چهارشنبه , ۱۴ آذر ۱۴۰۳
تانک 500 Hi4-Z

معرفی تانک ۵۰۰ Hi4-Z: بهینه‌شده برای آفرود

1403-09-14 زمان مطالعه: 4 دقیقه 8

به گزارش مجله ماشین، پیش‌فروش تانک ۵۰۰ Hi4-Z گریت‌وال از ۳ دسامبر آغاز شد و قیمت آن ۳۷۹,۸۰۰ یوان (معادل ۵۲,۱۵۰ دلار آمریکا) اعلام شده است. در کنفرانس مطبوعاتی این مدل، اطلاعات جدیدی درباره خودرو منتشر شد. مهم‌ترین نکته این است که این خودرو صرفاً نسخه‌ای با باتری بزرگتر از تانک ۵۰۰ Hi4-T نیست، بلکه تغییرات زیادی برای بهبود عملکرد آن در شرایط آفرود اعمال شده است.

تانک 500 Hi4-Z
تانک ۵۰۰ Hi4-Z

در کنفرانس مطبوعاتی، توضیحات مفصلی درباره نیاز به تغییرات سیستم PHEV برای تولید مدل Hi4-Z ارائه شد. در سیستم سنتی، پیکربندی محورها به صورت P1 + P3 در محور جلو و جداسازی موتور محور عقب P4 است. اگرچه این پیکربندی پاسخ سریع به قدرت و باتری با ظرفیت بزرگ را در میانه شاسی فراهم می‌کند، اما محدودیت‌هایی دارد.

اولاً، هیچ انتقال قدرت موثری بین محورها وجود ندارد و توانایی کشش لغزشی که در مبدل گشتاور سنتی وجود دارد، از دست رفته است. این به این معناست که وقتی یکی از محورها در شرایط آفرود از دست می‌دهد، موتور محور قادر به کمک به خودرو برای خارج شدن از این وضعیت نخواهد بود. همچنین، در هنگام صعود ممکن است با مشکلاتی همچون توقف موتور یا بی‌حرکت ماندن چرخ‌ها مواجه شویم.

معرفی تانک 500 Hi4-Z: بهینه‌شده برای آفرود
نمای عقب تانک ۵۰۰ Hi4-Z

واکنش اولیه گریت‌وال به این مشکل، استفاده از سیستم Hi4-T بود که معماری P-2 دارد و مبدل گشتاور و گیربکس اتوماتیک را حفظ کرده است تا توانایی صعود و بیرون آمدن از وضعیت‌های سخت را حفظ کند. مشکل اینجاست که این سیستم هنوز به یک شافت انتقال نیرو نیاز دارد که باعث می‌شود باتری نتواند در شاسی قرار گیرد و باید در صندوق عقب جایگذاری شود. این موضوع فضای صندوق و ظرفیت باتری را محدود می‌کند.

معرفی تانک 500 Hi4-Z: بهینه‌شده برای آفرود
نمای جانبی تانک ۵۰۰ Hi4-Z

سیستم Hi4-Z پاسخ گریت‌وال به این چالش است. این سیستم از یک تقسیم نیرو سه‌سرعته در محور جلو، یک کاهش‌دهنده دو‌سرعته در محور عقب و یک باتری بزرگ ۵۹.۰۵ کیلووات‌ساعت در میانه شاسی استفاده می‌کند. این سیستم برای مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از توقف موتور در شرایط آفرود طراحی شده است و با استفاده از تکنولوژی انشعاب قدرت و قرار دادن دنده‌های متعدد در هر دو محور جلو و عقب، پاسخگوی تقاضای گشتاور در شرایط بحرانی است. همچنین، این سیستم دارای دنده عقب مکانیکی است که کنترل بهتری را هنگام بازگشت به عقب و خارج شدن از شرایط دشوار فراهم می‌کند. طراحی پل DeDion مشابه آنچه در مرسدس بنز G-Wagon برقی استفاده شده، باعث افزایش طول سفر سیستم تعلیق عقب و حفظ فاصله از سطح زمین برای موتور می‌شود.

معرفی تانک 500 Hi4-Z: بهینه‌شده برای آفرود
تانک ۵۰۰ Hi4-Z

باتری ۵۹.۰۵ کیلووات‌ساعتی استفاده‌شده در Hi4-Z نسبت به باتری ۳۷.۱ کیلووات‌ساعتی مدل Hi4-T بسیار بزرگ‌تر است. طبق ادعای گریت‌وال، این خودرو دارای محدوده رانندگی ۲۰۱ کیلومتر (با استاندارد WLTC) است و در مجموع با یک بار شارژ می‌تواند مسافت ۱۰۹۶ کیلومتر را طی کند. این باتری از نوع NCM با چگالی انرژی ۲۳۴ Wh/kg است. تانک ۵۰۰ Hi4-Z از پلتفرم جدید انرژی‌های نو آفرود با ولتاژ بالا ۸۰۰ ولت استفاده می‌کند که امکان شارژ سریع تا ۱۶۳ کیلووات را فراهم می‌آورد و در ۱۵ دقیقه، ۳۰ تا ۸۰ درصد باتری شارژ می‌شود که معادل ۱۲۰ کیلومتر رانندگی است. مصرف سوخت این خودرو به طور رسمی ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

مشخصات فنی تانک ۵۰۰ Hi4-Z

تانک 500 Hi4-Z
تانک ۵۰۰ Hi4-Z

تانک ۵۰۰ Hi4-Z از موتور جدید E20NB با چرخه میلر بهره می‌برد که در به‌روزرسانی ۲۰۲۴ مدل تانک ۵۰۰ Hi4-T معرفی شد. این موتور ۲.۰ لیتری توربو دارای قدرت ۱۸۵ کیلووات و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر است. طبق کنفرانس مطبوعاتی، این پلتفرم می‌تواند با موتور ۳.۰ لیتری توربو نیز تجهیز شود، اگرچه به نظر نمی‌رسد این گزینه برای تانک ۵۰۰ Hi4-Z در دسترس باشد. این سیستم دارای گیربکس هیبریدی سه‌سرعته طولی است.

موتور الکتریکی جلو دارای قدرت ۲۱۵ کیلووات و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر است، در حالی که موتور الکتریکی عقب ۲۴۰ کیلووات و گشتاور ۴۱۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. مجموع قدرت سیستم ۶۴۵ کیلووات و گشتاور ۱۱۹۵ نیوتن‌متر است. این مشخصات به تانک ۵۰۰ Hi4-Z شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۴.۶ ثانیه می‌دهد و حتی در حالت تغذیه نیز می‌توان در ۵ ثانیه به شتاب دست یافت.

برخلاف سایر خودروهای آفرود هیبریدی موجود در بازار، Hi4-Z از معماری سیستم تعلیق پل یکپارچه چندپیوندی استفاده می‌کند و نه سیستم جداسازی‌شده. این موضوع باعث می‌شود که سفر تعلیق طولانی‌تر باشد، احتمال اتصال چرخ‌ها بیشتر و توانایی خودرو برای خارج شدن از شرایط دشوار بالاتر باشد. علاوه بر این، استحکام ساختاری بالاتری دارد که در شرایط آفرود عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

معرفی تانک 500 Hi4-Z: بهینه‌شده برای آفرود
تانک ۵۰۰ Hi4-Z

زاویه نزدیک شدن ۲۹ درجه، زاویه خروج ۲۴ درجه و حداقل فاصله از زمین ۲۱۰ میلی‌متر است. ابعاد این خودرو مشابه تانک ۵۰۰ Hi4-T با اندازه‌های ۵۰۷۸/۱۹۳۴/۱۹۰۵ میلی‌متر و فاصله محور ۲۸۵۰ میلی‌متر است.

از نظر ظاهری، خودرو جدید مشابه تانک ۵۰۰ Hi4-T است، به جز نشان‌های آن. به‌طور مشابه، فضای داخلی خودرو نیز تقریبا مشابه است. این خودرو دارای یک صفحه‌نمایش LCD 12.3 اینچی، نمایشگر هدلایت، فرمان چندمنظوره سه‌شاخه و واحد اطلاعات و سرگرمی ۱۴.۶ اینچی است. در اطراف انتخاب‌کننده رانندگی دکمه‌هایی برای کنترل تنظیمات آفرود مانند سیستم چهارچرخ متحرک با سرعت پایین (4L) و قفل دیفرانسیل برای محورهای جلو و عقب وجود دارد.

تانک 500 Hi4-Z
تانک ۵۰۰ Hi4-Z

انتظار می‌رود که تانک ۵۰۰ Hi4-Z به زودی وارد بازار شود؛ زیرا لیست آن در آوریل انجام شده است. مدل Hi4-T در حال حاضر با قیمت ۳۴۵,۰۰۰ یوان (۴۷,۳۵۰ دلار آمریکا) به فروش می‌رسد و بنابراین قیمت نهایی برای Hi4-Z باید بین این مقدار و ۳۷۹,۸۰۰ یوان (۵۲,۱۵۰ دلار آمریکا) که برای پیش‌فروش اعلام شده باشد، متغیر باشد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×