شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » علمی » ۳۰ چهره قدرتمند در صنعت خودروسازی / لیست قدرت
30 چهره قدرتمند در صنعت خودروسازی

۳۰ چهره قدرتمند در صنعت خودروسازی / لیست قدرت

۱۴۰۲-۰۹-۰۱

مجله ماشین – نویسنده: مسیح فرزانه/ در این مطلب چهره‌‏های تاثیرگذار و مدیران موفق خودروسازی جهان که با درایت خویش موجب ارتقای عملکرد مجموعه های خود شده اند را معرفی می‏‌کنیم.

رالف اسپت

۳۰. رالف اسپت

۶۴ ساله

مدیر اجرایی جاگوار- لندروور

از وی به‏ عنوان فردی که شرکت جاگوار- لندروور را مجدداً روی دور سوددهی انداخت یاد می‏‌شود. اسپت یکی از تأثیرگذاران در صنعت خودروسازی جهان است.

هایده یوکی ساکاموتو

۲۹. ‏هایده یوکی ساکاموتو

۶۳ ساله

قائم مقام اجرایی نیسان

هیروکو سایکاوا دیگر قائم مقام نیسان و همکار ساکاموتو است که در مذاکرات و جلسات این شرکت با رنو همیشه حضور دارد. ساکاموتو یکی از تصمیم گیران در کمپانی نیسان بوده و در حلقه مدیران ارشد قراردارد.

توماس اینگن لات

۲۸. توماس اینگن لات

۵۵ ساله

مدیر اجرایی Polestar

مدیر ارشد گروه خودروسازی بزرگی که حضورش تنها به ولوو خلاصه نمی‏‌شود و در نقش طراح نیز در Polestar به ایفای نقش می‏‌پردازد. شرکت‏‌هایی که همه آنها زیر‏مجموعه‌‏ای از جیلی – چین هستند!

هائو تای تانگ

۲۷. هائو تای تانگ

۵۲ ساله

مدیر تولید جهانی فورد

همگان وی را به‏ عنوان مدیر بعدی فورد می‏‌دانند. هم اکنون وظیفه او گسترش و جهانی‌‏سازی محصولات کمپانی مورداشاره است.

اندی پالمر

۲۶. اندی پالمر

۵۶ ساله

مدیرعامل آستون مارتین

وی یکی از افراد کلیدی در شرکت آستون مارتین است و به سود رسیدن این برند و حرکت به سمت تولید خودروهای اس‌‏یووی یکی از طرح‌‏های بلند‏پروازانه پالمر به شمار می‏‌رود. ساخت کارخانه جدید در سنت آتان از طرح‌‏های وی بوده است.

لوییز کامی لری

۲۵. لوییز کامی لری

۶۴ ساله

مدیر اجرایی فراری

در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بود که سهم فراری از تقسیم قیمت‏‌ها، حدود ۶۴ درصد افزایش یافت که نزدیک به دو رقیب این شرکت یعنی فولکس واگن و پژو-سیتروئن بود که کامی لری در این مورد نقش انکارناپذیری ایفا کرد.

اندرو ویلر

۲۴. اندرو ویلر

۵۴ ساله

مسؤول تست‏‌های آلایندگی EPA

وی به‏‌ عنوان مسؤول ارشد تست‌‏های آلایندگی EPA شناخته می‏‌شود. ویلر دقیقاً نقطه مقابل هایدی کینگ است که به‏ عنوان معاون تست‏‌های ایمنی NHTSA، از افراد بدبین در خصوص قانون تغییرات اقلیمی است.

راتان تاتا

۲۳. راتان تاتا

۸۱ ساله

مدیرعامل کمپانی TATA

وی که در بین پسران تاتا، مدیر ارشد گروه معظم تاتا است نقشی کلیدی در تصمیمات کمپانی جاگوار- لندروور ایفا می‏‌کند.

وانگ چوان فو

۲۲. وانگ چوان فو

۵۳ ساله

مؤسس کمپانی BYD

این شرکت در حال در کنار پاناسونیک حاضر سومین باتری‏ساز بزرگ دنیاست. همچنین باتوجه به اینکه خودروهای خود را تولید می‏‌کند از این حیث نیز در کشور چین در جایگاه پانزدهمین تولیدکننده خودرو قرار دارد. وارن بافت تازه‏ترین سرمایه‏ گذار در این شرکت بوده، اما مدیریت چوان فو چنین موفقیت‏‌هایی را نصیب BYD کرده است.

دارا خسروشاهی

۲۱. دارا خسروشاهی

۵۰ ساله

مدیر اجرایی اوبر

حضور وی در Uber، با برنامه‏‌های رو به جلو و بلندمدتش برای این شرکت همراه بوده و توانسته کمپانی را از یک سرویس آنلاین تاکسی و حمل و نقل، به کار و کسب یک خودروساز نزدیکتر کند.

کیم جونگ هیون

۲۰. کیم جونگ هیون

مدیر عامل LG

از سن و سال وی بی‏خبریم، اما درمدیریت مرد توانمندی است و توانسته ۵ کارخانه باتری‏‌سازی ال جی را در کنار ۳ کارخانه دیگر راه‌‏اندازی کرده و این شرکت را در زمره باتری سازان بزرگ دنیا قراردهد.

وولکمار دنر

۱۹. وولکمار دنر

۶۲ ساله

مدیر اجرایی بوش

با مدیریت وی کمپانی قدیمی بوش آلمان ۴۰۰ هزار نفر کارمند و گردش مالی ۸۳ میلیارد دلاری دارد و مجموعه به بزرگ‏ترین عرضه ‏کننده لوازم یدکی خودرو در دنیا مبدل شده است. بوش با کمک دنر بر طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا به سمت تولید موتورهای دیزلی رفته است.

هیروتو سای کاوا

۱۸. هیروتو سای کاوا

۶۵ ساله

مدیر اجرایی نیسان

بعد از رسوایی که برای کارلوس گن به‏ وجود آمد، او خود را یکی از نزدیکان به وی معرفی کرد. اتحادیه رنو -نیسان که پنجمین برند بزرگ خودروساز دنیا محسوب می‏‌شود توانست با مدیریت کاوا از دوران سخت و دشوار و عدم حضور کارلوس گن عبور کند. وی هم اکنون کنترل همه بخش‏‌ها از جمله قسمت مالی – اجرایی را در دست دارد و در آینده نقش کلیدی‏تری در نیسان خواهد داشت.

اولیور بلوم

۱۷. اولیور بلوم

۵۱ ساله

مدیر اجرایی پورشه

خیلی‌‏ها دوست داشتند اولیور بلوم را در جایگاه دوم این لیست به جای هربرت دایس یعنی مدیرعامل پورشه ببینند. وی با ۵۱ سال حالا ۴ سال است هدایت این برند پرطرفدار را با موفقیت به‏ دست گرفته و توانسته مرزها و رکوردهای جدید فروش را به‏ ویژه در بازار چین بشکند.

اولیور زیپس

۱۶. اولیور زیپس

آلمانی

۵۵ ساله

مدیر اجرایی ب‏‌ام‏‌و

وی جانشین هارالد کروگر شده که حالا مدیرعامل ب‏‌ام‌‏و است. زیپس برنامه‏‌های خودروهای الکتریکی ب‏‌ام‏‌و را دنبال کرده است و سیاست‌‏هایش سبب شده تا در بره‌ه‏ای از زمان در جدول فروش ب‏‌ام‏‌و از رقیب دیرینه‏‌اش بنز فاصله بگیرد.

تیری بولوغه

۱۵. تیری بولوغه

۵۶ ساله

مدیر اجرایی رنو

وی همرا ژان دومینیک سنارد که در این لیست در جایگاه بالاتری قرار دارد، برای اتحادیه رنو –نیسان تصمیم‏‌های بزرگی می‌‏گیرد. تیری همچنین اخیراً صحبت‏های فشرده‏ای را با هیروتو سایکاوا، مدیرعامل نیسان در خصوص آینده این شرکت داشته است.

چن هونگ

۱۴. چن هونگ

۵۸ ساله

رئیس هیئت مدیره سایک SAIC

مدیریت موفق وی سبب شد تا سایک موتور سال گذشته بیش از ۷ میلیون خودرو تولید کند که به همت همکاری با برندهای MG، GM، فولکس واگن و Roewe بوده است. البته اکثر این خودروها در چین فروش رفت و تنها ۲۷۷ هزار آن صادر شد که وی قصد دارد با درایت خود بر این عدد بیافزاید.

جان کرافکیک

۱۳. جان کرافکیک

مدیر اجرایی Waymo

حضور وی به‏ عنوان مدیری قدرتمند در Waymo سبب شد تا گوگل نیز به توانایی‌‏های او ایمان بیاورد. کرافکیک معتقد است که بیزنس خودروهای خودران تا یک دهه آینده جواب نخواهد داد و باید سقف سرمایه ‏گذاری در این کمپانی را تا ۳۲۵ میلیارد دلار بالا برد.

ژان دومینیک سنارد

۱۲. ژان دومینیک سنارد

۶۶ ساله

ریاست رنو

گفته می‏‌شود وی آنقدر به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نزدیک است که چندی پیش مکرون پیوستن به دولت را به وی پیشنهاد داد. پس از بر‏کناری کارلوس گن حالا سنارد جای پایش در رنو مستحکم‏تر شده است.

جان الکان

۱۱. جان الکان

۴۳ ساله

ریاست فیات- کرایسلر

نظیر اسامی چون آکیو تویودا و اوسامو سوزوکی او نیز از خانواده و گذشته‌‏ای خودرویی و صنعتی بر این پست نشسته است. وی که نوه جیانی آنیلی معروف است، از ۲۸ سالگی وارد صنعت خودروسازی شد.

اولا کالنئوس

۱۰. اولا کالنئوس

۵۰ ساله

ریاست دایملر AG

وی جانشین دیترزچه شده که نزدیک به ۱۴ سال بر پست ریاست دایملر تکیه زده بود. یکی از افراد نزدیک به او‏هارالد ویلهلم است که مدیر بخش مالی دایملر به شمار می‏‌رود. این مدیر جوان از زمان ورودش به کمپانی توانسته شادابی خاصی به برند تزریق کند.

تاکاهیرو هاچیگو

۹. تاکاهیرو هاچیگو

۶۰ ساله

ریاست هوندا

سال گذشته هوندا پس از تویوتا و فولکس واگن و فورد به‏ عنوان چهارمین خودروساز بزرگ دنیا شناخته شد. آقای هایچگو توانسته این شرکت را در ۷ سال به‏ صورت متمادی به سود برساند. پس از برنامه بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، وی تصمیم دارد تا فعالیت‏‌های هوندا را در بازار ترکیه افزایش دهد.

چانگ اوی سان

۸. چانگ اوی سان

۴۸ ساله

قائم مقام هیوندای

او به‏ عنوان نسل سوم مدیران جوان هیوندای شناخته می‏‌شود که درایت وهایتش این شرکت را به سوی سود دهی رسانده است. با ورود اوی سان یک شاسی بلند جدید و ۱۳ خودروی دیگر به سبد فروش کمپانی هیوندای اضافه شد.

جیم هکت

۷. جیم هکت

۶۴ ساله

ریاست فورد

حضور هکت در فورد با کم کردن هزینه‏‌ها و کاهش ۱۲ هزار شغل در پنج کارخانه این شرکت در سراسر اروپا همراه بوده است. همچنین وی توانسته همکاری نزدیکی با کمپانی فولکس واگن در زمینه خودروهای الکتریکی و خودران ایجاد کند.

مری بارا

۶. مری بارا

۵۷ ساله

مدیر اجرایی جنرال موتورز

وی پنج سال است که در این مسند قرار دارد. خانم بارا برخی خط‏‌های تولید GM را که ضرر دهی داشته تعطیل کرد. اما با سیاست‏‌های دونالد ترامپ که برای خودروسازان پیاده کرده، موافق نیست.

لی شوفو

۵. لی شوفو

۵۶ ساله

مدیر جیلی

با مدیریت وی بود که در سال ۲۰۱۰ جیلی توانست ولوو را از فورد بخرد و حالا آن را به شرکتی سودده تبدیل کند. وی در حال حاضر جیلی را به یکی از برندهای بزرگ داخلی چین مبدل کرده است. از دیگر زیر مجموعه‏‌های این شرکت کمپانی تاکسی‏‌های الکتریکی لندن هستند.

الان ماسک

۴. الان ماسک

۴۸ ساله

مدیر تسلا

وی به‏ عنوان مدیرعامل تسلا و بزرگ‏ترین سهام‏دار این شرکت شناخته می‌‏شود و طرح‌‏های جدید ماسک در زمینه خودروهای برقی و خودران توانسته تحولی بزرگ در این زمینه ایجاد کند.

کارلوس تاوارس

۳. کارلوس تاوارس

۶۱ ساله

مدیرعامل پژو- سیتروئن

پیوستن جنرال موتورز به پژو-سیتروئن سبب ایجاد یکی از بزرگ‏ترین هلدینگ‏‌های خودرویی می‏شود. جنرال موتورز با زیرمجموعه‌‏هایی چون واکسهال و اپل نیز عضوی از این خانواده بوده که در این نقل و انتقال آقای تاوارس نقشی کلیدی ایفا کرده است.

هربرت دایس

۲. هربرت دایس

۶۰ ساله

مدیر گروه فولکس واگن

وی چندی پیش گفته بود که برای پیوستن به گروه فولکس واگن، ب‏‌ام‌‏و را ترک کرده، زیرا قرار است تنها تا سن ۶۵ سالگی خود را بازنشسته کند. پرداختن به پلت‏فرم‌‏های جدید و خودروهای الکتریکی از طرح‏‌های بلند پروازانه آقای دایس بوده که در حال به نتیجه رسیدن است.

آکیو تویودا

۱. آکیو تویودا

۶۳ ساله

مدیرعامل تویوتا

وی به ‏عنوان سومین نسل از مدیران تویوتا و نوه کیچیرو تویودا محسوب می‏شود که از خانواده‏ای تماماً خودرویی به اینجا رسیده است. تویودا گفته بود که مأموریت اصلی وی طراحی مجدد آینده خودروهای تویوتا است. تویوتا سالیانه ۱۰ میلیارد دلار بودجه برای تحقیقات صرف کرده و ۲/۳ میلیارد دلار نیز برای پرداختن به فناوری‌‏های جدید در نظر می‏گیرد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.80

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×