برنامهریزی چین برای راهاندازی کسبوکار بازیافت باتری در اروپا
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، بلومبرگ گزارش داد که شرکت CATL، غول چینی تولید باتری خودروهای برقی، در حال مذاکره برای راهاندازی تأسیسات بازیافت باتری در اروپا است. این ابتکار در حالی در دست بررسی است که شرکت آماده میشود تا تولید سلولهای باتری را در کارخانه جدید خود در دبرسن، مجارستان، که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز به کار کند، آغاز کند.
جیسون چن، رئیس منطقهای CATL در اروپا، اعلام کرد که مذاکرات با دولتهای اروپایی، از جمله مجارستان، در جریان است تا مکانهای احتمالی برای تأسیسات بازیافت تعیین شود. هدف شرکت این است که عملیات بازیافت را بهطور محلی انجام دهد تا از فرآیندهای تولیدی خود در اروپا پشتیبانی کند.
همکاری با تأمینکنندگان محلی برای تأمین مواد اولیه
علاوه بر بازیافت، CATL در حال انجام مذاکرات اولیه با تأمینکنندگان منطقهای برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز در اروپا است. این پروژه بازیافت ممکن است شامل همکاری با شرکتهای محلی موجود یا شرکت تابعه CATL، یعنی Guangdong Brunp Recycling Technology Co باشد.
بزرگترین سرمایهگذاری سبز CATL در اروپا
کارخانه جدید در مجارستان، بزرگترین سرمایهگذاری سبز CATL در اروپا بهشمار میآید. پیشبینی میشود که فاز اول این تأسیس سالانه ۴۰ گیگاوات ساعت ظرفیت باتری تولید کند، با این هدف که این مقدار به ۱۰۰ گیگاوات ساعت افزایش یابد. این پروژه همچنین قرار است تا ۳,۰۰۰ شغل ایجاد کند که اولویت استخدام برای نیروهای محلی خواهد بود.
تمرکز بر پایداری باتریها و زنجیره تأمین محلی
اگرچه هیچ توافق رسمی برای عملیات بازیافت هنوز نهایی نشده است، اما برنامههای CATL در پی افزایش توجه مقرراتی اروپا به پایداری باتریها و بومیسازی زنجیرههای تأمین مطرح شده است. همچنین، چن نگرانیها درباره انتقال به خودروهای برقی را کمرنگ کرد، علیرغم اینکه برخی خودروسازان بزرگ مانند فولکسواگن و مرسدسبنز ( که مشتریان اصلی عملیات CATL در مجارستان هستند ) اهداف الکتریکیسازی خود را کاهش دادهاند.
وضعیت بازار و مشتریان اصلی CATL
چن اشاره کرد که CATL تأثیرات قابل توجهی از این تحولات مشاهده نکرده است و افزود که این شرکت وابسته به هیچ مشتری خاصی نیست. وی الکتریکیسازی را روندی “غیرقابل بازگشت” توصیف کرد.
مشتریان اصلی CATL شامل تسلا، فولکسواگن، نیو، ایکسپنگ، تویوتا و هوندا هستند. سهم بازار CATL در چین در ماه اکتبر به ۴۲.۸٪ رسید و ۲۵.۳۲ گیگاوات ساعت باتری برای خودروهای برقی نصب کرد که نسبت به سال گذشته ۵۰.۹٪ افزایش داشته است. این آمار بر اساس دادههای پایششده توسط China EV DataTracker منتشر شده است.