پیشرانه V-8 توربوشارژ دو قلو جدید لامبورگینی
به گزارش مجله ماشین، با پایان تولید هوراکان، به دوران باشکوه موتور V-10 لامبورگینی نیز خاتمه داده میشود.
اما این شرکت ایتالیایی قصد ندارد از ساخت موتورهای هیجانانگیز دست بکشد.
لامبورگینی روز دوشنبه اولین جزئیات مربوط به موتور V-8 توربودوقلوی جانشین هوراکان را فاش کرد که بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد.
مهمترین ویژگی این موتور، خط قرمز دور موتور ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه است. این عدد با هر استانداردی، به خصوص برای یک موتور توربوشارژ، بسیار بالا است.
تنها موتورهای مرسدس-ایامگ وان، استون مارتین والکری و T.33 و T.50 از گوردون موری اتوموتیو میتوانند به دورهای بالاتر از این دست پیدا کنند.
این موتور جدید ۴ لیتر حجم دارد و حداکثر توان خروجی آن ۷۸۹ اسب بخار بین ۹۰۰۰ تا ۹۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۵۳۸ پوندفوت بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دور در دقیقه است.
این موتور، باورنکردنی یا نه، اولین موتور تخت (فلت-پلین) V-8 لامبورگینی است و از پیکربندی “هات-وی” بهره میبرد، یعنی توربوشارژرها در دره بین ردیف سیلندرها قرار گرفتهاند.
به طور طبیعی، برای اطمینان از روغنکاری مناسب در تمام شرایط رانندگی، از سیستم کارتل خشک استفاده شده و همچنین سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز وجود دارد.
برای دستیابی به چنین دور موتور بالایی، به یک مجموعه دوار بسیار سبک نیاز است؛ بنابراین در این موتور V-8 از شاتونهای تیتانیومی استفاده شده است.
همچنین، لامبورگینی سیستم سنتی سوپاپ (تاپیِت سطلی و شیم) را کنار گذاشته و به جای آن از انگشتیهای دنبالهدار (فینگر فالوور) سفت و سخت استفاده میکند.
انگشتی دنبالهدار در واقع اهرم فلزی است که با چرخش لوب میل بادامک روی آن، سوپاپ باز میشود. انگشتیهای دنبالهدار سبکتر از سیستم سنتی هستند و در نتیجه به دور موتور بالاتر امکان رسیدن میدهند.
این سیستم سوپاپ بیشتر در موتورهای مسابقهای و موتورسیکلتهای اسپرت کاربرد دارد، اما فراری در موتور V-12 خود و پورشه در موتور ۴ لیتری خود و فورد در برخی از موتورهای V-8 موستانگ از آن استفاده میکنند.
تمام این ویژگیها با یک سیستم هیبریدی مشابه آنچه در مدل جدید روولتو استفاده شده، تقویت میشود.
لامبورگینی این موتور را با یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۲۱ پوندفوت که بین موتور و گیربکس دوکلاچهی هشت سرعتهی عرضی (ترانسورس) قرار گرفته، جفت میکند.
این همان گیربکسی است که در روولتو استفاده شده است، اما در حالی که در مدل V-12، موتور الکتریکی روی جعبهدنده سوار شده و به طور جداگانه از موتور کار میکند، در جانشین هوراکان، موتور الکتریکی در موقعیت سنتیتر یعنی بین موتور و گیربکس قرار دارد.
این موتور از نوع شار محوری (اکسیال-فلاکس) نیز هست و در حالی که لازم نیست دقیقا بدانید این به چه معناست، اما بدانید که بسیار باریکتر از یک موتور الکتریکی سنتی است.
مکلارن و فراری نیز از موتورهای شار محوری در خودروهای هیبریدی جدید خود استفاده میکنند.
لامبورگینی میگوید جانشین هوراکان دارای یک سیستم هیبریدی سه موتوره است، بنابراین فرض میکنیم مانند روولتو برای هر چرخ جلو یک موتور داشته باشد. هرچند، شرکت جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.
در حال حاضر، لامبورگینی همین موتور V-8 را در نسخهی اولیهی SC63 LMDh به کار برده است، با این حال در این مدل، حجم آن ۳.۸ لیتر است و با یک سیستم هیبریدی کاملا متفاوت جفت میشود. جانشین هوراکان را در ماه آگوست خواهیم دید.