توافق بی وای دی با دولت ژاپن برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی
به گزارش مجله ماشین، خودروهای تمام الکتریکی BYD دارای عملکرد “خودرو به خانه” (V2H) هستند که می تواند به عنوان منبع انرژی برای تامین انرژی خانه ها یا مشاغل در مواقع اضطراری استفاده شود. به عنوان مثال، BYD Atto 3 می تواند حدود ۴ روز برق برای یک خانه تامین کند. BYD Atto 3 به طور استاندارد با یک شارژر دو طرفه داخلی عرضه می شود که به آن اجازه می دهد انرژی را از باتری خود تخلیه کند.
در ژوئیه ۲۰۲۲، BYD رسماً ورود خود به بازار ژاپن را اعلام کرد و معرفی سه مدل تمام الکتریکی: Atto 3 (که در چین با نام Yuan Plus شناخته می شود)، Seal و Dolphin را اعلام کرد. متعاقباً، در ۹ ژانویه ۲۰۲۳، Atto 3 و Dolphin در ژاپن عرضه شدند. در ژوئن ۲۰۲۴، Seal رسماً عرضه شد.
از ژانویه تا سپتامبر امسال، فروش خودروهای BYD در ژاپن ۱۷۴۲ دستگاه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۶.۶ درصد افزایش داشته است، اما حجم کلی فروش چندان زیاد نبود.
برای مقایسه، طبق گفته JAIA، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، حجم فروش خودروهای وارداتی در ژاپن ۱۱۳۸۸۷ دستگاه بوده است که نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است. به طور خاص، فروش خودروهای تمام الکتریکی ۱۰۷۸۵ دستگاه بوده است که تقریباً ۱۰ درصد از کل تعداد خودروهای وارداتی ژاپن را تشکیل می دهد. فروش BYD در ژاپن در نیمه اول سال جاری ۸۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و به ۱۰۸۴ دستگاه رسیده است و رتبه BYD در فروش خودروهای وارداتی در ژاپن نیز از رتبه ۱۹ در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به رتبه ۱۴ افزایش یافته است.
حتی تسلا تنها حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ خودرو در سال در بازار ژاپن می فروشد. به نظر می رسد کاربران ژاپنی علاقه زیادی به خودروهای تمام الکتریکی ندارند و در عوض، مدل های هیبریدی اقتصادی و کم مصرف را ترجیح می دهند.
جالب خواهد بود که ببینیم چگونه این توافق ممکن است بر عملکرد فروش BYD در ژاپن در سال های آینده تأثیر بگذارد.