شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » رونق فروش خودروهای چینی در روسیه
خودروهای چینی وارداتی در روسیه

رونق فروش خودروهای چینی در روسیه

۱۴۰۲-۰۹-۰۵ زمان مطالعه: 1 دقیقه

فروش خودروهای چینی در روسیه پس از خروج خودروسازان غربی به اوج خود رسیده است، اما رشد اخیر در بازار ممکن است با افزایش هزینه های واردات و شروع نرخ‌های بهره متوقف شود.

به گزارش مجله ماشین، این ارقام نشانه‌های اولیه ای هستند که نشان می‌دهد بازار خودرو روسیه و نقش چین در آن، پس از نزدیک به دو سال تحول ناشی از تحریم های اعمال شده بر مسکو و خروج ناگهانی شرکت های غربی، تثبیت شده است.

فروش خودرو روسیه در سال ۲۰۲۳ جزو کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته خواهد بود.

قبل از جنگ، خودروهای چینی کمتر از ۱۰ درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص می دادند. در امسال سهم برندهای چینی از فروش تقریباً به ۵۶ درصد رسیده است.

این درصد در حال حاضر کاهش یافته است و برندهای چینی از ماه اوت هر ماه حدود ۶۰۰۰۰ دستگاه فروخته اند که معادل ۵۳ درصد سهم در سپتامبر است. این آمار فروش شامل خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت داخل روسیه می شود.خودروسازان چینی مانند هاوال، چری و جیلی از خروج بازیگران غربی که قبل از جنگ با اوکراین بر بازار تسلط داشتند، سرمایه گذاری می کنند و این نشان دهنده وابستگی مسکو به پکن و افزایش روابط اقتصادی با این کشور است.

داده های گمرک چین نشان می دهد که روسیه از جایگاه یازدهم جهش کرده و به بزرگترین بازار صادراتی چین برای خودرو تبدیل شده است و به ارزش ۹.۴ میلیارد دلار در ژانویه تا اکتبر رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته صادرات خودرو به روسیه ۱.۱ میلیارد دلار بوده است.

به طور کلی، آمارها نشان داد که فروش ماهانه خودرو در روسیه در حال حاضر بیش از دو برابر یک سال قبل است، در حالی که داده های جداگانه از سرویس آمار فدرال نشان می دهد که تولید خودرو در سپتامبر تقریباً سه برابر بیشتر از سال گذشته بوده است که بر این امر تأکید می کند.

خودروسازان چینی در این فرآیند بسیار مهم بودند، اما با توجه به برآورده شدن تقاضا، سقفی برای توسعه بیشتر آنها در این بخش وجود دارد.

خودروساز پیشرو روسیه، که محبوب ترین خودروهای لادا را تولید می کند، تقاضای خودروهای ارزان قیمت را تامین می کند، در حالی که برندهای چینی در حال پر کردن شکاف تولیدکنندگان غربی برای خودروهای گران تر هستند.

اگر اتوواز یا خودروسازان چینی بخواهند انگشتان خود را در رده‌های قیمتی مختلف قرار دهند این روند ممکن است تغییر کند، اما در حال حاضر، با وجود کاهش فروش و تولید، چشم انداز بازار برای رشد ضعیف است.

تحریم‌ها علیه روسیه به کاهش تولید و فروش خودرو به ویژه در سال ۲۰۲۲ و همچنین پس از الحاق شبه جزیره کریمه توسط مسکو از اوکراین در سال ۲۰۱۴ کمک کرد.

فروش از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۲ میلیون خودرو نرسیده است و تولید نیز کمتر بوده است. بیش از ۶۲۶۰۰۰ خودروی جدید در روسیه در سال ۲۰۲۲ فروخته شد و تقریباً ۸۳۰۰۰۰ دستگاه در ژانویه تا اکتبر امسال فروخته شد.

به گفته تحلیلگران، بهبودی اندکی از پایین‌ترین سطح سال ۲۰۲۲ در حال انجام است، اما از دست دادن فناوری و تخصص غربی به این بخش آسیب می‌زند، حتی در شرایطی که خودروسازان چینی در برخی از کارخانه‌های خالی شده توسط همتایان غربی خود مستقر شده‌اند.

داده ها نشان می دهد که در سه سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، روسیه تنها چند هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید کرده است، اما این ارقام اکنون روند صعودی دارند.

ناتالیا زوبارویچ اقتصاددان و استاد دانشگاه ایالتی مسکو گفت: رشد تقاضای سرکوب‌شده که از اواخر بهار آغاز شد و تا اوت ادامه داشت در ماه سپتامبر به پایان رسید.

اتوواز هفته گذشته پیش‌بینی تولید ۴۰۰۰۰۰ خودروی لادا در سال ۲۰۲۳ را در واکنش به تحریم‌های ایالات متحده علیه صنعت روسیه در سپتامبر که به طور خاص اتوواز را هدف قرار داده بود، تا ۱۰ درصد کاهش داد.

منبع: رویترز

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×