دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » کسب و کار » اگر بلبرینگ کلاچ خراب شود چه می‌شود؟
اگر بلبرینگ کلاچ خراب شود چه می‌شود؟

اگر بلبرینگ کلاچ خراب شود چه می‌شود؟

۱۴۰۳-۰۲-۲۰

کلاچ ماشین مجموعه‌ای از قطعات مختلف مانند صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و دیسک کلاچ است. بلبرینگ کلاچ یکی از قطعات مهم در سیستم کلاچ خودرو است که نقش مهمی در انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها دارد. در حقیقت این قطعه کوچک ارتباط میان چرخ‌ها و موتور را برقرار می‌کند. اما اگر بلبرینگ کلاچ خراب شود، چه می‌شود؟ علائم خرابی بلبرینگ کلاچ چیست؟ خرابی این قطعه چرا خطراتی را در پی خواهد داشت؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پیش از تعویض و خرید بلبرینگ کلاچ پاسخ این سوالات را دریافت نمایید.

(مطلب تبلیغاتی)

بلبرینگ کلاچ باید دیسک کلاچ را بچرخاند و میزان اصطکاک را به کمترین مقدار کاهش دهد. بلبرینگ از سمتی به صفحه کلاچ و از سمتی دیگر به دو شاخه کلاچ وصل است. هنگامی که شما کلاچ را فشار می‌دهید، بلبرینگ از طریق دو شاخه کلاچ باعث عمل چرخیدن دیسک کلاچ می‌شود و باعث کاهش اصطکاک به وجود آمده به علت حرکت چرخشی خواهد شد.

هنگام تعویض دنده شما پدال کلاچ را فشار می‌دهید و ارتباط بین دنده و چرخ‌ها قطع خواهد شد. در این مرحله است که بلبرینگ کلاچ به کار می‌آید و وظیفه خود را انجام می‌دهد. زمانی که شما پدال کلاچ را نگه می‌دارید، بلبرینگ به چرخ لنگر نزدیک می‌شود و زمانی که شما پدال کلاچ را رها می‌کنید، بلبرینگ به حالت اولیه خود برمی‌گردد. همین عملکرد ساده باعث انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها خواهد شد. اگر بلبرینگ خراب شود، مشکلاتی اساسی برای خودرو پیش می‌آید. این مشکلات شامل سختی تعویض دنده، آسیب به صفحه کلاچ، گیربکس و سایر قطعات کلاچ، کنترل خودرو و تصادف و… می‌شود.

خطرات خرابی بلبرینگ کلاچ

حال که می‌دانید بلبرینگ کلاچ چیست و خرابی آن مشکل‌ساز خواهد بود، باید بداند که خرابی این قطعه باعث بروز چه خطراتی خواهد شد؟

  • آسیب‌دیدگی صفحه کلاچ: یکی از مشکلاتی که خرابی بلبرینگ کلاچ باعث بروز آن می‌شود، آسیب دیدن صفحه کلاچ است. این آسیب دیدگی باعث کاهش عمر این قطعه نیز می‌شود.
  • تعویض دنده: از دیگر خطرات خرابی بلبرینگ می‌توان به دشوار و یا حتی غیرممکن شدن تعویض دنده اشاره کرد.
  • آسیب به گیربکس: اگر بلبرینگ خراب تعویض نشود و شما برای خرید بلبرینگ کلاچ جدید اقدام نکنید، احتمال آسیب دیدن گیربکس وجود خواهد داشت.
  • تصادف: متأسفانه خرابی این قطعه می‌تواند منجر به عدم کنترل خودرو و بروز تصادف شود.
تعویض بلبرینگ کلاچ
تعویض بلبرینگ کلاچ

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

احتمالاً برای شما سوال پیش آمده است که چگونه باید متوجه خرابی بلبرینگ کلاچ شد و اصولاً علائم خرابی بلبرینگ کلاچ چه هستند؟ خرابی این قطعه علائم مختلفی مانند کم شدن شتاب خودرو، ایجاد صدا هنگام تعویض دنده و… دارد که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

تعویض دنده

اگر بلبرینگ کلاچ دچار خرابی شود و آسیب ببیند، تعویض دنده برای شما سخت خواهد بود و حتی ممکن است که شما با مشکل جا نرفتن دنده نیز مواجه شوید. بروز این مشکل بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز تصادف نیز شود.

صدای زیاد هنگام فشار دادن پدال کلاچ

یکی از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ، شنیدن صداهای عجیب هنگام فشار دادن پدال کلاچ است. اگر شما هنگام فشار دادن پدال متوجه صداهای عجیبی شدید، باید به خرابی بلبرینگ شک کنید. غلتک‌هایی که داخل بلبرینگ قرار دارند، باید در فاصله نزدیک به یکدیگر قرار بگیرند. در صورتی که این فاصله بین آنها زیاد شود، صدای سوت، تق تق، ساییدگی و… به گوش شما خواهد رسید. در حقیقت ساییدگی و فرسودگی غلتک‌های بلبرینگ باعث ایجاد این صدا می‌شوند.

لرزش پدال کلاچ

اگر شما هنگام فشار دادن پدال کلاچ متوجه لرزش شدید، باید به سلامت بلبرینگ شک کنید. در این حالت لرزش با فشار دادن دفعات بیشتر پدال، بیشتر خواهد شد. دلیلی به وجود آمدن این لرزش، عدم تنظیم مناسب بلبرینگ با صفحه فشار است.

سفت شدن کلاچ

فرسودگی بلبرینگ موجب از بین رفتن نرمی کلاچ ماشین خواهد شد. هنگامی که این مشکل تشدید شود، کلاچ سفت‌تر می‌شود و در نهایت کار به جایی می‌رسد که تعویض دنده با مشکل مواجه می‌شود و یا حتی ممکن است که به صورت موقت پدال متوقف شود و مشکلات جدی هنگام رانندگی رخ دهد.

بوی سوختگی

در برخی مواقع ممکن است که خرابی بلبرینگ کلاچ باعث بروز بوی سوختگی از سمت کلاچ شود.

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ
علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

برای تعویض بلبرینگ کلاچ چه باید کرد؟

پیش از خرید بلبرینگ کلاچ و تعویض این قطعه باید مجموعه کلاچ و سیستم انتقال قدرت برداشته شود. هنگامی که بلبرینگ را برداشتید، انتهای میل لنگ و بلبرینگ را بررسی نمایید و سپس با چرخاندن دسته ابزار، یاتاقان را آزاد کنید. سطح را با حوله تمیز کنید تا کثیف نباشد و چربی نداشته باشد. از یکسان بودن قطر داخل و خارج بلبرینگ قدیمی و جدید مطمئن شوید و سپس آن را به آرامی در انتهای میل لنگ قرار دهید و بعد برای نصب کامل آن اقدام نمایید.

از میزان کمی گریس بر پایه سیلیکون برای روغن‌کاری بلبرینگ استفاده نمایید و آن را به بخش داخلی بلبرینگ بزنید. به خاطر بسپارید که انجام این مراحل در صورتی برای شما امکان‌پذیر خواهد بود که در تعمیرات خودرو با تجربه باشید. در غیر این صورت حتماً این کار را به افراد متخصص بسپارید.

پیشگیری از خرابی بلبرینگ کلاچ

برای اینکه شما بتوانید از خرابی بلبرینگ کلاچ جلوگیری کنید، باید به صورت منظم قطعات مختلف را مورد بررسی قرار دهید تا اگر دچار فرسودگی یا آسیب‌دیدگی و حتی آلودگی شده‌ باشند، متوجه آن شوید. روغن‌کاری و تراز صحیح نیز برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ لازم است. در حالت کلی نگهداری منظم و تمیز کردن قطعه، سرویس دوره‌ای خودرو، استفاده درست از پدال کلاچ در زمان رانندگی می‌تواند از خرابی بلبرینگ جلوگیری کند.

انواع بلبرینگ درخودرو های چینی

ماشین‌های چینی می‌توانند بلبرینگ معمولی و یا پمپی داشته باشند. برخی از خودروهای چینی مانند ام وی ام ۵۳۰، جک s5، لیفان x60، Kmc T8 و… دارای بلبرینگ کلاچ پمپی هستند که با بلبرینگ‌های معمولی تفاوت دارند. معمولاً خرابی این بلبرینگ‌ها بیشتر از نوع معمولی است. این قطعه دارای یک محفظه‌ است. در یک سمت سیلندر یک میله فشار قرار گرفته است. هنگامی که شما کلاچ را فشار می‌دهید، در واقع این میله را به مایع کلاچ فشار خواهید داد که آن را به سیلندر می‌برد و به دو شاخه کلاچ در گیربکس می‌رساند. معمولاً خرابی بلبرینگ کلاچ در خودروهایی مانند MvM 530، Jac S5 و LiFAN x60 بیشتر است.

بهترین برندهای بلبرینگ کلاچ خودرو

برندهای بسیاری این محصول را تولید و عرضه می‌کنند. اما از بهترین برندهای بلبرینگ کلاچ خودرو می‌توان به برند TAP، NSK، FAG، Nachi، SKF، KOYO و… اشاره کرد. بدون شک یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین برندهای درجه ۱ که فروشگاه معتبر دکتری چینی نیز آن را ارائه می‌دهد، برند TAP است.

خرید بلبرینگ کلاچ از دکتر چینی

شما متوجه کدام یک از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ در خودروی خود شده‌اید؟ بلبرینگ ماشین شما از چه نوعی است؟ فروشگاه دکتر چینی یکی از برترین و معتبرترین فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو است که با کیفیت‌ترین قطعات را در بهترین برندها، مناسب‌ترین قیمت و با خدمات پس از فروش به شما ارائه می‌دهد. اگر قصد خرید لوازم یدکی خودروهای چینی را دارید، به وب‌سایت این فروشگاه معتبر مراجعه نمایید و از تمامی قطعات، ویژگی‌ها و قیمت آنها دیدن کنید. کارشناسان دکتر چینی همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید جهت مشاوره رایگان با آنها تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×