معرفی 3S-GTE: پیشرانه مسابقهای موفق تویوتا
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، تویوتا به ساخت موتورهای عالی شهرت دارد. علاقهمندان به خودرو اغلب از موتور 4A-GE استفادهشده در کورولا AE86 و MR2 اولیه، موتور V8-1UZ که در بسیاری از کامیونها یافت میشود، و موتور 2JZ-GTE ششسیلندر خطی سوپرا توربو صحبت میکنند. اما یکی از موتورهایی که کمتر شنیده میشود، موتور 3S-GTE است؛ با وجود اینکه این موتور یکی از موفقترین موتورهای مسابقهای تویوتا به شمار میرود. 3S-GTE همچنین در بسیاری از خودروهای جادهای برتر تویوتا استفاده شده و پتانسیل بالای تیونینگ دارد.
معرفی موتور 3S-GTE و تاریخچه آن
موتور 3S-GTE در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار با تویوتا سلیکا GT-Four (که در آمریکای شمالی با نام All-Trac Turbo شناخته میشد) معرفی شد و بعدها در نسخه توربو MR2 و نسخههای ژاپنی استیشنواگن کالدینا به کار رفت. این موتور بخشی از خانواده موتورهای “S” تویوتا است که در دهه ۱۹۷۰ برای دستیابی به اهداف ظاهراً متناقض ساخت یک موتور کوچک، پاکتر و اقتصادیتر، در حالی که عملکرد آن نیز بهبود یابد، توسعه یافته بود.
تویوتا برای این موتور از بلوک آهنی و سر دوکامی پیچیده آلیاژی استفاده کرد و در نسخههای پرقدرتتر از شریک دیرینه خود، یاماها، برای توسعه کمک گرفت. نسخه ۱۶ سوپاپ 3S-GE که در سال ۱۹۸۴ در کمری ژاپنی معرفی شد، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ پوندفوت گشتاور داشت.
پیوستن 3S-GTE به دنیای مسابقات
در همان سالی که 3S-GE معرفی شد، تویوتا شروع به توسعه یک خودروی رالی موتور میانه، 222D، کرد که قرار بود در کلاس Group S مسابقات قهرمانی جهانی رالی (WRC) رقابت کند. هرچند این کلاس به دلیل نگرانیهای ایمنی در فصل پرتنش ۱۹۸۶ تعطیل شد، تویوتا تصمیم گرفت تا سلیکا GT-Four را در مسابقات رالی جهانی معرفی کند.
نسخهای از سیستم درایو تمامچرخ از 222D به سلیکا GT-Four وارد شد و این نشان میدهد که تویوتا از همان اوایل دهه ۱۹۸۰ در حال کار روی نسخه توربوشارژ 3S-GE بوده است. در این زمان، موتور 503E نیز در حال توسعه بود که به عنوان یک موتور مسابقهای با توان بیش از ۷۰۰ اسب بخار، بر پایه موتور 3S ساخته شده بود.
موتور 3S-GTE در خودروهای مسابقهای
اولین بار، موتور 3S-GTE در مدل سلیکا GT-Four به تولید رسید که در سال ۱۹۸۶ با حدود ۱۹۰ اسب بخار قدرت از موتور ۲.۰ لیتری 3S-GTE وارد بازار شد. در سال ۱۹۸۷، موتور 503E در خودروی مسابقهای Group C تویوتا با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت به کار رفت. در سال ۱۹۸۸، سلیکا GT-Four در مسابقات WRC با ۳۰۰ اسب بخار به رقابت پرداخت.
موتور 3S-GTE به طور قابل توجهی قویتر از موتورهای چهارسیلندر معمولی بود. آیرون بانچ از ATS Racing، که تخصصش در موتورهای 3S-GTE است، میگوید: “در موتور 3S، همهچیز حدود ۲۵ درصد بزرگتر از موتور 4A-GE است.” این ساختار قوی و ظرفیت بالای تحمل قدرت باعث شد که این موتور بتواند تا ۴۵۰ اسب بخار را نیز با قطعات داخلی استاندارد تحمل کند.
موفقیتهای موتور 3S-GTE در دنیای مسابقات
موتور 3S-GTE نه تنها در خودروهای جادهای، بلکه در مسابقات مختلف نیز موفقیتهای چشمگیری داشت. این موتور به مدت چندین سال در مسابقات رالی WRC، به ویژه در سلیکا GT-Four، مورد استفاده قرار گرفت و پیروزیهای متعددی کسب کرد. بهویژه، در دهه ۱۹۹۰، این موتور به تویوتا کمک کرد تا دو قهرمانی تیمی و دو قهرمانی راننده را در WRC به دست آورد.
همچنین در مسابقات IMSA GTP، این موتور با مدلهای مختلف خود از جمله HF89 و HF90، به پنج پیروزی در دو فصل دست یافت. این موفقیتها، بهویژه در دورهای که رقابتها به شدت فنی و پیچیده شده بودند، نشاندهنده قدرت بالای موتور 3S-GTE بود.
چرا موتور 3S-GTE کمتر شناخته شده است؟
با وجود تمامی موفقیتهای موتور 3S-GTE، این موتور هنوز در دنیای خودروهای مسابقهای و حتی در میان علاقهمندان به خودرو کمتر شناخته شده است. یکی از دلایل این امر، کمتعداد بودن خودروهایی است که این موتور در آنها به کار رفته بود. تویوتا در آمریکای شمالی تنها تعداد محدودی از سلیکا All-Trac Turbo را به فروش رساند و فروش MR2 Turbo نیز محدود بود. همچنین، تویوتا برای تطابق این موتور با استانداردهای آلایندگی OBDII 1996 اقدام نکرد و همین موضوع باعث محدود شدن عرضه آن به بازارهای خاص شد.
نتیجهگیری: موتور 3S-GTE، یک افسانه فراموششده
موتور 3S-GTE با وجود اینکه در سایه موتورهای معروفتری چون 2JZ-GTE قرار دارد، اما هنوز هم در دل علاقهمندان به خودروهای تویوتا و موتورهای مسابقهای، جایگاه ویژهای دارد. این موتور، که محصول دوران اقتصادی حبابی ژاپن و سرمایهگذاریهای عظیم در مهندسی خودروسازان است، بهطور قابل توجهی در تاریخ موتورهای مسابقهای ژاپنی جایگاه خود را پیدا کرده است. اگرچه این موتور ممکن است کمتر شناخته شده باشد، اما با توجه به افتخاراتش در مسابقات مختلف و پتانسیل بالای تیونینگ، همچنان به عنوان یکی از موتورهای مهم تویوتا در یادها باقی خواهد ماند.