

لوئیس همیلتون ۵ تیم برتر مرسدس را تکمیل کرد. کارلوس ساینز، در جایگاه ششم قرار گرفت. راسل که استراتژی تک پیت استاپ را امتحان کرد، پرچم شطرنجی را در جایگاه هفتم دید.

فرناندو آلونسو روز را در جایگاه هشتم در استون مارتین به پایان برد که در طول آخر هفته با مشکلاتی روبرو بود و دو آلپاین امتیازات آخر را به خود اختصاص دادند.

رانندگان AlphaTauri درست خارج از ۱۰ برتر به پایان رسیدند. Lawson یازدهم شد و قهرمان محلی Tsunoda دوازدهم شد.

گوانیو ژو، نیکو هالکنبرگ و کوین مگنوسن دیگر نام هایی بودند که مسابقه را کامل کردند. Bottas، Sargeant، Albon، Stroll و Perez که وسایل نقلیه آنها در هنگام شروع و در قسمت های بعدی مسابقه آسیب دیده بودند، نتوانستند مسابقه را به پایان برسانند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×