چهارشنبه , ۱۴ آذر ۱۴۰۳
احساسات منفی کم‌سابقه شرکت‌های آلمانی نسبت به بازار چین

احساسات منفی کم‌سابقه شرکت‌های آلمانی نسبت به بازار چین

1403-09-14 زمان مطالعه: 3 دقیقه

طبق نظرسنجی انجام‌شده، احساسات تجاری شرکت‌های آلمانی فعال در چین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. این امر ناشی از افزایش رقابت از سوی شرکت‌های چینی و کند شدن اقتصاد این کشور است.

به گزارش مجله ماشین، بر اساس این نظرسنجی که توسط اتاق بازرگانی آلمان در چین انجام شده، بیش از نیمی از شرکت‌های آلمانی می‌گویند شرایط در صنعت آن‌ها در سال جاری بدتر شده است. همچنین تنها ۳۲ درصد از این شرکت‌ها انتظار بهبود اوضاع در سال ۲۰۲۵ را دارند که این پایین‌ترین میزان خوش‌بینی از ابتدای ثبت این داده‌ها در سال ۲۰۰۷ است.

کلاس نئومان، رئیس بخش شرق چین اتاق بازرگانی آلمان، با اشاره به این که سال جاری برای اکثر شرکت‌های آلمانی دشوار بوده است، گفت: «این وضعیت باعث شده تا چشم‌انداز تجاری آن‌ها به سمت پایین تعدیل شود.» وی با این حال افزود که ۹۲ درصد از شرکت‌های آلمانی قصد دارند فعالیت خود را در اقتصاد ۱۹ تریلیون دلاری چین حفظ کنند.

آلمان بزرگترین شریک تجاری اروپا برای چین محسوب می‌شود و شرکت‌های آلمانی برجسته‌ای مانند خودروسازان فولکس‌واگن و ب‌ام‌و و همچنین تأمین‌کننده قطعات خودرو بوش، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این کشور دارند.

این نظرسنجی آلمان تنها یک روز پس از انتشار نتایج یک نظرسنجی مشابه از شرکت‌های بریتانیایی فعال در چین صورت می‌گیرد که تصویری ناامیدکننده از وضعیت آن‌ها ارائه می‌دهد.

در حالی که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به عنوان نشانه‌ای از اعتماد به چین تلقی می‌شود، اما این رقم تنها ۳ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های این کشور را تشکیل می‌دهد و برای دو سال متوالی در حال کاهش بوده است.

اتاق بازرگانی آلمان اعلام کرد که انگیزه اصلی ۸۷ درصد از ۵۱ درصدی از شرکت‌های آلمانی که قصد دارند طی دو سال آینده سرمایه‌گذاری خود را در چین افزایش دهند، سرمایه‌گذاری برای رقابت با شرکت‌های داخلی است. این رقم نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: تقابل کارگران و مدیریت بر سر آینده شرکت

اتاق بازرگانی همچنین اعلام کرد که برای اولین بار، شرکت‌ها گزارش می‌دهند که با یک روند «خرید چینی» مواجه هستند. این مسئله ناشی از سیاست خودکفایی رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، با عنوان «ساخت چین ۲۰۲۵» است که منجر به ترجیح مصرف‌کنندگان چینی برای خرید از تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

یک نظرسنجی رسمی از فعالیت کارخانه‌ها که روز شنبه منتشر شد، نشان داد که سفارش‌های واردات جدید برای قطعات و اجزایی که در کالاهای نهایی استفاده می‌شوند، برای هشتمین ماه متوالی در اکتبر کاهش یافته است، در حالی که برای اولین بار در هفت ماه گذشته سفارش‌های جدید افزایش یافته است.

اتاق بازرگانی آلمان از برلین خواسته است تا بر پکن به عنوان یک شریک تأکید بیشتری بگذارد و استراتژی خود را در قبال چین بازنگری کند تا بهتر با تمایل صنایع آلمانی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بومی‌سازی در چین نسبت به افزایش صادرات به این بازار همسو شود.

برلین در رأی‌گیری اکتبر با تعرفه‌های کمیسیون اروپا تا ۴۵.۳ درصد بر خودروهای برقی ساخت چین مخالفت کرد. خودروسازان آلمانی با انتقاد شدید از این اقدامات اتحادیه اروپا، نگران هستند که افزایش احتمالی عوارض واردات چین بر خودروهای بنزینی با موتورهای بزرگ بیشترین ضربه را به آن‌ها بزند.

فولکس‌واگن هفته گذشته اعلام کرد که با تمدید مشارکت خود با شریک چینی SAIC به مدت یک دهه، سرمایه‌گذاری خود را در چین دو برابر می‌کند. با این‌حال، این شرکت پس از سال‌ها فشار فزاینده، عملیات خود را در سین‌کیانگ فروخت.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×