دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » چرا قیمت‌های اعلام شده برای خودروهای وارداتی مناسب نیستند؟
خودروهای وارداتی جدید در گمرک

چرا قیمت‌های اعلام شده برای خودروهای وارداتی مناسب نیستند؟

۱۴۰۲-۰۸-۰۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه 5

بالاخره بعداز يكسال انتظار و ثبت نام و بلوكه كردن پول، قيمت اتومبيل های تحويلی برای افراد خوش شانس مشخص شد و قيمت‌ها خيلی بيشتر از حد تصورِ وعده‌هايی كه دادن بود.

مجله ماشین سید مهیار قریشی کارشناس حوزه خودرو در یادداشتی نوشت: برخی معتقد هستند که همین قیمت ٢/۵ تا ٣ میلیارد هم برای خودروهای وارداتی خوبه اما نکته اینجاست که این قیمت‌ها بازهم نهایی نیست.

چرا قیمت‌های اعلام شده برای خودروهای وارداتی مناسب نیستند؟

١- این قیمت‌ها فرضی هست و قطعی نیست.

٢- آپشن و تجهیزات این ماشین‌ها پایه و خیلی ساده هستند که به احتمال زیاد برای خریداری که قرار است ماشین را سوار بشود و مصرف کننده باشد چندان خوشایند نیست.

٣- اکثر این خودروها با ضعیف ترین موتور و پایین ترین قدرت وارد ایران شده‌اند.

۴- واردات خودروهای آمریکایی و فرانسوی ممنوع هستند. طبق آیین نامه واردات خودروهای بالای ٢٠ هزار دلار ممنوع می‌باشد پس بر این اساس بعیده که ماشین‌های آلمانی یا ایتالیایی یا کلا اروپایی وارد بشن و برای واردات فقط خودروهای ژاپنی و کره ای و چینی باقی خواهد ماند.

۵-با توجه به محدودیتی که اخیرا برای ثبت سفارش و واردات خودروهای کره ای ایجاد شده است این سری خودروهای کره ای که وارد شده و در گمرک هستند یا ترخیص شده‌اند آخرین سری بوده و عملا تا اطلاع ثانوی خبری از واردات خودروهای کره ای نخواهد بود.

خودروهای هیوندای کرتا وارداتی در گمرک
خودروهای هیوندای کرتا وارداتی در گمرک

۶-اگر خیلی خوشبینانه موضوع رو ببینیم ممکنه نهایتا از هر مدل خودرو در حد ٢٠-٣٠ تا دستگاه با قیمت اعلامی تحویل مشتری بشود، قطعا قیمت اتومبیل‌های سری بعد متفاوت و بالاتر خواهد بود.

۷-قطعا کسی که از بین یک میلیون نفر متقاضی موفق شده است، حاضر نمی‌شود ماشین را با همان قیمت تمام شده بفروشد و سود آن چنانی نگیرد. برخی هم که اتومبیل را برای استفاده خریدن و اصلا حاضر به فروش نیستند و تعداد ماشین‌های آماده به فروش در بازار از تعداد تحویل شده کمتر و قیمت های پیشنهادی هم نجومی خواهد بود.

۸-اکثر مردم با اشاره به اینکه اگر عرضه زیاد بشه قیمت کاهش پیدا میکند منتظر کاهش قیمت خودروهای وارداتی هستند، اما باید توجه داشت تقاضای بازار برای خودروی وارداتی در کشور ما بالاست و عرضه ٢٠-٣٠ دستگاه یا در کل ٢٠٠-٣٠٠ دستگاه دردی را دوا نمی‌کند و افزایش عرضه چشمگیری به حساب نمی‌آید. ضمن اینکه نمیشه قطعی گفت اگر مدلِ جدید فلان ماشین تو بازار عرضه بشود قیمت بقیه ماشین‌ها کاهش پیدا میکند، چون خیلی مهمه که اون ماشین به چه تعدادی وارد بازار میشه و از همه مهمتر اینکه نهایتا با چه قیمتی به بازار عرضه میشود.

همه این موارد در شرایطی در نظر گرفته شده که نرخ ارز ثابت باشد ولی این قطعی نیست زیرا ممکن است نرخ ارز نیز تا پایان سال سیر صعودی داشته باشد و از همه مهمتر اینکه اگر قرار باشد حجم واردات افزایش یافته و عرضه خودروهای وارداتی بیشتر شود بدون شک افزایش نرخ ارز را با خود به همراه خواهد داشت و این انکار ناپذیر است.

بیشتر بخوانید

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×