شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » آزمایش رانندگی و بررسی فنی کوپه جذاب اینفینیتی Q60 / ملاقات با ژاپنی گذر موقت
اینفینیتی Q60

آزمایش رانندگی و بررسی فنی کوپه جذاب اینفینیتی Q60 / ملاقات با ژاپنی گذر موقت

۱۴۰۲-۱۰-۰۲ زمان مطالعه: 2 دقیقه 11

پلاک گذر موقت به خودروهایی اختصاص می‌یابد که قصد دارند در مدت محدود و تعیین شده‌ای از کشورهای خارجی وارد خاک کشورمان شده و پس از پایان موعد مقرر به کشور مبدا باز گردند.

مجله ماشین– نوشته: سهراب بزرگزاد / خودروهای مناطق آزاد نیز می‏‌توانند با دریافت مجوز مرخصی یک ماهه، پلاک گذر موقت دریافت کنند.

به علاوه خودروسازانی نیز که قصد آزمایش فنی خودروهای خود را پیش از تولید و عرضه در خاک کشورمان دارند، می‏‌توانند پلاک گذر موقت دریافت کنند.

حال به اینفینیتی Q60 با پلاک گذر موقتی می‏رسیم که برای مدت زمانی کوتاه مهمان ماست و به لطف مالکش توانستیم با آن همراه شویم.

اینفینیتی زیرمجموعه‏‌ای از کمپانی رنو و نیسان بوده و وظیفه تولید خودروهای لوکس این شرکت را بر عهده دارد.

این شرکت در سال ۱۹۸۹ فعالیت خود را با توزیع خودرو در آمریکای شمالی آغاز کرد و به دنبال استقبال عمومی از محصولاتش به توسعه شبکه‌‏ای نسبتا بزرگ شامل ۲۳۰ مرکز فروش در ۱۵کشور جهان اقدام نمود.

ماشین‏‌های اینفینیتی در سطح اتومبیل‏‌های نیمه لوکس و لوکس طبقه‏ بندی می‏‌شود.

نمای ظاهری اینفینیتی Q60

پویایی، خطوط منحنی و قدرتمند در کنار ظاهری تراشیده و در عین حال عضلانی باعث می‏‌شود که این خودرو بسیار جذاب و جسورانه به نظر برسد و شبیه به لوگوی آن که شبیه به تیری که در کمان برای پرتاب قرار گرفته مشابه یک تهدید با شلیک مستقیم برای رقبای اصلی خود به حساب آید.

شبکه جلو پنجره با طرح ذوزنقه‏‌ای با زاویه‌‏های منحنی و لبه‏‌های کرومی براق که در بالا به گوشه چراغ‏‌ها متصل می‏‌شود یکی از زیبایی‏‌های این خودرو به حساب می‌‏آید.

چراغ‏‌های خشن که نسبت به نسل قبل از طراحی فوق‏العاده زیبایی برخوردار است و با خطوط LED ناپیوسته در آن یک طرح خاصی به چهره خودرو می‌‏دهد.

مه‏ شکن‌‏های کوچک در دو گوشه پایینی سپر و در کنار نوار‏های کرومی L شکلی قرار دارند.

به طور ناخداگاه احساس می‏‌کنید که هر لحظه ممکن بوده دست طراح به سمت نزدیک شدن به طراحی لکسس بلغزد که با یک تدبر خاص این اتفاق نیفتاده است.

در کل پوزه خودرو، پهن و خطوط منحنی و برجسته روی کاپوت باعث می‏‌شود قسمت جلوی اتومبیل حجمی خاص داشته باشد.

اینفینیتی Q60
نمای عقب اینفینیتی Q60

با چرخش به کناره خودرو اولین نکته، خط لب تیر و قدرتمند شانه‏‌ای کشیده شده از بالای گلگیر‏ها تا انتهای ماشین است که حتی در زمان محو شدن در برجستگی گلگیر‏ها نیز احساس می‌‏شود.

شیشه بغل با فضای دید مناسب طراحی و شیشه لچکی عقب نیز با یک حالت باله مانند از سادگی خارج و نمای خاصی به جانب خودرو می‏‌دهد.

یک برش هواکش با پوش براق استیل روی گلگیر جلو و پشت حفره چرخ مشابه به شیار‏های آبشش کوسه ماهی طراحی شده که به زیبایی خودرو افزوده است.

رینگ‏‌ها با سایز ۲۰ باعث شده که این کوپه زیبا برستون‌‏های لاستیکی استوار و بلند قامت به نظر برسد.

با مشاهده پشت خودرو اولین نکته، یک جفت سر اگزوز زیبای خاص بالوگوی حک شده اینفینیتی روی آن است که نمایی اسپرت و جنگنده از این خودرو می‏‌سازد.

در دوگوشه سپر و زیر مه‏‌شکن‏‌های عقب حالتی شیار مانند برش خورده وجود دارد که از نکات ظریف طراحی این خودرو به حساب می‌‏آید.

با مشاهده چراغ‏‌های عقب، به یاد طراحی بحث برانگیز چراغ‏های بنز افتاده و احتمال تکرار آن در خودروهای دیگر را نیز خواهیم داد.

فضای داخلیای نفینیتی Q60

با باز کردن در اتومبیل وارد فضایی می‏‌شوید که از دوگانگی زیادی رنج می‌‏برد.

هرچه چهره ماشین جذاب و بی‏نظیر است اما در فضای داخلی آنچنان جذابیت خاصی نسبت به برندهای لوکس رقیب وجود ندارد.

اینفینیتی Q60
کابین اینفینیتی Q60

فضای سرنشینان جلو عالی ولی در صندلی‏‌های عقب فضا بسیار محدود و تنگ به نظر می‌‏رسد.

نشان‏دهنده‌‏های دوقلو با سایزی بزرگ و نقاب‏‌های بلند آن، پشت فرمانی خوش دست روبه ‏روی شماست.

دو نمایشگر مجزا در کنار کلیدهای سوار شده به صورت ستونی در دولبه نمایشگرها و کنسول زیر آرنجی و یک خط برش کرومی از بالا تا اواسط کنسول تمام آن چیزی است که شما در اطراف خود می‏‌بینید.

تست جاده‏ای اینفینیتی Q60

از تمام خصوصیات و جذابیت ظاهری Q60 که بگذریم باید اینطور بیان کنیم : صندلی راننده به بهترین شکل ممکن شما را در بر خواهد گرفت، با فشار بر شاسی کی لس استارت، خودرو روشن و به لطف اگزوزهای خوش طرح و نقش سفارشی اینفینتی صدای غرشی پیچیده در گلو شنیده می‌‏شود.

با قرار دادن خودرو در وضعیت SPORT شروع به حرکت کردیم و با هرزگردی دلچسبی از جا کنده شدیم. کنترل Q60 به واسطه تکنولوژی‏‌های محدود کننده امروزی که شامل کنترل پایداری و… بوده و در آن به کار رفته بسیار لذت بخش و دلپذیر است اما کمی تاخیر برای به مدار وارد شدن توربوشاژرها دور از انتظار بود.

دنده‌‏ها در دورهای بالا تعویض می‏‌شدند وگیربکس نیز کمی سردرگم به نظر می‏‌رسید ولی با تغییر وضعیت به اسپرت پلاس ناگهان اوضاع تغییر کرد.

۴۰۰ اسب ‏بخار از یک قلب تپنده توئین توربوی ۳ لیتری که نیرویی برابر با ۲۹۸ کیلووات گشتاوری در حدود ۴۷۵ نیوتن‏متر تولید می‏‌کند به گیربکسی ۷ سرعته تمام اتوماتیک و از آنجا به چرخ‏ها می‏‌رسد که آسفالت زیر پا را به چالش می‌‏کشد.

این نیرو کافی است تا شما را در صندلی فرو برده و با صدای دوگانه اگزوز‏ها، به تماشای نمایش قدرت روی جاده بنشینید.

هر چند که اینفینیتی کیفیت سواری رقبایی همچون ب‏‌ام‏‌و سری ۴ یا کادیلاکATS یا بنز را ندارد اما با قیمتی به مراتب پایین‏تر از این خودروها و هزینه نگهداری خیلی کمتر شما سوار بر۴۰۰ اسب سرکش که در بند اسیر هستند خواهید شد.

اینفینیتی Q60
اینفینیتی Q60

اینفینیتی به همان اندازه که در شتاب گرفتن سریع و قدرتمند عمل می‏کند در ترمز گرفتن هم با کیفیت ظاهر می‏‌شود.

ناگفته نماند که سیستم ترمز اضطراری که قادر به شناسایی عابر پیاده و خودرو‏های متوقف شده در جلوی خودرو بوده نیز فعال است و از نقاط قوت این کوپه به حساب می‏‌آید.

از دیگر امکانات سیستم INFINITI InTouch است که شامل اعلام خرابی خودکار و دکمه تماس اضطراری است.

صندلی‌‏ها در ۸ حالت قابل تنظیم هستند و سیستم صوتی با خروجی ۱۳ بلندگو محیطی مناسب را برای لذت بردن از رانندگی و گوش دادن به موسیقی فراهم می‏‌آورد.

از دیگر فناوری‏‌های به کار رفته می‏‌توان به چراغ‏‌های جلوی تطبیقی، در نور بالا و سیستم هشدار خروج از خط و سامانه فرمان تطبیقی Direct Adaptive Steering) DAS) اشاره کرد.

در داخل کابین سعی شده که فضایی آرام ایجاد شود و فقط در حدود ۶۷ دسی بل با سرعت ۱۱۰ کیلومتر تنش صوتی ایجاد می‏‌شود که عددی قابل قبول است.

گرمکن صندلی و فرمان سیستم ایمنی ABS و ELR و سیستم تعلیق جلو با فناوری کنترل دیجیتال از جمله محاسن این کوپه دو رگه است.

کلام آخر

در نگاه کلی به راحتی می‌‏توان به این خودرو از هر نظر نمره قبولی داد و با توجه به استهلاک پایین و مصرف سوخت حدود ۱۰ لیتر در یکصد کیلومتر یکی از گزینه‏‌های موفق است اما با توجه به اینکه مجوز پلاک خودروهای گذر موقت قابل تمدید نبوده و این خودروها نمی‏‌توانند به طور دائم در خاک کشورمان باشند لذاطبق اعلام پلیس راهور، گمرک ایران و سازمان‏‌های ذیربط، هرگونه خرید و فروش خودروهای گذر موقت خلاف قانون است در همین راستا توصیه می‏‌شود که برای حفظ سرمایه خود اقدام به خرید و فروش خودروهای گذر موقت نکنید.

گالری تصاویر اینفینیتی Q60

عکس: پرهام حسین پور

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.20

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×