جمعه , ۲ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مانع تراشی آلمان در مسیر تجارت خودرو با چین
مانع تراشی آلمان در مسیر تجارت خودرو با چین

مانع تراشی آلمان در مسیر تجارت خودرو با چین

۱۴۰۳-۰۴-۱۴ زمان مطالعه: 1 دقیقه

دولت آلمان روز چهارشنبه با فروش برنامه ریزی شده بخش توربین گازی شرکت مان انرژی سولوشن (وابسته به فولکس واگن) به یک شرکت چینی مخالفت کرد. وزرای آلمانی دلایل امنیتی را برای این تصمیم ذکر کرده اند.

به گزارش مجله ماشین، این تصمیم در بحبوحه افزایش تنش های تجاری بین اتحادیه اروپا و چین اتخاذ شده است.

وزارت اقتصاد آلمان می تواند معاملاتی را که دارای پیامدهای امنیتی ملی تلقی می شود، بررسی و متوقف کند. برلین و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا خطرات ناشی از روابط اقتصادی با پکن را کاهش دهند.

فروش برنامه ریزی شده این شرکت آلمانی به شرکت دولتی چینی CSIC Longjiang GH Gas Turbine (GHGT) در ژوئن ۲۰۲۳ با قیمت نامعلومی اعلام شد.

با این حال، مان انرژی سولوشن در سپتامبر اعلام کرد که دولت آلمان این معامله را به دقت بررسی خواهد کرد.

شرکت GHGT متعلق به شرکت دولتی کشتی سازی چین (CSSC) است که بر صنعت کشتی سازی چین تسلط دارد.

برخی از سیاستمداران آلمانی نگران هستند که چین از این توربین های گازی نه برای اهداف غیرنظامی، بلکه برای تامین نیروی ناوهای جنگی خود استفاده کند.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این تصمیم، آن را به دلایل امنیتی مورد استقبال قرار داد.

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که با سیاسی کردن همکاری های تجاری عادی و ایجاد «موانع مصنوعی» مخالف است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما باید بر اساس منافع مشترک و نتایج برد-برد، همکاری های اقتصادی و تجاری را بر پایه قواعد بازار و در روحیه منافع متقابل تقویت کنیم.»

او افزود که چین امیدوار است آلمان محیطی عادلانه، منصفانه و بدون تبعیض برای همه شرکت ها، از جمله شرکت های چینی، فراهم کند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت که به طور کلی از سرمایه گذاری استقبال می کند، اما فناوری هایی که برای «نظم عمومی» مهم هستند باید محافظت شوند و به همین دلیل این معامله متوقف شد.

سخنگوی شرکت مان انرژی سولوشن در بیانیه ای ایمیلی اعلام کرد که این شرکت به تصمیم دولت احترام می گذارد و روند ساختاریافته ای را برای پایان دادن به توسعه جدید توربین های گازی آغاز خواهد کرد. «ما این مرحله را با نهایت دقت و با در نظر گرفتن منافع کارکنان، مشتریان و شرکای خود انجام خواهیم داد.» این شرکت حدود ۱۴ هزار کارمند دارد.

دولت آلمان از شرکت ها خواسته است تا وابستگی خود به چین را که مهمترین شریک تجاری این کشور به شمار می رود، کاهش دهند و در تلاش برای ایجاد رقابت برابر برای شرکت ها هستند.

اتحادیه اروپا نیز علیه آنچه یارانه های ناعادلانه چین در بخش خودروهای برقی می داند، اقداماتی انجام می دهد، هرچند انجمن خودروسازی آلمان (VDA) از کمیسیون اروپا خواسته است تا تعرفه های برنامه ریزی شده خود را لغو کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×