جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » سوزوکی هایابوسا: گذشته، حال و آینده (۱۹۹۹ – ۲۰۲۳)
سوزوکی هایابوسا

سوزوکی هایابوسا: گذشته، حال و آینده (۱۹۹۹ – ۲۰۲۳)

۱۴۰۲-۰۷-۳۰ زمان مطالعه: 3 دقیقه 52

سوزوکی هایابوسا با هدف تبدیل شدن به سریعترین موتور سیکلت روی کره زمین متولد شد و به سرعت به این هدف رسید.

به گزارش مجله ماشین، شرکت ژاپنی سوزوکی یکی از معدود کمپانی‌های روی کره زمین است که هم خودرو و هم موتور سیکلت تولید می کند و هر دو بخش را کاملاً موفقیت آمیز اداره می کند.

طیف محصولات موتورسیکلت سوزوکی که بسیار متنوع تر از طیف خودروهای این برند است، چندین مدل را شامل می شود که عبارت است از: کاتانا، بولیوارد، وی استروم و البته، پادشاه همه آنها، هایابوسا قدرتمند.

ژاپن کشوری است که موتورسواری در آن نوعی هنر است و سوزوکی بسیار سخت کار کرد تا به سازنده موتور سیکلت تبدیل شود.

سوزوکی هایابوسا
سوزوکی هایابوسا

سوزوکی هایابوسا چگونه متولد شد

در سال ۱۹۹۶هوندا CBR1100XX (سوپر بلک‌برد)را روانه بازار کرد و قرار بود برتری Kawasaki Ninja ZX-11 را که در آن زمان سریع‌ترین موتورسیکلت جهان بود، به چالش بکشد. هوندا توانست آن را شکست دهد و عنوان سریع‌ترین موتورسیکلت جهان را ربود.

همانطور که هر شرکت ژاپنی که به خود احترام می گذارد، سوزوکی نمی توانست تنها بایستد و اجازه دهد که بدون چالش بگذرد، بنابراین شروع به طراحی موتور خود کرد تا عنوان را به خانه بیاورد. و در دستان مردی به نام کوجی یوشیورا، چیزی عجیب و غیرممکن به وجود آمد که در تاریخ فراموش نمی‌شود.

تا قبل از آن هیچ چیز دیگری مانند این موتور طراحی نشده بود. پانل های بدنه عظیمی که در اطراف قاب و موتور پیچیده شده اند، به گونه‌ای هستند که یک کیمونوی بزرگ تلاش می کند یک هیولا را پنهان کند. این رویکردی است که برای ماندگار کردن ظاهر موتور و همچنین تبدیل شدن به چهره جدید سوزوکی انتخاب شده است.

نام این موتور یعنی هایابوسا کلمه‌ای ژاپنی به معنای شاهین است. به نوبه خود، این کلمه به دو دلیل شاید انتخاب شد. اولین مورد این واقعیت است که پرنده گوشتخوار تقریباً منحصراً از سایر پرندگان تغذیه می کند. رژیم غذایی آن بسیار متنوع است، اما یکی از غذاهای مورد علاقه مرغ سیاه است.

دلیل دوم این واقعیت است که شاهین سریعترین حیوان شناخته شده برای انسان است. این پرنده می‌تواند با ۳۲۰ سرعت کیلومتر در ساعت پرواز بکند. این سرعت از حد اکثر سرعت بسیاری از اتومبیل‌های روی این سیاره بیشتر است.

هایابوسا سوزوکی برای سرنگونی بلک برد هوندا تلاش کرد و به معنای واقعی کلمه آن را نیز بلعید.

سوزوکی هایابوسا
سوزوکی هایابوسا

تولد یک افسانه

طولی نکشید که سوزوکی به کار خود در هایابوسا پایان داد و به دنیا اطلاع داد که رهبر جدیدی در شهر وجود دارد. سه سال پس از اینکه هوندا بلک برد را به بازار عرضه کرد، در سال ۱۹۹۹ سوزوکی مطبوعات و کارکنان خود را به پیست کاتالونیا در اسپانیا برد تا شاهد تاریخ باشند.

نمایش موتورسیکلت‌های پرمخاطب در پیست غیرمعمول نبود، اما کاری که این موتور در آن زمان انجام داد بی سابقه بود. این موتور از مرز ۲۸۵ کیلومتر در ساعت که توسط هوندا بلک برد تعیین شده بود گذشت و به عنوان رکوردی که رکورد سرعت را با بیشترین اختلاف شکست، وارد کتاب تاریخ شد.

هایابوسا با استفاده از لاستیک‌های ساخته شده توسط بریجستون، به حداکثر سرعت ۳۱۱ کیلومتر در ساعت رسید و رسماً تبدیل به سریع‌ترین موتور تولیدی در بازار شد.

۱۲ سال پس از معرفی هایابوسا، در سال ۲۰۱۱، موتورسیکلت سواری به نام بیل وارنر سوار بر این موتور ژاپنی به حداکثر سرعت ۵۰۲.۰۲۷ کیلومتر در ساعت رسید که در آن زمان رکورد سرعت زمینی موتور سیکلت در جهان بود.

مسلماً آن سوزوکی هایابوسا خاص موجود نبود، بلکه یک توربوشارژر با تغییرات بسیار زیاد بود، اما این دستاورد چیزی جز تثبیت بیشتر موتور در آگاهی عمومی نداشت، زیرا کسی نباید با آن سر و کار داشته باشد.

سوزوکی هایابوسا
سوزوکی هایابوسا

نسل‌های سوزوکی هایابوسا

باور کنید یا نه، عمر ۲۴ ساله هایابوسا تنها سه نسل موتور را در بر می گیرد. اولی که رکورد و سیلی بر صورت هوندا به همراه داشت، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ اجرا شد و موتوری شبیه به موتورهایی بود که دنیا قبل از آن حتی دیده بود.

زمانی که هایابوسا به سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی در جهان تبدیل شد، و تا پایان روزهای نسل اول، هایابوسا یک موتور ۱۲۹۹ سی‌سی (۷۹.۳ci) خنک‌کننده مایع با چهار سیلندر خطی را در قاب خود داشت و قدرت خروجی ۱۷۱ اسب بخار را ارائه می کرد.

از نظر بصری، اولین هایابوسا تلفیقی از آن تصویر غم انگیزی بود که یوشیورا درباره آن صحبت کرد و ظاهری که بر همه چیز در اطراف آن حاکم بود. مطمئناً هر جا که ظاهر شد توجه همه را به خود جلب کرد و در بسیاری از مکان ها ظاهر شد، زیرا علیرغم عملکرد دیوانه کننده موتور، همیشه قانونی بوده است.

نسل دوم سوزوکی هایابوسا

مانند بسیاری دیگر از دوچرخه‌های موجود در بازار، هایابوسا سال‌های زیادی را با استفاده از قطعات مکانیکی یکسان سپری کرد، اما گهگاه با رنگ‌آمیزی و سایر اتصالات نه چندان مهم تازه‌سازی می‌شد. سپس در سال ۲۰۰۸ نسل دوم معرفی شد و به هیچ وجه از نظری فنی مانند نسل اول نبود.

بسیاری نسل دوم «Busa» را یک تعمیر اساسی در مقایسه با آنچه که قبلاً ارائه شد، می‌دانند و این در درجه اول به این واقعیت مربوط می‌شود که از یک موتور جدید استفاده می‌کرد. پیشرانه عظیمی که به شکست هوندا کمک کرد بزرگتر شد، زیرا اکنون ۱۳۴۰ سی سی دارد.

بیشتر بخوانید

علاوه بر آن، این موتور دارای قطعات داخلی جدید بود، یک گیربکس اصلاح‌شده داشت و می‌توانست گشتاور وسیع‌تری در محدوده دور در دقیقه داشته باشد. اسب‌بخار نیز افزایش یافت و اعدادی که موتور اکنون به آن می بالید ۱۹۶ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور بود. االبته از نظر بصری موتور تغییر زیادی نکرده است، زیرا در غیر این صورت احتمالاً هویت خود را از دست می داد.

در طول این نسل دوم بود که هایابوسا از یکی از مهم‌ترین بازارهای خود (بازار اروپا) پس از اعمال مقررات سخت‌گیرانه‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای در آنجا بیرون رانده شد.

نسل سوم سوزوکی هایابوسا

دو سال پیش، سومین نسل سوزوکی هایابوسا با تغییرات اساسی در ظاهر و مشخصات فنی معرفی شد.

جلوی موتور دارای چراغ‌های ال‌ای‌دی عمودی و ورودی‌های هوای جدید و زاویه‌دارتر است، در حالی که قسمت عقب دارای اگزوز و صدا خفه‌کن‌های لبه‌ای مستقیم است.

آلومینیوم و موتور دوقلو به طور کلی مشابه نسل قبلی هستند، اما ژاپنی ها پیستون، میل بادامک، کشنده زنجیر بادامک، میل لنگ، میل لنگ و حتی دنده های جدید را نصب کردند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که علیرغم توانایی، هایابوسا دیگر اجازه ندارد سریعتر از ۲۹۹ کیلومتر در ساعت حرکت کند و یک محدود کننده الکترونیکی از آن مراقبت می کند.

سوزوکی هایابوسا
سوزوکی هایابوسا

ترکیب و چشم انداز امروزی

سوزوکی هایابوسا در مدل سال ۲۰۲۳ خود (به غیر از مدل ۲۵ سالگی) در سه رنگ عرضه می شود. خریداران می‌توانند بین مشکی مات متالیک شماره ۲ و مشکی شیشه‌ای درخشان، متالیک تاندر خاکستری و آب نباتی قرمز، مروارید درخشان سفید و آبی مرواریدی را انتخاب کنند.

موتوری با این مشخصات قیمت بالایی دارد و ژاپنی‌ها سوزوکی هایابوسا را با قیمت ۱۸۷۹۹ دلار عرضه ‌می‌کنند.

با توجه به این موارد، بعید است سوزوکی به این زودی هایابوسا را رها کند. از نقطه نظر تجاری این موتور موفق بوده است و از زمان معرفی حدود ۲۰۰هزار نسخه فروخته شده است.  با توجه به خط تولید فعلی و این واقعیت که این مدل در کمتر از ۴۸ کشور به فروش می رسد، این تعداد احتمالاً حتی بیشتر هم خواهد شد.

بیشتر بخوانید

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×