جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تغییر خودرو در سامانه یکپارچه؛ تکلیف متقاضیان چیست؟
چراغ جلو رانا پلاس

تغییر خودرو در سامانه یکپارچه؛ تکلیف متقاضیان چیست؟

۱۴۰۳-۰۲-۰۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه که پس از ثبت‌نام و انتخاب مدل مورد نظر، با پیامک‌هایی از سوی خودروسازان مبنی بر تغییر مدل خودرو و ارائه خودرویی متفاوت از آنچه انتخاب کرده بودند، روبرو می‌شدند، با عدم رسیدگی شورای رقابت به این موضوع، سرگردان و بلاتکلیف شده‌اند.

به گزارش مجله ماشین، در اقدامی عجیب، شورای رقابت در مصوبه‌ای جدید اعلام کرد که شکایات مربوط به تغییر خودروهای تحویلی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو قابل رسیدگی در این شورا نیست. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که طی ماه‌های گذشته، شاهد افزایش چشمگیر شکایات از سوی متقاضیان خودرو در این خصوص بوده‌ایم.

متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه پس از ثبت‌نام و انتخاب مدل مورد نظر، با پیامک‌هایی از سوی خودروسازان روبرو می‌شدند که حاکی از تغییر مدل خودرو و ارائه خودرویی متفاوت از آنچه در ابتدا انتخاب کرده بودند، بود. این موضوع نارضایتی گسترده‌ای را به همراه داشت و بسیاری از خریداران خودرو را راهی شورای رقابت کرد.

اما شورای رقابت در مصوبه خود با استناد به این موضوع که “ثبت‌نام در سامانه برای خودرو تعهدی ایجاد نمی‌کند”، رسیدگی به این شکایات را از وظایف خود خارج دانسته است.

این تصمیم شورای رقابت با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شورا با این اقدام، عملاً از مسئولیت خود در قبال حقوق مصرف‌کنندگان شانه خالی کرده است.

از سوی دیگر، برخی دیگر معتقدند که شورای رقابت در این زمینه اختیارات قانونی کافی را نداشته و نمی‌توانسته به این شکایات رسیدگی کند.

اما در این میان، تکلیف متقاضیان خودرو چه می‌شود؟

اگرچه شورای رقابت خود را از حل این مشکل کنار کشیده است، اما هنوز راه‌هایی برای احقاق حقوق متقاضیان وجود دارد.

خریداران خودرو می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت، خواستار رسیدگی به این موضوع شوند.

همچنین می‌توانند از طریق سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، پیگیر مطالبات خود باشند.

در نهایت، باید منتظر ماند و دید که آیا اقدامات بعدی منجر به حل مشکل تغییر خودروهای تحویلی در سامانه یکپارچه خواهد شد یا خیر؟

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×