جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » اسمارت غول‌آسا / شاسی‌بلندی که می‌خواهد آفرود کند
اسمارت کانسپت #5

اسمارت غول‌آسا / شاسی‌بلندی که می‌خواهد آفرود کند

۱۴۰۳-۰۲-۰۴ زمان مطالعه: 2 دقیقه 6

به روزهای اسمارت‌های کوچک خداحافظی کنید، چون مدل‌های جدید این برند هر روز بزرگ‌تر می‌شوند. مدل #1 با نامی نه چندان الهام‌بخش، 427 سانتی‌متر و مدل #3 حدود 444 سانتی‌متر طول دارند. حالا اسمارت کانسپت #5 یک کانسپت است که پیش‌نمایشی از مدلی حتی بزرگ‌تر است که اواخر امسال عرضه خواهد شد. این شرکت ابعاد دقیق را ذکر نکرده است، اما تا جایی پیش می‌رود که آن را یک شاسی‌بلند سایز متوسط می‌نامد. بله، یک اسمارت سایز متوسط!

به گزارش مجله ماشین، این شاسی‌بلند جعبه‌ای به نظر می‌رسد برداشتی آینده‌نگرانه از مرسدس بنز GLB با ویژگی‌های آف‌رود مانند سیستم تعلیق بلند و لاستیک‌های همه ‌جا ‌رو باشد. اسمارت همچنین به آن صفحه‌های محافظ زیر بدنه‌ی درشت و حتی سپرهای محافظ جانبی‌ای داده است که عادت کرده‌ایم آن‌ها را روی جیپ رانگلر و فورد برونکو ببینیم. پوشش پلاستیکی دور گلگیرها به همراه باربند درشت و یک نوار نور LED هم وجود دارد. تم ماجراجویانه‌ی کانسپت با یک وینچ تعبیه‌شده و یک سکوی تاشو در عقب برای دسترسی به سقف تقویت می‌شود.

 اسمارت کانسپت #5
نمای عقب اسمارت کانسپت #۵

این خودرو به عنوان «چندکاره‌ترین اسمارت تمام دوران» تبلیغ می‌شود و به لطف دو موتور الکتریکی، از سیستم چهارچرخ متحرک بهره می‌برد. با دیدن باتری عظیم کانسپت #۵ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت، متوجه بزرگی آن می‌شویم. این خودروی برقی بلندقد از تکنولوژی ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریع بهره می‌برد و تنها به ۱۵ دقیقه زمان برای شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد نیاز دارد. با یک بار شارژ کامل، بر اساس استاندارد WLTP، می‌تواند بیش از ۵۵۰ کیلومتر را بپیماید.

 اسمارت کانسپت #5
کابین اسمارت کانسپت #۵

درون کابین، با سه نمایشگر شاهد چیدمانی کاملاً لمسی هستیم. این چیدمان شامل یک صفحه کیلومتر دیجیتال کوچک‌تر، یک سیستم سرگرمی مرکزی و یک نمایشگر اضافی فقط برای سرنشین جلو می‌شود. چند دکمه‌ی میانبر حساس به لمس بین نمایشگر راننده و صفحه‌ی لمسی وجود دارد، اما دسترسی به اکثر عملکردها از طریق دو پنل بزرگ OLED صورت می‌گیرد.

از آنجا که کانسپت #۵ چند ترفند جالب دارد، مطمئناً اسمارت‌های امروزی دیگر آن اسمارت‌های سابق نیستند. این خودرو یک صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم گرانش صفر (صندلی که زاویه‌ی پشتی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که پاها هم‌سطح با بدن قرار می‌گیرند) به همراه قابلیت‌های ماساژ و تهویه و یک زیرپایی دریافت می‌کند. همچنین یک بلندگوی قابل‌حمل در کنسول وسط، یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی و نورپردازی محیطی در پشت هر چهار تکیه‌گاه سر وجود دارد.

 اسمارت کانسپت #5
نمای جانبی اسمارت کانسپت #۵

این شاسی‌بلند سایز متوسط در نمایشگاه اتومبیل چین ۲۰۲۴ در پکن که از ۲۵ آوریل آغاز می‌شود، حضور خواهد داشت. اسمارت در نیمه‌ی دوم سال، مدل تولیدی بعدی را رونمایی خواهد کرد.

به عنوان یادآوری، اسمارت از سال ۲۰۱۹ دیگر به‌طور کامل زیرمجموعه‌ی مرسدس نبوده است. این برند یک سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰:۵۰ بین برند لوکس آلمانی و Geely است. مدل‌های #۱ و #۳ که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم، در چین ساخته می‌شوند. شرکت Ineos Automotive نیز وانت Grenadier و شاسی‌بلند آن را در کارخانه‌ی سابق اسمارت در هامباخ، فرانسه می‌سازد.

 اسمارت کانسپت #5
اسمارت کانسپت #۵

اسمارت تنها شرکتی نیست که از فرمول سنتی ساخت خودروهای کوچک منحرف شده است، چرا که Mini کمپانی BMW نیز با خودروهایی به مراتب بزرگ‌تر وارد بازار می‌شود. برای مثال، جدیدترین Countryman حدود ۴۴۳ سانتی‌متر طول دارد که تقریباً هم‌اندازه‌ی اسمارت #۳ است. عرض هر دوی آن‌ها نیز با ۱۸۴ سانتی‌متر یکسان است. مدل آینده‌ی #۵ حتی بزرگ‌تر خواهد بود.

 اسمارت کانسپت #5
اسمارت کانسپت #۵

مشخصات اسمارت کانسپت #۵

مشخصهمقدار
ناماسمارت کانسپت #۵
نوعشاسی‌بلند سایز متوسط
طولنامشخص (احتمالاً بیش از ۴۵۰ سانتی‌متر)
عرضنامشخص (احتمالاً حدود ۱۸۵ سانتی‌متر)
ارتفاعنامشخص
فاصله بین دو محورنامشخص
وزننامشخص
پیشرانهدو موتور الکتریکی
قدرتنامشخص
گشتاورنامشخص
سیستم انتقال قدرتچهارچرخ متحرک
ظرفیت باتریبیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت
بردبیش از ۵۵۰ کیلومتر (بر اساس WLTP)
زمان شارژ۱۵ دقیقه (از ۱۰ تا ۸۰ درصد)
حداکثر سرعتنامشخص
شتاب ۰ تا ۱۰۰نامشخص
ویژگی‌های آف‌رودسیستم تعلیق بلند، لاستیک‌های همه ‌جا ‌رو، صفحه‌های محافظ زیر بدنه، سپرهای محافظ جانبی
ویژگی‌های کابینسه نمایشگر (صفحه کیلومتر دیجیتال، سیستم سرگرمی، نمایشگر سرنشین جلو)، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم گرانش صفر، ماساژ و تهویه، زیرپایی، بلندگوی قابل‌حمل، دستیار مجازی، نورپردازی محیطی
زمان رونمایی مدل تولیدینیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×