سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » خودروسازان اروپایی تحت فشار تغییر مدل و تقاضای ضعیف
خودروسازان اروپایی تحت فشار تغییر مدل و تقاضای ضعیف

خودروسازان اروپایی تحت فشار تغییر مدل و تقاضای ضعیف

۱۴۰۳-۰۲-۱۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

شرکت‌های فولکس‌واگن، مرسدس بنز و استلانتیس همگی روز سه‌شنبه با کاهش فروش و درآمد سه ماهه اول روبرو شدند، چرا که آن‌ها در حال آماده شدن برای عرضه مدل‌های جدید هستند و با تقاضای ضعیف‌تر مصرف‌کنندگان برای خودروهای نو به دلیل بالا بودن نرخ بهره مواجه‌اند.

به گزارش مجله ماشین، این خبر سهام خودروسازان را تحت تاثیر قرار داد. در معاملات اولیه، سهام مرسدس ۳.۶ درصد، استلانتیس تقریباً ۱.۵ درصد و فولکس‌واگن ۲.۱ درصد کاهش یافت.

مرسدس بدترین عملکرد را در شاخص یورو استوکس ۵۰ اروپا داشت، فولکس‌واگن و استلانتیس نیز به ترتیب سومین و چهارمین بازنده بزرگ بودند.

ضعف در فروش خودرو هم خودروهای بازار انبوه و هم مدل‌های رده بالا را تحت تأثیر قرار داد، در حالی که خودروسازان سعی در ثابت نگه داشتن قیمت خودروها و نوید بهبود در ادامه سال و عرضه مدل‌های جدید به بازار دارند.

هارالد ویلهلم، مدیر مالی مرسدس بنز به تحلیلگران گفت: «ما در سه ماهه اول شاهد ضعف بازار بوده‌ایم. همچنین محصولات رده بالای ما نیز نتوانستند به طور کامل از این ضعف بازار فرار کنند.»

ویلهلم افزود که این خودروساز آلمانی تولیدکننده خودروهای لوکس همچنان نسبت به «چشم‌انداز کلان اقتصادی و ژئوپلیتیک جهانی» محتاط است.

مرسدس اعلام کرد که با توجه به تغییر مدل‌ها و گلوگاه‌های زنجیره تامین که نتایج آن را تحت تاثیر قرار داده است، از سطوح بالای قیمت‌گذاری برای خودروهای لوکس خود دفاع خواهد کرد.

این خودروساز آلمانی تولیدکننده خودروهای لوکس از کاهش ۳۰ درصدی درآمد سه ماهه اول خبر داد، در حالی که فولکس واگن از کاهش ۲۰ درصدی سود عملیاتی و استلانتیس نیز اعلام کرد که درآمد آن‌ها در این سه ماهه ۱۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین رشد درآمد به پایین‌ترین سطح خود در تقریباً چهار سال گذشته رسید.

با وجود کاهش فروش برای خودروسازان و کاهش سود در فولکس‌واگن و مرسدس – استلانتیس تنها ارقام درآمد را گزارش کرد – هر سه شرکت همچنان با ورود مدل‌های جدید خود به بازار، به اهداف سود یا فروش برای سال ۲۰۲۴ پایبند هستند.

خودروسازان قدیمی اروپا با چالش‌های متعددی در داخل و خارج از کشور مواجه هستند. به طور خاص، خودروسازان آلمانی، به ویژه فولکس‌واگن، با افزایش رقابت از سوی خودروسازان داخلی در چین مواجه هستند.

آنها همچنین مبالغ هنگفتی را صرف تولید خودروهای الکتریکی جدید و کم‌سودتر برای رقابت با تسلا و دفع رقابت خودروسازان چینی که مدل‌های الکتریکی کم‌هزینه‌تر را به اروپا می‌آورند، می‌کنند.

پس از سال‌ها عرضه محدود خودرو ناشی از مشکلات زنجیره تامین مرتبط با همه‌گیری، آن‌ها اکنون به دنبال مصرف‌کنندگانی هستند که با هزینه‌های بالاتر و نرخ بهره دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیر مالی فولکس‌واگن، آرنو آنتلتس، به تحلیلگران گفت که این شرکت در سه ماهه اول با «فضایی بسیار رقابتی» مواجه بوده است.

ناتالی نایت، مدیر مالی استلانتیس، در گفتگو با خبرنگاران گفت که حمل و نقل و درآمد این خودروساز تحت تأثیر انتقال به سبد محصولات جدید گروه قرار گرفته است و این شرکت در حال کاهش موجودی انبارها «برای تقویت قیمت‌گذاری نسبی قوی ما» پیش از عرضه محصولات جدید در سال جاری در مناطق کلیدی است.

تحلیلگران جفرریز در یادداشتی برای مشتریان گفتند که درآمد استلانتیس که پایین‌تر از اجماع است، عمدتاً عملکرد آن‌ها را در اروپا منعکس می‌کند، جایی که هم حجم فروش و هم قیمت‌ها بدتر از حد انتظار بوده است. آنها افزودند که قیمت‌گذاری خالص در سایر مناطق «انعطاف‌پذیرتر» بوده است.

فولکس‌واگن اعلام کرد که سفارش‌ها در اواخر سه ماهه اول افزایش یافته است که این امر می‌تواند نتایج سه ماهه دوم آن را بهبود بخشد. بزرگترین خودروساز اروپا قصد دارد امسال ۳۰ مدل جدید عرضه کند که این امر می‌تواند در کل سال باعث افزایش فروش شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×