جمعه , ۲ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » آلفا رومئو هم ون داشت، می‌دانستید؟
آلفا رومئو هم ون داشت، می‌دانستید؟

آلفا رومئو هم ون داشت، می‌دانستید؟

۱۴۰۳-۰۴-۱۷ زمان مطالعه: 2 دقیقه 5

به عقب برمی‌گردیم تا در مورد آلفا رومئو AR6 و AR8، خودروهایی که بر پایه فیات دوکاتو و ایویکو دیلی ساخته شده بودند، صحبت کنیم.

به گزارش مجله ماشین، احتمالاً فقط کارشناسان واقعی برند می‌دانند که آلفا رومئو برای مدت طولانی خودروهای تجاری نیز تولید می‌کرد. کامیون‌های سنگین بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۷ از خط تولید خارج شدند و در دهه ۱۹۵۰، خودروی آفرود ماتا برای مدت کوتاهی تولید شد.

از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۸۳، آلفا رومئو رومئو با Autotutto و سری‌های بعدی از F11 تا A12 وجود داشت. وارثان این سری ون ها فیات دوکاتو و ایویکو دیلی با نشان آلفا روی جلوپنجره هستند. در اینجا داستان آنها را برای شما تعریف می‌کنیم.

همه چیز در سال ۱۹۷۸ با یک جوینت ونچر به نام “Sevel” (Società Europea Veicoli Leggeri) آغاز شد.

گروه‌های فیات و PSA هر کدام ۵۰ درصد سهم داشتند، که به نوعی پیشرو گروه استلانتیس فعلی بود. بدین ترتیب کارخانه آتسا ساخته شد.

 توسعه مشترک خودروهای تجاری باعث صرفه‌جویی در هزینه و منابع می‌شود. نمونه‌های مشابه عبارتند از اولین مرسدس اسپرینتر با نام مستعار فولکس‌واگن LT، تویوتا در همکاری با استلانتیس یا اخیراً، فولکس‌واگن T7 Transporter جدید بر اساس فورد ترانزیت/تورنئو کاستوم.

اما به اوایل دهه ۱۹۸۰ در Sevel باز می‌گردیم. از ژانویه ۱۹۸۲، فیات دوکاتو I و سیتروئن C25، پژو J5 و تالبوت اکسپرس (نوع ۲۸۰) به عنوان خودروهای تجاری سبک تا آگوست ۱۹۹۰ از خط تولید خارج شدند.

جوینت ونچر در خودروهای تقریباً مشابه پنج برند اولیه و در نهایت سه برند دو شریک همکاری قابل مشاهده است. اولین نسل دوکاتو تا حد زیادی با پژو J5، سیتروئن C25 و تالبوت اکسپرس یکسان بود.

آلفا رومئو AR6 (1985-1989)
آلفا رومئو AR6 (1985-1989)

با این حال، در ایتالیا، دوکاتو از آوریل ۱۹۸۵ تا دسامبر ۱۹۸۹ با نام آلفا رومئو AR6 نیز عرضه می‌شد. چرا اینقدر دیر؟ خب، در این مرحله، تصاحب آلفا توسط فیات قریب الوقوع بود و پس از توقف A12، به نظر می‌رسید که برند آرسه هنوز مشتریانی برای خودروهای تجاری سبک داشته باشد.

قرارداد با فیات در دهه ۷۰

از سال ۱۹۷۳، فیات، آلفا رومئو و Officine Meccaniche (OM) یک ون بزرگ مانند سری فیات S را توسعه دادند که در نهایت در سال ۱۹۷۸ به عنوان فیات دیلی معرفی شد.

این سری بعداً به عنوان ایویکو دیلی استاندارد شد. بدین ترتیب، آلفا رومئو AR8 متولد شد که مانند AR6 بعدی فقط در ایتالیا موجود بود.

سری AR 8 در ابتدا شامل سه مدل پایه بود: ۳۰ AR.8، ۳۵ AR.8 و ۴۰ AR.8 با ظرفیت حمل بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم.

آلفا رومئو هم ون داشت، می‌دانستید؟
آلفا رومئو AR8 (1978-1981)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×