آزمایش رانندگی و بررسی فنی کوپه جذاب اینفینیتی Q60 / ملاقات با ژاپنی گذر موقت
فهرست مطالب:
مجله ماشین– نوشته: سهراب بزرگزاد / خودروهای مناطق آزاد نیز میتوانند با دریافت مجوز مرخصی یک ماهه، پلاک گذر موقت دریافت کنند.
به علاوه خودروسازانی نیز که قصد آزمایش فنی خودروهای خود را پیش از تولید و عرضه در خاک کشورمان دارند، میتوانند پلاک گذر موقت دریافت کنند.
حال به اینفینیتی Q60 با پلاک گذر موقتی میرسیم که برای مدت زمانی کوتاه مهمان ماست و به لطف مالکش توانستیم با آن همراه شویم.
اینفینیتی زیرمجموعهای از کمپانی رنو و نیسان بوده و وظیفه تولید خودروهای لوکس این شرکت را بر عهده دارد.
این شرکت در سال ۱۹۸۹ فعالیت خود را با توزیع خودرو در آمریکای شمالی آغاز کرد و به دنبال استقبال عمومی از محصولاتش به توسعه شبکهای نسبتا بزرگ شامل ۲۳۰ مرکز فروش در ۱۵کشور جهان اقدام نمود.
ماشینهای اینفینیتی در سطح اتومبیلهای نیمه لوکس و لوکس طبقه بندی میشود.
نمای ظاهری اینفینیتی Q60
پویایی، خطوط منحنی و قدرتمند در کنار ظاهری تراشیده و در عین حال عضلانی باعث میشود که این خودرو بسیار جذاب و جسورانه به نظر برسد و شبیه به لوگوی آن که شبیه به تیری که در کمان برای پرتاب قرار گرفته مشابه یک تهدید با شلیک مستقیم برای رقبای اصلی خود به حساب آید.
شبکه جلو پنجره با طرح ذوزنقهای با زاویههای منحنی و لبههای کرومی براق که در بالا به گوشه چراغها متصل میشود یکی از زیباییهای این خودرو به حساب میآید.
چراغهای خشن که نسبت به نسل قبل از طراحی فوقالعاده زیبایی برخوردار است و با خطوط LED ناپیوسته در آن یک طرح خاصی به چهره خودرو میدهد.
مه شکنهای کوچک در دو گوشه پایینی سپر و در کنار نوارهای کرومی L شکلی قرار دارند.
به طور ناخداگاه احساس میکنید که هر لحظه ممکن بوده دست طراح به سمت نزدیک شدن به طراحی لکسس بلغزد که با یک تدبر خاص این اتفاق نیفتاده است.
در کل پوزه خودرو، پهن و خطوط منحنی و برجسته روی کاپوت باعث میشود قسمت جلوی اتومبیل حجمی خاص داشته باشد.
با چرخش به کناره خودرو اولین نکته، خط لب تیر و قدرتمند شانهای کشیده شده از بالای گلگیرها تا انتهای ماشین است که حتی در زمان محو شدن در برجستگی گلگیرها نیز احساس میشود.
شیشه بغل با فضای دید مناسب طراحی و شیشه لچکی عقب نیز با یک حالت باله مانند از سادگی خارج و نمای خاصی به جانب خودرو میدهد.
یک برش هواکش با پوش براق استیل روی گلگیر جلو و پشت حفره چرخ مشابه به شیارهای آبشش کوسه ماهی طراحی شده که به زیبایی خودرو افزوده است.
رینگها با سایز ۲۰ باعث شده که این کوپه زیبا برستونهای لاستیکی استوار و بلند قامت به نظر برسد.
با مشاهده پشت خودرو اولین نکته، یک جفت سر اگزوز زیبای خاص بالوگوی حک شده اینفینیتی روی آن است که نمایی اسپرت و جنگنده از این خودرو میسازد.
در دوگوشه سپر و زیر مهشکنهای عقب حالتی شیار مانند برش خورده وجود دارد که از نکات ظریف طراحی این خودرو به حساب میآید.
با مشاهده چراغهای عقب، به یاد طراحی بحث برانگیز چراغهای بنز افتاده و احتمال تکرار آن در خودروهای دیگر را نیز خواهیم داد.
فضای داخلیای نفینیتی Q60
با باز کردن در اتومبیل وارد فضایی میشوید که از دوگانگی زیادی رنج میبرد.
هرچه چهره ماشین جذاب و بینظیر است اما در فضای داخلی آنچنان جذابیت خاصی نسبت به برندهای لوکس رقیب وجود ندارد.
فضای سرنشینان جلو عالی ولی در صندلیهای عقب فضا بسیار محدود و تنگ به نظر میرسد.
نشاندهندههای دوقلو با سایزی بزرگ و نقابهای بلند آن، پشت فرمانی خوش دست روبه روی شماست.
دو نمایشگر مجزا در کنار کلیدهای سوار شده به صورت ستونی در دولبه نمایشگرها و کنسول زیر آرنجی و یک خط برش کرومی از بالا تا اواسط کنسول تمام آن چیزی است که شما در اطراف خود میبینید.
تست جادهای اینفینیتی Q60
از تمام خصوصیات و جذابیت ظاهری Q60 که بگذریم باید اینطور بیان کنیم : صندلی راننده به بهترین شکل ممکن شما را در بر خواهد گرفت، با فشار بر شاسی کی لس استارت، خودرو روشن و به لطف اگزوزهای خوش طرح و نقش سفارشی اینفینتی صدای غرشی پیچیده در گلو شنیده میشود.
با قرار دادن خودرو در وضعیت SPORT شروع به حرکت کردیم و با هرزگردی دلچسبی از جا کنده شدیم. کنترل Q60 به واسطه تکنولوژیهای محدود کننده امروزی که شامل کنترل پایداری و… بوده و در آن به کار رفته بسیار لذت بخش و دلپذیر است اما کمی تاخیر برای به مدار وارد شدن توربوشاژرها دور از انتظار بود.
دندهها در دورهای بالا تعویض میشدند وگیربکس نیز کمی سردرگم به نظر میرسید ولی با تغییر وضعیت به اسپرت پلاس ناگهان اوضاع تغییر کرد.
۴۰۰ اسب بخار از یک قلب تپنده توئین توربوی ۳ لیتری که نیرویی برابر با ۲۹۸ کیلووات گشتاوری در حدود ۴۷۵ نیوتنمتر تولید میکند به گیربکسی ۷ سرعته تمام اتوماتیک و از آنجا به چرخها میرسد که آسفالت زیر پا را به چالش میکشد.
این نیرو کافی است تا شما را در صندلی فرو برده و با صدای دوگانه اگزوزها، به تماشای نمایش قدرت روی جاده بنشینید.
هر چند که اینفینیتی کیفیت سواری رقبایی همچون بامو سری ۴ یا کادیلاکATS یا بنز را ندارد اما با قیمتی به مراتب پایینتر از این خودروها و هزینه نگهداری خیلی کمتر شما سوار بر۴۰۰ اسب سرکش که در بند اسیر هستند خواهید شد.
اینفینیتی به همان اندازه که در شتاب گرفتن سریع و قدرتمند عمل میکند در ترمز گرفتن هم با کیفیت ظاهر میشود.
ناگفته نماند که سیستم ترمز اضطراری که قادر به شناسایی عابر پیاده و خودروهای متوقف شده در جلوی خودرو بوده نیز فعال است و از نقاط قوت این کوپه به حساب میآید.
از دیگر امکانات سیستم INFINITI InTouch است که شامل اعلام خرابی خودکار و دکمه تماس اضطراری است.
صندلیها در ۸ حالت قابل تنظیم هستند و سیستم صوتی با خروجی ۱۳ بلندگو محیطی مناسب را برای لذت بردن از رانندگی و گوش دادن به موسیقی فراهم میآورد.
از دیگر فناوریهای به کار رفته میتوان به چراغهای جلوی تطبیقی، در نور بالا و سیستم هشدار خروج از خط و سامانه فرمان تطبیقی Direct Adaptive Steering) DAS) اشاره کرد.
در داخل کابین سعی شده که فضایی آرام ایجاد شود و فقط در حدود ۶۷ دسی بل با سرعت ۱۱۰ کیلومتر تنش صوتی ایجاد میشود که عددی قابل قبول است.
گرمکن صندلی و فرمان سیستم ایمنی ABS و ELR و سیستم تعلیق جلو با فناوری کنترل دیجیتال از جمله محاسن این کوپه دو رگه است.
کلام آخر
در نگاه کلی به راحتی میتوان به این خودرو از هر نظر نمره قبولی داد و با توجه به استهلاک پایین و مصرف سوخت حدود ۱۰ لیتر در یکصد کیلومتر یکی از گزینههای موفق است اما با توجه به اینکه مجوز پلاک خودروهای گذر موقت قابل تمدید نبوده و این خودروها نمیتوانند به طور دائم در خاک کشورمان باشند لذاطبق اعلام پلیس راهور، گمرک ایران و سازمانهای ذیربط، هرگونه خرید و فروش خودروهای گذر موقت خلاف قانون است در همین راستا توصیه میشود که برای حفظ سرمایه خود اقدام به خرید و فروش خودروهای گذر موقت نکنید.
گالری تصاویر اینفینیتی Q60
عکس: پرهام حسین پور