بوگاتی تایپ ۵۷سیاس آتلانتیک / شاهکاری از طراحی که رالف لورن را شیفته خود کرد
به گزارش مجله ماشین، با در نظر گرفتن سرنوشت غمانگیز سایر مدلهای این خودرو، این یک معجزه است که این مدل جان سالم به در برده است. یکی از آنها گم شده و دیگری با قطار برخورد کرده است.
بوگاتی تایپ ۵۷سیاس آتلانتیک به طور گسترده به عنوان مونالیزای دنیای کلکسیونرهای خودرو شناخته میشود.
شرکت Bugatti تنها در بین سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۸ چهار دستگاه از این خودروی نمادین را تولید کرد.
این خودروساز لوکس در طول سالها، از نزدیک مراقب همه آنها بوده و هر زمان که لازم بوده قطعات یدکی و اطلاعات در اختیار مالکان قرار میداده است.
تا کنون سرنوشت سه دستگاه از این خودرو مشخص است، که البته یکی از آنها با یک سانحه وحشتناک مواجه شده است.
این خودرو که با نام “اتومبیل روتشیلد” شناخته میشود، اولین نمونهای است که با شاسی #۵۷۳۷۴ در سال ۱۹۳۴ از خط تولید موسلهایم فرانسه خارج شد.
در حال حاضر این خودرو در موزه خودروی مولین در آکسنارد، کالیفرنیا نگهداری میشود.
این مدل قبلاً متعلق به پیتر ویلیامسون، متخصص مغز و اعصاب اهل دارتموث و صاحب بزرگترین کلکسیون خودروهای Bugatti در جهان بود.
شاسی #۵۷۴۵۳ خودروی شخصی ژان بوگاتی بود که ناگهان و بدون هیچ ردی، حدود سال ۱۹۳۸ ناپدید شد و دیگر هرگز پیدا نشد. ژان، پسر اتوره بنیانگذار شرکت، طراح این مدل بود.
شاسی #۵۷۴۷۳ جنجالیترین مدل در بین این چهار دستگاه بود.
خانوادهای که آن را در سال ۱۹۳۶ خریدند، در سال ۱۹۳۷ آن را به کارخانه فروختند. این مدل در سانحه تصادف با قطار در سال ۱۹۵۵ کاملاً نابود شد و هیچکدام از دو سرنشین آن جان سالم به در نبردند.
لاشهی خودرو تقریباً ده سال در ایستگاه قطار باقی ماند و سپس به یک آهنقراضهفروشی فروخته شد.
باور نکردنی است که با وجود اینکه همه فکر میکردند این پایان کار این بوگاتی است، با استفاده از قطعات یدکی بازسازی شد.
این حادثه باعث شد تا کلکسیونرها با تلخی شوخی کنند که حتماً روی این مدل نفرین گذاشته شده است. از چهار دستگاه ساختهشده، تنها سه دستگاه باقی مانده که یکی از آنها نیاز به بازسازی کامل داشته است.
در همین حال، شاسی #۵۷۵۹۱ متعلق به رالف لورن است و در عظیمترین رویدادهای خودرویی جهان به نمایش گذاشته شده است.
این مرد ۸۴ ساله ثروتی معادل ۶.۹ میلیارد دلار دارد و کلکسیونی از خودروها که با این ثروت همخوانی دارد.
او همچنین صاحب یک آلفارومئو Mille Miglia اسپایدر ۱۹۳۸، یک مرسدسبنز ۳۰۰ SL Gullwing ۱۹۵۵، یک بنتلی Blower ۱۹۲۹ و یک فراری ۲۵۰ GTO به ارزش ۷۰ میلیون دلار است.
به گفته کارشناسان، ارزش هر کدام از خودروهای Atlantic موجود میتواند به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برسد. این قیمت در مورد خودروی رالف لورن هم صدق میکند.
ارتفاع کم بدنه به همراه منحنیهای باشکوه، بوگاتی تایپ ۵۷سیاس آتلانتیک را به اوج طراحی خودروهای Art Deco تبدیل کرده است.
این خودرو در سال ۱۹۳۷ توسط ریچارد بی. پوپ، بازیکن تنیس و کلکسیونر خودرو اهل بریتانیا خریداری شد.
این خودرو چندین بار دست به دست شد تا اینکه رالف لورن در دهه ۱۹۸۰ آن را دید و در سال ۱۹۸۸ با قیمت نامعلومی خریداری کرد و دستور بازسازی کامل آن را داد و تصمیم گرفت پلاک EXK6 پوپ را روی آن نگه دارد.
بوگاتی رالف لورن در سال ۲۰۱۳ برندهی جایزهی “بهترین خودرو نمایشگاه” در کنکورسو دِ اِستِ شد.
این آخرین باری بود که این غول دنیای مد در حال رانندگی با بوگاتی فوقالعاده خاص خود در انظار عمومی دیده شد.
در سال ۱۹۹۰ نیز این خودرو پس از رقابت در پبل بیچ، با عنوان “بهترین خودرو نمایشگاه” به خانه بازگشته بود.
در حال حاضر این مدل به درخواست رالف لورن به رنگ مشکی رنگآمیزی شده و دارای تودوزی چرم مشکی است.
اما در اواخر دهه ۱۹۳۰، زمانی که از خط تولید خارج شد، رنگ آن Rich Sapphire Blue بود.
این خودرو به نام “اتومبیل پوپ” شناخته میشود، لقبی که در زمان اولین مالکیت خود، یعنی ریچارد بی. پوپ، به آن داده شد، حتی با وجود اینکه از اواخر دهه ۱۹۸۰ متعلق به رالف لورن بوده است.
رالف لورن با کمک پل راسل از اسکس، ماساچوست، این خودرو را بازسازی کرد.
برای اینکه این خودرو به شکل امروزی خود دربیاید، بیش از ۹۶۰۰ ساعت در دو سال زمان صرف شد.
این بوگاتی در حال حاضر در مجموعه این نماد دنیای مد نگهداری میشود، اما با توجه به ارزش تخمینی و خاص بودنش، شاید بهتر باشد در یک گاوصندوق نگهداری شود.
بوگاتی Atlantic پیتر ویلیامسون در ماه می ۲۰۱۰ به حراج گذاشته شد. قیمت نهایی هرگز فاش نشد، اما گفته میشود بیش از ۴۰ میلیون دلار بوده است.
با وجود اینکه این خودرو یکی از گرانقیمتترین خودروهای موجود در کلکسیون این میلیاردر اهل نیویورک است که در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده میشود، او زمانی گفته بود که هیچ خودرویی را به عنوان مورد علاقه خود انتخاب نمیکند.
آنها مانند فرزندان من هستند. هر کدام شخصیت خاص خود را دارند.
مشخصات فنی بوگاتی تایپ ۵۷سیاس آتلانتیک
بوگاتی تایپ ۵۷سیاس آتلانتیک توسط یک موتور ۳.۳ لیتری (۱۹۸.۸ اینچ مکعب) خطی هشت سیلندر که ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و از طریق گیربکس دستی چهار سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود، به حرکت در میآید.
اخیراً یک Bugatti Type 57 برای فروش عرضه شد. اما این مدل در اولین حراج خود به دلیل عدم رسیدن به قیمت پایه به فروش نرسید.