یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » فرمول یک قطر ۲۰۲۳: روز تلخ مرسدس
فرمول یک قطر 2023

فرمول یک قطر ۲۰۲۳: روز تلخ مرسدس

۱۴۰۲-۰۷-۱۷ زمان مطالعه: 2 دقیقه 50

فرمول یک قطر 2023 که هجدهمین مرحله مسابقات به حساب می‌آید با پیروزی مکس ورشتاپن راننده ردبول به پایان رسد.

به گزارش مجله ماشین، فرمول یک پس از مسابقات سنگاپور و ژاپن، برای هجدهمین دور فصل به قطر آمد.

مسابقه اصلی به میزبانی پیست بین‌المللی لوسیل که با پیچ‌های سریع، مسیر استارت طولانی و ساختار روان به یکی از محبوب‌ترین پیست‌ها برای رانندگان فرمول یک تبدیل شده است، امروز برگزار شد.

 

گزارش مسابقه فرمول یک قطر ۲۰۲۳

ورشتاپن و همیلتون مسابقه را خوب شروع کردند. به خصوص همیلتون به لطف لاستیک های نرم شروع خوبی داشت.

با رسیدن به اولین کرنر، ورشتاپن و راسل در کنار هم قرار گرفتند. ورشتاپن در داخل، راسل در کنار او و همیلتون در خط بیرونی، کمی عقب تر از سه نفر قرار داشتند.

همیلتون با اتکا به چسبندگی لاستیک های نرم خود دیر ترمز کرد. همیلتون ۷ بار سعی کرد از کنار دو راننده عبور کند، اما در حین انجام این کار، با هم تیمی خود تصادف کرد!

دو راننده مرسدس در اولین پیچ با هم تماس گرفتند و به بیرون چرخیدند. در حالی که راسل ماشینش آسیب دید و به پیت آمد، همیلتون در سنگریزه‌ها گیر کرد و نتوانست به مسابقه ادامه بدهد،.

خارج شدن خودروی همیلتون از پیست در فرمول یک قطر 2023
خارج شدن خودروی همیلتون از پیست در فرمول یک قطر ۲۰۲۳

هر دو راننده مرسدس پس از تصادف در رادیو تنش داشتند. خودروی ایمنی به دلیل گیرکردن خودروی همیلتون وارد شد.

بعد از اینکه مرسدس بنز از بازی خارج شد، ۱۰ نفر برتر ورشتاپن، پیاستری، آلونسو، لکلرک، اوکان، نوریس، گاسلی، تسونودا، هالکنبرگ و آلبون بودند و مسابقه با این ۱۰ نفر برتر در پایان دور چهارم آغاز شد.

در دور دوازدهم، ورشتاپن حدود ۳ ثانیه از جایگاه دوم پیاستری جلوتر بود. آلونسو که در رده سوم قرار داشت در این دور به پیت آمد و می خواست با تهدید به پیت زودهنگام به پیاستری فشار بیاورد.

پیاستری و لکلرک سپس به این حرکت پاسخ دادند و یک دور بعد به پیت آمدند.

در دور هفدهم، یعنی در پایان تعداد دور مجاز، ورشتاپن به پیت آمد و به دومین پیت رفت.

ورشتاپن در حال خروج از پیت‌استاپ در فرمول یک قطر 2023
ورشتاپن در حال خروج از پیت‌استاپ در فرمول یک قطر ۲۰۲۳

بعد از اولین پیت استاپ، وقتی به دور ۲۳ رسیدیم، ورشتاپن، پیاستری، آلونسو، نوریس، لکلرک، اوکون، راسل، گاسلی، پرز، آلبون در ۱۰ تیم برتر قرار گرفتند.

ورشتاپن فاصله را به ۸ ثانیه افزایش داد و مسابقه را تحت کنترل داشت. نوریس در مک لارن از لکلرک گذشت و به رتبه چهارم رسید. راسل که پس از تماس در دور اول به رده آخر سقوط کرد، در این مرحله به رتبه هفتم صعود کرده بود.

وقتی به دور ۳۷ رسیدیم، یعنی وارد دوره ۲۰ دور آخر شدیم، حالا پیت استاپ های دوم تکمیل شده بود. ورشتاپن حدود ۵ ثانیه پیش بود.

در این مرحله آلونسو یک اشتباه کوچک مرتکب شد و از پیست خارج شد و جایگاهش را از دست داد. بنابراین، نوریس، لکلرک و راسل; از آلونسو گذشتند. خلبان استون مارتین در جایگاه ششم به پیست بازگشت.

بیشتر بخوانید

وقتی به دور ۴۰ رسیدیم، پرز که مسابقه را در رده یازدهم به پایان رساند، برای دومین بار در این مسابقه به دلیل فراتر رفتن از محدودیت های پیست، ۵ ثانیه جریمه دریافت کرد.

در ۱۰ دور مانده به پایان، با تکمیل آخرین پیت استاپ، ۵ نفر برتر ورشتاپن، پیاستری، نوریس، راسل و لکلرک بودند.

در این مرحله نوریس شروع به نزدیک شدن به هم تیمی خود پیاستری کرد، اما مک لارن از نوریس خواست که موقعیت خود را حفظ کند و به هم تیمی خود حمله نکند. اگرچه نوریس به این تصمیم اعتراض کرد، اما همچنان موضع خود را حفظ کرد.

فرمول یک قطر 2023
فرمول یک قطر ۲۰۲۳

در این مسابقه که با توجه به قانون تایرها ممکن بود استراتژی پیچیده شود، ورشتاپن در همان پیچ اول پیشتاز شد و سپس کل مسابقه را تحت کنترل درآورد و در قطر به پیروزی رسید و به چهاردهمین پیروزی خود در سال ۲۰۲۳ رسید. ورشتاپن سریع ترین دور مسابقه را ثبت کرد و ۲۶ امتیاز کسب کرد.

اسکار پیاستری، در مسابقه اصلی دوم شد و یک بار دیگر پس از ژاپن روی سکو قرار گرفت.

لاندو نوریس به دستور تیم عمل کرد و به هم تیمی خود حمله نکرد و مسابقه را در رده سوم به پایان رساند و خود را در آخرین پله سکو دید.

بدین ترتیب مک لارن بار دیگر با دو راننده خود پس از ژاپن به سکو رسید.

راسل که پس از تماس با هم تیمی خود در دور اول به رده آخر سقوط کرد، با این وجود در مسابقه پیشرفت زیادی کرد و مسابقه را در رده چهارم به پایان رساند و امتیازات مهمی برای تیمش به دست آورد.

چارلز لکلرک، تنها راننده فراری که توانست مسابقه را آغاز کند، همانطور که انتظار می رفت مسابقه سختی را پشت سر گذاشت و در بین ۵ تیم برتر به پایان رسید.

فرمول یک قطر 2023
فرمول یک قطر ۲۰۲۳

آلونسو که مسابقه را در رده چهارم به پایان رساند، پس از اشتباه خود به رده ششم سقوط کرد و در آنجا مسابقه را به پایان رساند.

در آلپاین، استبان اوکن در جایگاه هفتم قرار گرفت و بوتاس در جایگاه هشتم قرار گرفت و امتیازات ارزشمندی برای آلفارومئو به دست آورد.

پرز آخر هفته را با ۲ امتیازی که برای او کابوس بود با قرار گرفتن در رده نهم به پایان برد. آخرین نقطه روز به گوانیو ژو رسید. این اولین امتیاز ژو از زمان مسابقه اسپانیا بود.

اگرچه لنس استرول و پیر گاسلی معمولاً جلوتر از ژو به پایان می‌رسند، اما به دلیل جریمه‌های زمانی که برای فراتر رفتن از محدودیت‌های پیست دریافت کرده‌اند و به رتبه‌های یازدهم و دوازدهم سقوط کردند.

آلبون، مگنوسن، تسونودا، هالکنبرگ و لاوسون دیگر نام هایی بودند که مسابقه را کامل کردند.

نوزدهمین مسابقه این فصل در فرمول یک دو هفته دیگر در آستین برگزار می شود.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۱

  1. هوشنگ بایی

    مسابقه خوبی بود ولی مرسدس براحتی می‌تونست دومی وسومی رو از آن خود کنه ممنون بابت عکسای زیباتون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×