دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵ / غول افسانه‌ای آفرود، اکنون با قلب تپنده‌ی برقی
مرسدس G580 با فناوری EQ مدل 2025

مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵ / غول افسانه‌ای آفرود، اکنون با قلب تپنده‌ی برقی

۱۴۰۳-۰۲-۰۵ زمان مطالعه: 3 دقیقه 17

G580 EQ، گامی انقلابی در تاریخ G کلاس: برقی، قدرتمند، و آماده‌ی هر چالشی در مسیرهای ناهموار.

به گزارش مجله ماشین، غول افسانه‌ای آفرود مرسدس، موسوم به گِلِندِواگن، برقی می‌شود! این خودرو با یک باتری عظیم ۱۱۶ کیلووات ساعتی عرضه می‌شود که ۵۷۹ اسب بخار قدرت و گشتاوری دیوانه کننده به میزان ۸۵۹ پوند-فوت تولید می‌کند.

بعد از پیشرانه‌های ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۲ سیلندر، سرانجام شاهد یک کلاس G بدون هیچ سیلندری هستیم! به جای موتور احتراقی، این گِلِندِواگن کاملاً برقی به چهار موتور مجهز شده است – یک موتور برای هر چرخ. این خودرو همچنان یک آفرود تمام‌عیار است و در برخی موارد، حتی از مدل بنزینی در مسیرهای خارج از جاده توانمندتر است.

اگرچه طراحی تا حد زیادی از مدل‌های قبلی به ارث رسیده، اما G580 با فناوری EQ تغییرات عمده‌ای را زیر پوسته‌ی آشنا پنهان کرده است. این چهار موتور مجموعاً ۵۷۹ اسب بخار قدرت و گشتاوری عظیم به میزان ۸۵۹ پوند-فوت تولید می‌کنند. این ویژگی، G580 را به پادشاه جدید آفرود تبدیل می‌کند، به طوری که ۲ اسب بخار و ۲۳۲ پوند-فوت بیشتر از AMG G63 قدرت دارد. و از آنجایی که این یک خودروی برقی است، این گشتاور به صورت لحظه‌ای در دسترس قرار می‌گیرد.

این سیستم چهار موتوره باعث می‌شود شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این خودرو ۴.۶ ثانیه باشد، که تنها چهاردهم ثانیه کندتر از نسخه‌ی بنزینی AMG است. حداکثر سرعت G برقی به صورت الکترونیکی روی ۱۷۶ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. اما شما یک کلاس G را به خاطر شتاب صفر تا صد یا حداکثر سرعت آن نمی‌خرید. مهم‌ترین ویژگی این خودرو همچنان قابلیت‌های آفرود آن است. مرسدس ادعا می‌کند عمق آب‌گذری این خودرو ۸۵ سانتی‌متر است. این مقدار ۱۴.۷ سانتی‌متر بیشتر از G550 و G63 است.

مرسدس G580 با فناوری EQ مدل 2025
مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵

این خودروی برقی می‌تواند از شیب‌های جانبی تا ۳۵ درجه بالا برود و فاصله‌ی کف خودرو تا زمین بین محورها ۹.۸ اینچ است. با زاویه حمله‌ی ۳۲ درجه‌ای، زاویه فرار ۳۰.۷ درجه‌ای و زاویه شکست ۲۰.۳ درجه‌ای به راحتی از عهده‌ی مسیرهای ناهموار بر می‌آید. درست مانند کلاس G معمولی، می‌تواند تا ۱۰۰ درصد شیب را بالا برود. (خیر، این به معنای بالا رفتن به صورت عمودی نیست. منظور شیبی با زاویه ۴۵ درجه است، زیرا شیب با محاسبه‌ی ارتفاع بر طول اندازه‌گیری می‌شود.)

جدول مشخصات آفرود

مشخصهمقدار
فاصله کف تا زمین۹.۸ اینچ
زاویه حمله۳۲ درجه
زاویه فرار۳۰.۷ درجه
عبور از آب۸۵ سانتی‌متر

امکانات آفرود این خودرو شامل حالت کم‌سرعت با یک گیربکس دو سرعته‌ی قابل تعویض دنده و همچنین حالت خزیدن است. ویژگی‌ای با نام G-Turn اصطلاح بازاریابی برای چرخش تانک است که به توانایی خودرو برای چرخیدن درجا اشاره دارد. قفل‌های دیفرانسیل مجازی که از طریق توزیع گشتاور امکان‌پذیر شده‌اند، به همراه کمک‌فنرهای قابل تنظیم تطبیقی نیز در این خودرو وجود دارند. همچنین، عملکردی به نام G-Steering نیز وجود دارد که به میزان قابل توجهی شعاع گردش را کاهش می‌دهد و شما را از موقعیت‌های سخت خارج می‌کند.

G580 با فناوری EQ از سیستم تعلیق مستقل جلو و محور عقب یکپارچه به همراه محافظ زیر بدنه که از کربن و سایر مواد مستحکم برای محافظت از باتری عظیم ۱۱۶.۰ کیلووات ساعتی که داخل شاسی نردبانی قرار گرفته است، بهره می‌برد. برد این خودرو همچنان یک راز است، اما می‌دانیم که باتری را می‌توان تا ۲۰۰ کیلووات شارژ کرد. با اتصال DC، حدود ۳۲ دقیقه طول می‌کشد تا باتری از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برسد.

 

مرسدس G580 با فناوری EQ مدل 2025
نمای جانبی مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵

طراحی ظاهری مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵

این خودرو از مفهوم EQG 2021 الهام گرفته شده است و می‌توانید آن را بدون لاستیک زاپاس عقب سفارش دهید. در عوض، مرسدس یک جعبه برای نگهداری کابل شارژ، زنجیر برف و ابزار ارائه می‌دهد، به شرطی که وزن آن‌ها از ۱۰ کیلوگرم بیشتر نباشد.

اگرچه این خودرو هنوز هم شبیه به یک آجر روی چرخ‌ها به نظر می‌رسد، اما برخی از تغییرات ظریف آیرودینامیکی برای افزایش کارایی در آن اعمال شده است. کاپوت کمی بالاتر رفته و پرده‌های هوایی برای قوس‌های چرخ‌های عقب پهن تعبیه شده است. علاوه بر این، روکش‌های متفاوتی روی ستون‌های A و یک لبه اسپویلر روی سقف وجود دارد. همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه اضافی، یک پنل مشکی برای جلوپنجره سفارش دهید.

فضای داخلی مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵

فضای داخلی نیز تا حد زیادی از کلاس G معمولی الهام گرفته شده است، به طوری که به سختی می‌توان تشخیص داد که تفاوتی با آن دارد. نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی معمولی در آن وجود دارد و دستگیره‌ای در سمت سرنشین داشبورد تعبیه شده است. مرسدس همان عملکرد “کاپوت شفاف” را ارائه می‌دهد که به تازگی در G بنزینی شاهد آن بودیم، که با استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه امکان‌پذیر شده است. این امکان به راننده اجازه می‌دهد تا “از طریق” کاپوت ببیند – همانطور که در سایر مدل‌های اخیر مانند EQE SUV و EQS SUV نیز وجود دارد.

مرسدس G580 با فناوری EQ مدل 2025
کابین مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵

نسخه Edition One

برای مدل سال ۲۰۲۵، کلاس G برقی در ایالات متحده فقط به صورت Edition One عرضه خواهد شد. این نسخه ویژه دارای چهار رنگ Manufaktur خاص (South Sea Blue Magno، Moonlight White Magno، Moonlight White Metallic، Arabian Grey) و Obsidian Black Metallic معمولی است. صرف نظر از رنگ انتخابی، همه آن‌ها دارای کالیپرهای ترمز آبی و یک نوار تزئینی هستند. جعبه‌ی عقب که قبلاً به آن اشاره کردیم به صورت استاندارد ارائه می‌شود، و همچنین AMG Line و Night Package با رینگ‌های ۲۰ اینچی و جزئیات بدنه تیره وجود دارد.

در داخل، تزئینات و دوخت فیبر کربن آبی به همراه چیزی که مرسدس “G-Roar” می‌نامد وجود دارد. این یک صدای موتور مصنوعی است که برای تقلید از صدای G-Class مجهز به موتور احتراقی هنگام شتاب‌گیری طراحی شده است.

قیمت و چشم‌انداز آینده

مرسدس قیمت G برقی را اعلام نکرده است، اما به احتمال زیاد نسبت به مدل‌های بنزینی گران‌تر خواهد بود. قبل از فیس‌لیفتی که برای مدل سال ۲۰۲۵ معرفی شد، G550 144,150 دلار و G63 180,950 دلار قیمت داشت. نسخه‌های جدیدتر با پیشرانه‌ی احتراقی احتمالاً کمی گران‌تر هستند.

در سال ۲۰۲۲، مرسدس اعلام کرد که کلاس G برقی حدود یک سال پس از عرضه مدل، یک باتری بهتر با شیمی آند سیلیکونی دریافت خواهد کرد. با فرض اینکه جدول زمانی تغییر نکرده باشد، عرضه این باتری برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. تخمین زده می‌شود که سلول‌های جدید با رسیدن به بیش از ۸۰۰ وات ساعت در لیتر در سطح سلول، ۲۰ تا ۴۰ درصد چگالی انرژی را افزایش دهند. انتظار می‌رود باتری ارتقا یافته برد را “به طور قابل توجهی” افزایش دهد.

ورود G580 با فناوری EQ فصل جدیدی در تاریخ کلاس G رقم می‌زند. این خودرو به طور seamless میراث این برند را با فناوری پیشرفته‌ی برقی ترکیب می‌کند و راه را برای آینده‌ای از ماجراجویی‌های آفرود پایدار هموار می‌کند.

جدول مشخصات فنی مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵

مشخصهمقدار
نوع موتوربرقی با چهار موتور
قدرت۵۷۹ اسب بخار
گشتاور۸۵۹ پوند-فوت
شتاب صفر تا صد۴.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۱۱۲ مایل در ساعت (۱۷۶ کیلومتر بر ساعت)
برد(هنوز اعلام نشده)
ظرفیت باتری۱۱۶.۰ کیلووات ساعت
زمان شارژ DC 10 تا ۸۰ درصد۳۲ دقیقه
حداکثر توان شارژ۲۰۰ کیلووات
سیستم تعلیقجلو مستقل، عقب محور یکپارچه
فاصله کف تا زمین۹.۸ اینچ (۲۴.۹ سانتی‌متر)
زاویه حمله۳۲.۰ درجه
زاویه فرار۳۰.۷ درجه
زاویه شکست۲۰.۳ درجه
عمق آب‌گذری۳۳.۵ اینچ (۸۵ سانتی‌متر)
طول۱۹۲.۳ اینچ (۴۸۸.۹ سانتی‌متر)
عرض۸۰.۹ اینچ (۲۰۵.۵ سانتی‌متر)
ارتفاع۷۷.۱ اینچ (۱۹۶.۰ سانتی‌متر)
فاصله بین دو محور۱۱۳.۸ اینچ (۲۸۹.۱ سانتی‌متر)
وزن(هنوز اعلام نشده)
ظرفیت صندلی۵ نفر
حجم بار(هنوز اعلام نشده)

گالری تصاویر مرسدس G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×