پنجشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » خودروسازان خارجی در نمایشگاه پکن به دنبال شرکای چینی هستند
خودروسازان خارجی در نمایشگاه پکن به دنبال شرکای چینی هستند

خودروسازان خارجی در نمایشگاه پکن به دنبال شرکای چینی هستند

۱۴۰۳-۰۲-۱۰ زمان مطالعه: 1 دقیقه

غول‌های خودروسازی جهان در تلاش برای عقب نماندن از خودروسازان چینیِ پیشتاز در بازارِ داغِ خودروهای برقی چین

به گزارش مجله ماشین، در نمایشگاه خودروی پکن که از ابتدای این هفته آغاز شده است، شاهد تغییر قابل توجهی در رویکرد برخی از خودروسازان خارجی هستیم. مدیران این شرکت‌ها می‌گویند پس از مشاهده پیشرفت‌های چشمگیر BYD و سایر خودروسازان چینی در نمایشگاه سال گذشته شانگهای، اکنون آن‌ها به شدت به دنبال یافتن شرکای چینی و اعلام همکاری‌های جدید هستند.

اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها پیشتاز در جستجوی شرکا

اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها از فعال‌ترین شرکت‌کنندگان در این زمینه بودند. تویوتا موتور اعلام کرد که با غول فناوری چینی Tencent در زمینه هوش مصنوعی و کلان‌داده همکاری خواهد کرد و فولکس‌واگن نیز مشارکت خود با استارت‌آپ چینیِ خودروهای برقی XPeng را تقویت کرد.

یکی از مدیران رنو روز جمعه گفت که آن‌ها «گفت‌وگوهای محوری» را با خودروساز چینیِ Li Auto و شیائومی، سازنده گوشی‌های هوشمند که به تازگی اولین خودروی خود را معرفی کرده است، برای بررسی فناوری خودروهای برقی و خودروهای هوشمند داشته‌اند. نیسان نیز از همکاری با شرکت فناوری چینی Baidu برای تحقیق در زمینه هوش مصنوعی و «خودروهای هوشمند» خبر داد.

مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا، از غرفه‌های متعددی از جمله غرفه هواوی، غول فناوری چین که به یک تأمین‌کننده اصلی برای خودروسازان تبدیل شده است، بازدید کرد.

باب درین بوش، معاون فروش جهانی در شرکت Hesai Technology که تأمین‌کننده فناوری حسگر از راه دور LIDAR است، می‌گوید امسال خودروسازان اروپایی «مدیران ارشد بسیار بیشتری» را نسبت به سال گذشته برای بازدید از غرفه آن‌ها فرستاده‌اند.

او گفت: «آن‌ها به دنبال همکارانی برای کم کردن فاصله با چینی‌ها هستند. آن‌ها با برنامه و مأموریت به اینجا آمده‌اند.»

کاهش سهم بازار برندهای خارجی

از دهه ۱۹۹۰، برندهای خارجی بر تجارت خودروی چین تسلط داشته‌اند و دانش فنی گسترده‌ای را به این کشور آسیایی وارد کرده‌اند. اما طبق داده‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو چین، سهم مجموع برندهای خارجی از بازار خودروهای سواری چین در سال گذشته به ۴۸ درصد کاهش یافت که افت قابل توجهی نسبت به ۵۷ درصد دو سال قبل از آن است.

تلاش برای محلی‌سازی و همکاری‌های بیشتر

به طور خاص، خودروسازان آلمانی از جمله فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز بر تلاش‌های خود برای محلی‌سازی تولید و سرمایه‌گذاری بیشتر در مشارکت‌های محلی تأکید کردند. فولکس‌واگن بارها اعلام کرده است که هدف آن‌ها حفظ جایگاه پرفروش‌ترین خودروساز خارجی در چین تا سال ۲۰۳۰ است.

هیلدگارد مولر، رئیس لابی قدرتمند خودروسازان آلمان (VDA)، به رویترز گفت که خودروسازان آلمانی علاوه بر این، در حال بررسی استراتژی‌های جدید بازاریابی برای جذب مصرف‌کنندگان چینی هستند. این شامل همکاری با اینفلوئنسرهای خودروی این کشور است که مدل‌های جدید خودرو و روندهای روز را برای دنبال‌کنندگان پرشمار خود در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ و نقد و بررسی می‌کنند.

مولر گفت: «این ترافیک (آنلاین) عظیم و پتانسیل بالایی دارد.»

کاهش سهم بازار تویوتا

بر اساس داده‌های انجمن خودروی سواری چین (CPCA)، سهم بازار تویوتا، پرفروش‌ترین خودروساز جهان، در چین در سال گذشته کاهش یافته است. سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا در چین با GAC و FAW در سال گذشته ۷.۹ درصد از بازار خودروی چین را به خود اختصاص داده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ ، ۸.۶ درصد بوده است. تویوتا اعلام کرده است که فناوری شرکت Tencent را در یک خودروی سواری ساخت چین که قرار است امسال توسط این خودروساز ژاپنی به فروش برسد، به عنوان بخشی از همکاری جدید، جای خواهد داد.

در روز پنجشنبه، تویوتا با دعوت یک مدیر ارشد Tencent به روی صحنه در مراسم نمایشگاه خودروی خود، بر این همکاری جدید تأکید کرد.

کاتسوهیده موری‌یاما، رئیس GAC Honda Automobile، سرمایه‌گذاری مشترک هوندا با Guangzhou Automobile Group، به چگونگی یافتن راه‌هایی توسط خودروسازان پیشرو در چین برای کاهش زمان توسعه خودرو اشاره کرد.

موری‌یاما در حاشیه غرفه این خودروساز در نمایشگاه گفت: «تولیدکنندگان باید زمان عرضه را برای رقابت با آن رقبای چینی کوتاه کنند. اما یک چرخه مدل دو ساله برای ما خیلی کوتاه است.»

تعداد مدیران خودروسازی آمریکایی در مقایسه با بازدیدکنندگان از سایر بازارهای خارجی کم بود.

سهم بازار برندهای بزرگ آمریکایی از جمله فورد و جنرال موتورز در میان کاهش فروش خودروهای بنزینی و تغییر از برندهای خارجی به چینی به شدت کاهش یافته است.

جان لاولر، مدیر ارشد مالی فورد، روز چهارشنبه به خبرنگاران در ایالات متحده گفت که این خودروساز می‌خواهد حضور فعلی خود در چین را حفظ کند، اما قصد سرمایه‌گذاری بیشتر را ندارد.

او گفت: «ما در چین سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم.»

رقابت در حال تشدید

نمایشگاه خودروی پکن به وضوح نشان می‌دهد که رقابت در صنعت خودروی چین در حال تشدید است. در حالی که خودروسازان خارجی زمانی بر این بازار تسلط داشتند، اکنون با چالش‌های فزاینده‌ای از سوی رقبای چینی روبرو هستند که به سرعت در حال نوآوری و به دست آوردن سهم بازار هستند.

برای حفظ جایگاه خود در چین، خودروسازان خارجی باید به طور فزاینده‌ای با شرکای محلی همکاری کنند، مدل‌های تجاری خود را تطبیق دهند و سرعت نوآوری خود را افزایش دهند. کسانی که قادر به انجام این کار نباشند، ممکن است در این بازار شلوغ و رقابتی عقب بمانند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×