یکشنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مزدا پیشرانه‌ی قدرتمند MX-5 را در اروپا حذف کرد
مزدا پیشرانه‌ی قدرتمند MX-5 را در اروپا حذف کرد

مزدا پیشرانه‌ی قدرتمند MX-5 را در اروپا حذف کرد

۱۴۰۳-۰۴-۲۰ زمان مطالعه: 1 دقیقه

با وجود اینکه سفارش مدل MX-5 با موتور بزرگ‌تر دیگر امکان‌پذیر نیست، همچنان تعداد محدودی از این خودروها در انبار نمایندگی‌ها باقی مانده است.

به گزارش مجله ماشین، به دلیل سخت‌گیری قوانین آلایندگی در اروپا، مزدا مجبور شده است عرضه پیشرانه‌ی ۲.۰ لیتری را برای مدل MX-5 متوقف کند.

البته یک استثنا وجود دارد. خریداران در انگلستان، کشوری که در ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شد، همچنان می‌توانند این مدل را با موتور قوی‌تر سفارش دهند.

در سایر کشورهای اروپایی، تنها موتور کوچک‌تر ۱.۵ لیتری در دسترس خواهد بود.

این خبر چند هفته پیش در خلال یک رویداد مطبوعاتی در کرواسی اعلام شد.

پس از شنیدن این خبر ناگوار، با مزدا تماس گرفتیم. بخش ایتالیایی این شرکت حذف غیرمنتظره‌ی موتور ۲.۰ لیتری را تأیید کرد، این اتفاق تنها چند ماه پس از عرضه‌ی مدل ND3 رخ داده است.

با اینکه دیگر امکان سفارش MX-5 با موتور بزرگ‌تر در اروپا وجود ندارد، مزدا اعلام کرده است که تعداد محدودی از این خودروها همچنان در انبار نمایندگی‌ها در دسترس هستند.

پس از اتمام این موجودی، پیشرانه‌ی ۲.۰ لیتری برای همیشه کنار گذاشته خواهد شد، بنابراین بهتر است برای خرید یکی از آخرین مدل‌های باقیمانده اقدام کنید.

موتور ۱.۵ لیتری که هرگز در ایالات متحده عرضه نشده، قدرتی برابر با ۱۲۹ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۳ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. این اعداد به ترتیب ۵۲ اسب بخار و ۴۰ نیوتن‌متر کمتر از موتور بزرگ‌تر هستند.

با این حال، مزیتی که مدل مجهز به موتور ۱.۵ لیتری دارد، وزن کمی پایین‌تر آن است.

این موتور در مقایسه با نمونه‌ی ۲.۰ لیتری در سال‌های اولیه‌ی عرضه‌ی مدل ND1، بیشتر بر دور موتور بالا تمرکز دارد. بدیهی است که مدل ضعیف‌تر MX-5 قیمت پایین‌تری نیز دارد.

آیا مزدا در آینده موتور بزرگ‌تری را برای MX-5 در اروپا ارائه خواهد کرد؟ پاسخ به این سؤال دشوار است.

به احتمال زیاد، این فرصت برای مدل ND از دست رفته است. با این حال، نسل بعدی این خودرو احتمالا به نوعی الکتریکی خواهد شد که به مزدا اجازه می‌دهد تا با وجود قوانین سخت‌گیرانه‌ی آلایندگی، همچنان از یک موتور بزرگ‌تر استفاده کند.

البته این موضوع هنوز در حد فرضیه است و نمی‌توان با قطعیت درباره‌ی آن صحبت کرد.

از آنجایی که منطق به ما می‌گوید مدل ND3 که به تازگی معرفی شده است، برای مدت نسبتا طولانی در خط تولید باقی خواهد ماند، عرضه‌ی یک MX-5 کاملا جدید احتمالا چندین سال به طول خواهد انجامید.

نسخه‌ی ویژه‌ی ۳۵مین سالگرد نیز قرار است در اواخر سال جاری عرضه شود، اما اگر این نسخه تنها با موتور ۲.۰ لیتری ارائه گردد، تبدیل به میوه‌ی ممنوعه‌ای در اروپا خواهد شد.

سال ۲۰۲۴ با در نظر گرفتن حذف مدل‌های تویوتا GR86 و سوبارو BRZ، سال خوبی برای خودروهای اسپرت نسبتا ارزان‌قیمت در اروپا به شمار نمی‌رود.

دلیل این اتفاق سخت‌تر شدن قوانین آلایندگی نیست، بلکه مربوط به مقررات ایمنی جدید موسوم به GSR2 می‌شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×