جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴ / بهترین خودروی شهری جهان
تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴ / بهترین خودروی شهری جهان

۱۴۰۳-۰۳-۰۹ زمان مطالعه: 4 دقیقه 18

تویوتا با تقویت ویژگی‌های کلیدی یاریس کراس، خودروی محبوب کراس‌اور کامپکت خود، بر موفقیت‌های این خودرو که در اولین سال فروش خود موفق به کسب عنوان «بهترین خودروی شهری جهان» در کنار جوایز متعدد دیگر شد، می‌افزاید.

به گزارش مجله ماشین، اولین دور از این ارتقاءها بر روی مهم‌ترین معیارهای خرید مشتریان در این بخش تمرکز دارد تا اطمینان حاصل شود که یاریس کراس همچنان برای تمامی خریداران جذابیت داشته باشد.

از زمان معرفی در سال ۲۰۲۱، این خودرو به سرعت خود را به عنوان رقیبی قدرتمند و بسیار رقابتی در بازار پررونق خودروهای B-SUV اروپا معرفی کرده و تا به امروز، پیشرو در این بخش بوده است.

عملکرد قوی‌تر و لذت‌بخش‌تر

تویوتا یاریس کراس با بهره‌گیری از پیشرانه هیبریدی الکتریکی جدید «دوگانه» به برادر خود یاریس هاچ‌بک ملحق می‌شود.

این پیشرانه با تکنولوژی نسل پنجم هیبریدی تویوتا در یک گزینه جدید با نام «هیبرید ۱۳۰» ارائه می‌گردد.

این گزینه انتخاب گسترده‌تری را برای مشتریان جدید بخش B که قصد کوچک‌تر کردن خودروی خود دارند، بدون به خطر انداختن عملکرد، فراهم می‌کند.

سیستم هیبریدی برقی ۱.۵ لیتری تثبیت‌شده با یک گیربکس جدید مجهز شده است که دارای یک موتور-ژنراتور الکتریکی بزرگ‌تر و قدرتمندتر (MG1) است.

این امر به همراه تنظیمات واحد کنترل قدرت (PCU)، افزایش ۱۴ درصدی در خروجی کل سیستم از ۱۱۶ اسب بخار به ۱۳۲ اسب بخار را به همراه دارد.

در عین حال، گشتاور موتور MG2 در کل محدوده دور موتور افزایش یافته است، به طوری که حداکثر آن از ۱۴۱ به ۱۸۵ نیوتن متر (۳۳ درصد افزایش) رسیده است.

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴
نما عقب تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴

نتیجه این تغییرات، شتاب‌گیری سریع‌تر است، به طوری که زمان ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۰.۷ ثانیه کاهش یافته است و زمان سبقت‌گیری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت نیز ۰.۴ ثانیه کاهش یافته و به ۸.۹ ثانیه رسیده است.

در مورد آلایندگی CO2، تأثیر این تغییرات اندک است و سیستم جدید به بهترین میزان در کلاس خود یعنی ۱۰۳ تا ۱۲۲ گرم در کیلومتر دست می‌یابد.

این آمار تنها بخشی از ماجراست؛ تأثیر این تغییرات بر تجربه رانندگی نیز به همان اندازه قابل توجه است.

عملکرد موتور، موتور محرک و باتری هیبریدی همگی در مدل «هیبرید ۱۳۰» به حداکثر رسانده شده‌اند.

این امر به همراه گشتاور بالاتر در تمام سرعت‌های موتور، به خودرو احساس پویاتر و پاسخگوتر با عملکرد شتاب‌گیری و کاهش سرعت می‌دهد که لذت رانندگی را در هر مسیر، چه خیابان‌های شهری و چه جاده‌های باز، افزایش می‌دهد.

همچنین، کمک موتور محرک در پاسخ به استفاده راننده از پدال گاز بهبود یافته است تا به هندلینگ دقیق و احساس شتاب‌گیری خطی کمک کند.

عملکرد چابک و اعتماد به نفس‌بخش خودرو با قابلیت پلتفرم GA-B آن و مزایای اصلی مرکز ثقل پایین و بدنه‌ای بسیار مستحکم، پشتیبانی می‌شود.

پیشرانه جدید «هیبرید ۱۳۰» در مدل‌های بالاتر، از جمله نسخه جدید «پریمیر ادیشن» و «GR اسپورت» معرفی خواهد شد.

این مجموعه همچنان به ارائه سیستم هیبریدی ۱۱۶ اسب بخاری که اکنون با نام «هیبرید ۱۱۵» شناخته می‌شود، ادامه خواهد داد.

پیشرانه هیبریدی الکتریکی عامل اصلی تصمیم‌گیری خریداران یاریس کراس است.

اکنون با طیف کاملا هیبریدی و گزینه منحصر به فرد در این کلاس با دو پیشرانه متفاوت، مشتریان بیش از هر زمان دیگری حق انتخاب دارند تا خودرویی متناسب با نیازهای خود خریداری نمایند.

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴
نما داخل تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴

رانندگی آرام‌تر با بسته بهبود‌دهنده‌ی صدا و لرزش

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴ از مجموعه‌ای از اقدامات اضافی برای کاهش صدا و لرزش بهره می‌برد.

در مورد صدای موتور، بر چهار ناحیه کلیدی برای بهبود تمرکز شده است. یک میراگر دینامیکی به پایه موتور سمت چپ اضافه شده است، یک رزوناتور روی شلنگ ورودی نصب شده است، عایق داخلی داشبورد از یک لایه به یک ساختار سه لایه تغییر یافته است و یک لایه اضافی نمد به عایق بالایی محفظه اضافه شده است.

تجربه‌ی کاربری کاملاً دیجیتال

دسترسی به اطلاعات، اتصال و سرگرمی با معرفی یک تجربه‌ی کاربری کاملاً جدید دیجیتال متحول شده است.

این شامل هم یک نمایشگر نشانگر راننده است که می‌توان آن را مطابق با ترجیح راننده پیکربندی و شخصی‌سازی کرد و هم یک سیستم چندرسانه‌ای که قدرتمندتر، سریع‌تر از قبل پاسخ می‌دهد و طیف گسترده‌تری از عملکردها را ارائه می‌کند.

نمایشگرها از نظر اندازه پیشرو در کلاس هستند: هفت یا ۱۲.۳ اینچ برای مجموعه ابزار راننده و ۹ یا ۱۰.۵ اینچ برای صفحه نمایش لمسی چندرسانه‌ای، بسته به مدل.

مجموعه ابزار ۱۲.۳ اینچی، صفحه‌ها، اطلاعات و گرافیک را با وضوح بالا برای وضوح دید خوب در تمام سطوح نور ارائه می‌کند.

راننده می‌تواند ظاهر نمایشگر را با توجه به روحیه یا نوع سفر خود با چهار گزینه سبک: هوشمند، معمولی، اسپرت و خشن، شخصی‌سازی کند.

نسخه هفت اینچی در مدل‌های Mid و Mid+ استاندارد است و نسخه ۱۲.۳ اینچی در مدل‌های رده بالا، GR SPORT و Premiere Edition ارائه می‌شود.

سیستم چندرسانه‌ای Toyota Smart Connect برای استفاده آسان و شهودی با پاسخگویی سریع‌تر به ورودی‌ها به لطف افزایش قدرت پردازش طراحی شده است.

عملکردهای آن شامل ناوبری مبتنی بر ابر به عنوان استاندارد، یک سیستم “همیشه متصل” است که به اطلاعات به‌روز در مورد مسیرها، ترافیک و تأخیرها برای برنامه‌ریزی بهتر سفر دسترسی پیدا می‌کند.

این سیستم دارای یک سیستم تشخیص صدای پیشرفته و پاسخگوتر و یک عامل صوتی داخلی “Hey Toyota” است که می‌تواند زبان و درخواست‌های طبیعی و مکالمه‌ای را تشخیص دهد.

به عنوان مثال، بگویید “Hey Toyota، من سردم” و سیستم به طور خودکار دمای کنترل آب و هوا را افزایش می‌دهد.

اتصال آسان با ادغام بی‌سیم تلفن‌های هوشمند برای Apple CarPlay و Android Auto طراحی شده است.

همانطور که در مورد سیستم‌های Toyota Safety Sense، به‌روزرسانی‌های چندرسانه‌ای و عملکردهای جدید می‌توانند به طور یکپارچه از طریق به‌روزرسانی هوایی نصب شوند.

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴
نما جانبی تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴

دسترسی آسان با کلید دیجیتال هوشمند

تویوتا یاریس کراس به همراه یاریس هاچ‌بک جدید، راحتی و امنیت کلید دیجیتال هوشمند را به مالکان ارائه می‌دهد.

این کلید که به برنامه MyT متصل است، به حداکثر پنج کاربر امکان دسترسی به خودرو را با استفاده از تلفن هوشمند خود می‌دهد.

از کلید دیجیتال می‌توان برای قفل، باز کردن قفل و روشن کردن خودرو استفاده کرد – بدون نیاز به بیرون آوردن تلفن از کیف یا جیب کاربر.

این کلید با دستگاه‌های Apple و Android سازگار است و به عنوان استاندارد در Premiere Edition ارائه می‌شود.

یک سال اتصال در قیمت خرید خودرو گنجانده شده است.

برنامه MyT سایر عملکردهای مفید مانند قفل/باز کردن قفل از راه دور، عملکرد کنترل آب و هوا قبل از سفر و فعال کردن چراغ‌های خطر برای کمک به یافتن خودرو  به عنوان مثال، در یک پارکینگ شلوغ – را ارائه می‌دهد.

رانندگی ایمن‌تر و بدون استرس با Toyota T-Mate

تویوتا قصد داشت نسل فعلی یاریس هاچ‌بک را به امن‌ترین خودروی کوچک جهان تبدیل کند و آن را به مجموعه‌ای از تجهیزات و ویژگی‌های ایمنی فعال و غیرفعال مجهز کند که می‌تواند بسیاری از استرس‌های رانندگی را از بین ببرد.

یاریس کراس نیز از همین بسته جامع Toyota T-Mate بهره‌مند شده است.

Toyota T-Mate اصطلاحی کلی برای ویژگی‌های پیشرفته‌ای است که یک خودرو را ایمن‌تر و آسان‌تر برای رانندگی و پارک کردن می‌کند.

در یاریس کراس جدید، این ویژگی‌ها برای کارایی بیشتر از همیشه ارتقا و گسترش یافته‌اند، از جمله معرفی جدیدترین نسل سیستم‌های Toyota Safety Sense.

این ویژگی‌ها که اغلب گزینه‌های اضافی یا به سادگی در سایر مدل‌های B-SUV موجود نیستند، در تمام طیف یاریس کراس به عنوان استاندارد ارائه می‌شوند.

سیستم چندرسانه‌ای و ماژول ارتباط داده‌ای (DCM) جدید به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری از طریق به‌روزرسانی هوایی اجازه می‌دهد.

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴
تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴

سیستم جدید دوربین و رادار

با استفاده از یک سیستم جدید دوربین و رادار که می‌تواند مسافت بیشتری را نسبت به قبل اسکن کند، دامنه تشخیص خطرات تصادف افزایش یافته است.

به عنوان مثال، سیستم پیشگیری از برخورد (PCS) اکنون می‌تواند برخورد روبرو و طیف گسترده‌ای از اشیاء و وسایل نقلیه در مسیر خودرو را تشخیص دهد، از جمله عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسیکلت‌ها.

سیستم سرکوب شتاب

سیستم سرکوب شتاب یک ویژگی جدید در پکیج Toyota Safety Sense است.

این سیستم برای کند کردن هر گونه شتاب ناگهانی مداخله می‌کند، زمانی که خطر برخورد با خودرویی در جلو را تشخیص می‌دهد.

کمک رانندگی پیش‌فعال (PDA)

کمک رانندگی پیش‌فعال (PDA) یک ویژگی جدید دیگر است که برای کمک به جلوگیری از خطرات تصادف رایج هنگام رانندگی با سرعت کم طراحی شده است.

کمک ترمز هنگام رها کردن پدال گاز توسط راننده برای کاهش سرعت هنگام نزدیک شدن به خودرویی آهسته‌تر در جلو یا ورود به پیچ، اولین عنصر PDA است.

عنصر دوم PDA کمک فرمان است که پیچی در جاده را در جلو تشخیص می‌دهد و نیروی فرمان را برای کمک به راننده در انجام یک پیچ نرم و پایدار تنظیم می‌کند.

سیستم جدید توقف اضطراری رانندگی (EDSS)

سیستم جدید توقف اضطراری رانندگی (EDSS) می‌تواند در صورت بیماری یا از کار افتادگی راننده، از او حمایت کند.

اگر سیستم تشخیص دهد که راننده برای مدت زمان مشخصی هیچ ورودی (فرمان، ترمز، شتاب) نداشته است، هشدار می‌دهد.

اگر راننده واکنشی نشان ندهد، خودرو را به آرامی متوقف می‌کند، چراغ‌های خطر را روشن می‌کند و قفل درها را باز می‌کند.

محافظت هنگام توقف

Toyota T-Mate همچنین هنگام توقف خودرو محافظت می‌کند.

با سیستم اختیاری Safe Exit Assist (SEA)، یک سیستم هشدار دیداری و صوتی به جلوگیری از باز شدن ناخواسته درب خودرو به سمت خودروها و دوچرخه‌سواران نزدیک از پشت کمک می‌کند.

و سیستم یادآوری صندلی عقب (RSRS) در صورت ترک کودک یا حیوان خانگی در صندلی عقب، با هشدارهای دیداری و صوتی به راننده هشدار می‌دهد و به جلوگیری از خطر “خودروی داغ” کمک می‌کند.

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴
تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴

به‌روزرسانی‌های Toyota Safety Sense

علاوه بر این ویژگی‌های اضافی، یاریس کراس جدید از به‌روزرسانی‌هایی در ویژگی‌های Toyota Safety Sense خود نیز بهره می‌برد.

کروز کنترل تطبیقی (ACC) برای پاسخگویی سریع‌تر و عملکردی طبیعی‌تر بازنگری شده است. به عنوان مثال، زمانی که خودروی دیگری به خط خودرو حرکت می‌کند، کاهش سرعت تدریجی‌تر است.

تنظیمات فاصله خودرو به خودرو گسترش یافته است تا راننده حق انتخاب بیشتری متناسب با ترجیح خود داشته باشد و کاهش سرعت در پیچ‌ها زودتر فعال می‌شود و کنترل سرعت نرم‌تر را به ارمغان می‌آورد.

سیستم‌های جدیدی برای سبقت‌گیری ایمن‌تر به ACC اضافه شده‌اند: پشتیبانی از جلوگیری از سبقت ناخواسته از سمت اشتباه یک وسیله نقلیه (“زیر گرفتن”) و کنترل پیش‌فرنشی/مرتبط با چراغ راهنما به راننده کمک می‌کند تا با سرعت و فاصله مناسب از سایر وسایل نقلیه به طور ایمن به خط ترافیک بازگردد.

سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDA) اکنون تشخیص می‌دهد که راننده در هنگام تلاش برای جلوگیری از مانع (عابر پیاده یا سایر کاربران جاده) از خط عبور کرده است و عملکرد هشدار خود را به طور موقت لغو می‌کند. عملکرد حفظ خط در سیستم Lane Trace Assist (LTA) تنظیم شده است تا عملکردی طبیعی‌تر داشته باشد. سیستم Road Sign Assist به گونه‌ای ارتقا یافته است که فقط با یک تنظیم یک لمسی روی محدود کننده سرعت، می‌توان اطلاعات علائم راهنمایی و رانندگی را مطابقت داد.

رنگ جدید و رینگ‌های آلیاژی

این مدل در یک رنگ جدید و انحصاری Urban Khaki با دو رنگ و رینگ‌های آلیاژی جدید ۱۷ اینچی خاکستری تیره/ماشینکاری شده پنج پره ارائه می‌شود که ظاهر پویا و خشن آن را ارتقا می‌دهد.

در داخل، دوخت روکش صندلی و خطوط تزئینی روی داشبورد و درها با رنگ بدنه سبز مطابقت دارد. گزینه‌های دو رنگ Platinum Pearl White و Silver Metallic نیز موجود است.

روکش صندلی داخلی

روکش صندلی داخلی نیز با طرحی جدید به‌روزرسانی شده است و روکش نرم داشبورد پایینی در همه مدل‌ها معرفی شده است.

گزینه رنگ جدید Juniper Blue در سراسر طیف مدل‌ها موجود است.

تویوتا یاریس کراس ۲۰۲۴ با ارتقاءهای متعدد در زمینه‌های مختلف، از جمله عملکرد، ایمنی، راحتی و فناوری، به عنوان یک SUV جمع و جور جذاب و رقابتی در بازار باقی می‌ماند.

این خودرو با طیف وسیعی از گزینه‌ها برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان، گزینه‌ای ایده‌آل برای رانندگی در شهر و سفرهای جاده‌ای است.

جدول مشخصات تویوتا یاریس کراس جدید

مشخصهتوضیحات
پیشرانههیبریدی الکتریکی ۱.۵ لیتری “دوگانه”
قدرت۱۳۲ اسب بخار
گشتاور۱۸۵ نیوتن متر
گیربکسCVT
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت۱۰.۷ ثانیه
مصرف سوخت۴.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (WLTP ترکیبی)
نوع دیفرانسیلدیفرانسیل جلو (FWD)
سیستم تعلیقجلو: مک فرسون
ترمزهادیسک های جلو و عقب
رینگ ها۱۷ اینچی آلیاژی
ابعادطول: ۴۱۴۰ میلی متر، عرض: ۱۷۶۵ میلی متر، ارتفاع: ۱۵۶۰ میلی متر
فاصله دو محور۲۵۶۰ میلی متر
وزن۱۲۱۵ کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت۴۰ لیتر
ظرفیت صندلی۵ نفر
حجم فضای بار۳۹۷ لیتر (صندلی های عقب سر جای خود)
۷۷۶ لیتر (صندلی های عقب خوابیده)
ویژگی های ایمنی استانداردToyota Safety Sense: شامل سیستم پیشگیری از برخورد (PCS) با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، کروز کنترل تطبیقی (ACC) با کمک خط، هشدار انحراف از مسیر (LDA) با کمک فرمان، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی (RSA) و نوربالای اتوماتیک
ویژگی های ایمنی اختیاریSafe Exit Assist (SEA) و Rear Seat Reminder System (RSRS)
رنگ هاUrban Khaki (جدید)، Platinum Pearl White، Silver Metallic، Juniper Blue (جدید)
قیمتاز ۲۴,۹۹۰ یورو

گالری تصاویر

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×