پنجشنبه , ۱ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » آلمان در رای گیری تعرفه‌‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چین
آیا رویای رانندگی با خودروهای برقی چینی در اروپا به پایان می‌رسد؟

آلمان در رای گیری تعرفه‌‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چین

۱۴۰۳-۰۴-۲۳ زمان مطالعه: 1 دقیقه

 آلمان در رای‌گیری روز دوشنبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره اعمال تعرفه‌‌های موقت بر خودروهای برقی ساخت چین، احتمالا رای ممتنع خواهد داد. این رای‌گیری اولین محک حمایتی برای پرونده تجاری مهم اتحادیه اروپا علیه چین به شمار می‌رود.

به گزارش مجله ماشین، تعرفه‌های موقت تا سقف ۳۷.۶ درصد بر خودروهای برقی وارداتی از چین نیازی به حمایت کشورهای عضو ندارد، اما تعرفه‌های نهایی می‌تواند در صورت مخالفت اکثریت واجد شرایط اعضای ۲۷گانه اتحادیه اروپا، با مانع روبرو شود.

ممتنع بودن در این مرحله اولیه، عملا به معنای حمایت از کمیسیون اروپا در حالی است که مذاکرات با پکن درباره بزرگترین پرونده تجاری اتحادیه اروپا تاکنون، همچنان ادامه دارد.

منابع آگاه که به دلیل محرمانه بودن تصمیم، نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند که به دلیل ادامه تحقیقات ضد یارانه و مذاکرات جاری میان کمیسیون اروپا و دولت چین، بزرگترین اقتصاد اروپا در این رای‌گیری ممتنع خواهد کرد.

یکی از منابع مذکور گفت که آلمان با روحیه «همبستگی انتقادی» با کمیسیون اروپا، رای ممتنع خواهد داد.

خودروسازان آلمانی که یک سوم از فروش خود در سال گذشته را در چین داشته‌اند، با این تعرفه‌‌ها مخالف هستند. آنها از اقدامات تلافی‌جویانه و بیم از بروز درگیری تجاری با دومین شریک تجاری مهم خود نگرانند.

فرانسه از حامیان ثابت‌قدم این پرونده بوده است، در حالی که مجارستان آن را محکوم کرده است.

برخی دیگر از اعضا درباره نحوه رای دادن مردد هستند و این اولین محک رسمی حمایت از اقدام تعرفه‌ای کمیسیون به شمار می‌رود. اتحادیه اروپا بدون شکایت صنعتی، برای اولین بار در نوع خود چنین پرونده تجاری را آغاز کرد.

صدر اعظم آلمان، اولاف شولتس، در پاسخ به سوال درباره ممتنع بودن برنامه‌ریزی‌شده، روز جمعه اعلام کرد که آلمان انتظار دارد کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا بتواند به توافقی با چین در مورد خودروهای برقی دست یابد و این توافق برای صنعت خودروسازی اروپا مفید خواهد بود.

او از تایید نحوه رای‌گیری کشورش خودداری کرد.

شولتس پس از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت: «این خودروها از نظر رقابت جهانی، چیزی برای ترس از رقابت ندارند. اما ما همیشه باید اطمینان حاصل کنیم که شرایط برای همه طرف‌ها عادلانه است.»

این اولین رای‌گیری که به صورت کتبی و محرمانه انجام می‌شود، الزام‌آور نیست. در مرحله موقت، کمیسیون اختیار کامل برای اعمال عوارض دارد، اگرچه با اعضای اتحادیه اروپا مشورت می‌کند و قرار است مواضع آنها را در نظر بگیرد.

پس از پایان تحقیقات، رای‌گیری نهایی صورت خواهد گرفت که در آن کمیسیون می‌تواند عوارض نهایی را پیشنهاد کند که به طور معمول به مدت پنج سال اعمال می‌شود.

کمیسیون اروپا می‌گوید برای مقابله با وام‌های ارزان‌قیمت، زمین و مواد خام و سایر یارانه‌ها به عوارض نیاز است و هدف، ایجاد برابری در رقابت است و به دنبال حذف خودروسازان چینی از بازار نیست، همان‌طور که تعرفه ۱۰۰ درصدی برنامه‌ریزی‌شده آمریکا به احتمال زیاد انجام خواهد داد.

پیشنهاد کمیسیون در صورتی می‌تواند با مانع روبرو شود که اکثریت واجد شرایط اعضای ۲۷گانه اتحادیه اروپا با آن مخالفت کنند. اکثریت واجد شرایط به ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد که نماینده ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا باشند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×