سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ستاره جدید ناسا در آسمان شب!
فضاپیمای جدید ناسا با بادبان خورشیدی

ستاره جدید ناسا در آسمان شب!

۱۴۰۳-۰۱-۲۵ زمان مطالعه: 1 دقیقه

ناسا در حال آماده سازی برای پرتاب نوع جدیدی از بادبان خورشیدی است که ممکن است این فناوری را متحول کند. بادبان های خورشیدی از نور خورشید برای حرکت گرفتن استفاده می کنند، به این صورت که فوتون های خورشید (ذرات نور) به سطح بادبان برخورد کرده و آن را به جلو هل می دهند.

به گزارش مجله ماشین، تا به حال بادبان های خورشیدی زیادی آزمایش شده اند، اما هیچکدام به طور کامل عملیاتی نشده اند. خبر مهم این است که ناسا می گوید مشکلی که تا به حال مانع از کاربردی شدن بادبان های خورشیدی بوده را حل کرده است.

این مشکل مربوط به میله های بادبان است که باید بعد از رسیدن به فضا باز شوند. این میله ها تا به حال یا خیلی سنگین و فلزی بوده اند، یا سبک اما حجیم بوده اند و به درستی جمع نمی شده اند.

فضاپیمای جدید ناسا با بادبان خورشیدی

طراحی جدید ناسا از لوله های قابل انعطاف ساخته شده از پلیمر و فیبر کربن است که باعث می شود سبک تر و محکم تر از مدل های قبلی باشد. این لوله ها را می توان تا ۷ متر جمع کرد و در جایی به اندازه کف دست جای داد.

ماموریت ناسا در اواخر ماه آوریل (بعد از ۲۴ آوریل) با موشک Rocket Lab Electron از نیوزلند پرتاب خواهد شد. این موشک، فضاپیمای CubeSat را به مدار همسَطح خورشید در ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین هدایت می کند.

فضاپیمای جدید ناسا با بادبان خورشیدی

پس از رسیدن به مدار، بادبان های ACS3 طی ۲۵ دقیقه باز خواهند شد. این بادبان ها از جنس پلیمر بازتابنده بسیار نازک به مساحت ۸۰ متر مربع ( تقریبا به اندازه ۶ جای پارک خودرو) خواهند بود.

از نظر دو بعدی، این بادبان ها به شکل مربعی به اندازه نصف زمین تنیس (۱۰ در ۱۰ متر) دیده می شوند. ناسا تخمین می زند که درخشندگی این بادبان ها به اندازه درخشان ترین ستاره شب، یعنی سیریوس، خواهد بود.

بنابراین، با شرایط مناسب، این بادبان خورشیدی از زمین قابل مشاهده خواهد بود. البته ناسا هنوز جزئیاتی در مورد مکان های قابل مشاهده شدن آن ارائه نکرده است.

فضاپیمای جدید ناسا با بادبان خورشیدی

هدف اصلی این ماموریت، آزمایش باز شدن بادبان ها با استفاده از میله های جدید است، اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا کارایی خود بادبان را نیز آزمایش خواهد کرد.

موفقیت این ماموریت می تواند زمینه ساز کاوش در منظومه شمسی با استفاده از بادبان های خورشیدی شود. طبق گفته های ناسا، این طراحی میله ها را می توان ارتقا داد تا بادبان های خورشیدی به بزرگی زمین بسکتبال (۵۰۰ متر مربع) باز شوند. در برخی موارد، بسته به نیاز ماموریت، اندازه بادبان می تواند تا نیم زمین فوتبال (۲۰۰۰ متر مربع) نیز افزایش یابد.

فضاپیمای جدید ناسا با بادبان خورشیدی

استفاده از بادبان های خورشیدی مزایای زیادی نسبت به فضاپیماهای سنتی دارد. مهمترین مزیت این است که دیگر نیازی به سیستم های پیشرانش سنگین نخواهد بود. این موضوع می تواند باعث کاهش هزینه و افزایش طول عمر ماموریت های فضایی شود.

از این میله های کامپوزیتی در ساخت سرپناه هایی که در آینده روی کره ماه و مریخ ساخته خواهند شد نیز می توان استفاده کرد.

فضاپیمای جدید ناسا با بادبان خورشیدی

ما ماموریت ACS3 را زیر نظر خواهیم داشت و به محض شروع ماموریت و دریافت نتایج آزمایش، شما را مطلع خواهیم کرد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.50

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×