تازه‌ها
پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مخالف اصلی واردات خودرو چه کسی است؟

مخالف اصلی واردات خودرو چه کسی است؟

۱۴۰۲-۰۸-۰۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

 مخالف اصلی واردات خودرو، خودروسازها و مونتاژكارها هستند. با واردات خودرو بازار جریان پیدا می‌کند و مشتری‌ها با رضايت بیشتری برای خريد ماشين اقدام می‌کنند.

مجله ماشین؛ سید مهیار قریشی کارشناس حوزه خودرو در یادداشتی نوشت: فرض می‌کنیم یک نفر نمایشگاهی  ٢٠ دستگاه ماشین دارد و طی سالیان اخیر هم همیشه همین تعداد ماشین رو در نمایشگاهش موجود داشته است.

از طرفی در شرایط فعلی برای تبدیل به احسن کردن هر کدام از این ماشین‌ها باید چند میلیارد پول پرداخت کند. برای مثال اگر فردی بخواهد تویوتا لندکروز مدل ٢٠١٠ رو به ٢٠١٣ ارتقا بدهد باید ۴ میلیارد تومان مابه التفاوت را پرداخت بکند.

حالا فرض کنید واردات ماشین‌های کارکرده آزاد شده است و هر کدام از ماشین‌ها چند میلیارد کاهش قیمت داشته‌اند، در ظاهر فکر می‌کنید ضرر کرده است؟ اما در کل و اصل ماجرا خیر ، زیرا در مقطعی کوتاه مدت تو این بازار نیست و نبوده و اصلا نمیخواهد همه ماشین‌هایش را بفروشد و از این شغل بیاد بیرون پس حالا به راحتی میتواند با همین ۴ میلیارد تومان، تویوتا لندکروز مدل ٢٠١٠ را تبدیل به لندکروز ٢٠٢٢ بکند و عملا با همان پول، مدل ماشین را ۹ سال ارتقا (از ٢٠١٣به ٢٠٢٠) داده است، یا اینکه با پول خیلی کمتر همان مدل٢٠١٣ را بخرد.

ضمنا اگر واردات آزاد بشود، به شرط ثابت بودن نرخ ارز که البته بعید به نظر میاد قیمت‌ها کاهش پیدا میکند و قدرت خرید مردم بیشتر میشود. بازار نیز جریان پیدا می‌کند و مشتری‌ها هم با رغبت و رضایت بیشتری برای خرید ماشین اقدام می‌کنند.

این رونق باعث می‌شود فروشنده تعداد بیشتری ماشین بفروشد، نَه مانند شرایط فعلی که یک فرد ماهی یک دستگاه ماشین را هم به سختی و با هزار زحمت و از روی اجبار می‌فروشد، زیرا درشرایط فعلی امکان جایگزین کردن ماشین جدید با ماشین فروخته شده نیست .

‏برای مثال اگر  یک سازنده ساختمان از پروژه قبلی‌اش هنوز ٢٠ واحد دارد که نفروخته است و الان در حال ساخت پروژه جدیدش است که یکدفعه قیمت مصالح و یا هزینه جواز یا سایر هزینه ها کاهش پیدا میکند و باعث میشود هزینه ساخت برای وی پایین‌تر دربیاد. حال آیا باید ناراحت بشه ؟!

‏قطعا این کاهش قیمت روی واحدهای آماده ای هم که داره تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که واحدهایی که موجود دارد نیز ارزان‌تر بشود ولی چون پروژه جدیدش ارزان‌تر ساخته می‌شود و قیمت واحدهای جدیدش مناسب می‌شود خوشحال هست. همچنین قدرت خرید مردم هم نسبت به قبل بیشتر شده و خریداران هم دراین شرایط برای خرید راغب تر هستند. به دلیل اینکه واحدهای آماده شده را زودتر میفروشد و سراغ ساخت پروژه بعدی می‌رود گردش کاربالاتر رفته و نهایتا سودسازنده بیشتر می‌شود.

پس بهتر است که آدرس غلط ندهیم و واقع بین باشیم. مخالف اصلی واردات خودرو،خودروسازها مونتاژکارها هستند نه نمایشگاه دارا و..

این موضوع که برخی میگویند طرف ماشین دارد و ضررمی‌کند فقط برای فردی است که ١ یا ٢ دستگاه ماشین برای سرمایه گذاری خریده است والان چون ضررمیکند نمیتواند بفروشد. پس قطعا به نفعش نیست که واردات ماشین آزاد بشود و قیمت ماشین پایین بیاید.

ولی برای فردی که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشته است، با آزاد شدن واردات خودرو و افزایش تنوع خودروها در بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها خوشایند است.در کل با واردات بازار رونق گرفته و بیشترین سود رو همین افراد شاغل در این حوزه می‌برند. پس ادرس غلط به هم ندهیم که اگر واردات آزاد بشود ماشین فروش‌ها ناراحت میشن و …

‏بهتره به فکر خودمون باشیم تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم.‏

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×