دوشنبه , ۶ اسفند ۱۴۰۳
چقدر طول می‌کشد تا یک راننده تازه‌کار فرمول 1 گواهینامه رانندگی بگیرد؟

چقدر طول می‌کشد تا یک راننده تازه‌کار فرمول ۱ گواهینامه رانندگی بگیرد؟

1403-12-05 زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید آن‌ها سریع‌ترین رانندگان مسابقه در جهان باشند، اما رانندگان تازه‌کار فرمول 1 لزوماً به راحتی گواهینامه رانندگی جاده‌ای خود را دریافت نمی‌کنند.

به گزارش مجله ماشین، اگرچه نداشتن گواهینامه رانندگی جاده‌ای مانع از شرکت یک راننده در فرمول ۱ نمی‌شود، اما به آن‌ها استقلال می‌دهد تا هر کجا که می‌خواهند رانندگی کنند و به کارخانه تیم خود بروند.

برای افرادی که بیشتر عمر بزرگسالی خود را صرف تلاش برای کاهش زمان دور در یک ماشین می‌کنند، کاهش سرعت و یادگیری پارک دوبل، تقاطع‌ها و اتصال تریلر باید واقعاً بیگانه به نظر برسد.

اما دو عضو کلاس ۲۰۲۵ هنگام تبادل پیست با جاده چگونه عمل کردند؟

“جهنم” آنتونلی قبل از قبولی در آزمون برای اولین بار

جوان‌ترین عضو گروه تازه‌کار ۲۰۲۵، کیمی آنتونلی ۱۸ ساله ایتالیایی است که به جورج راسل در مرسدس ملحق خواهد شد.

پسر مارکو آنتونلی، راننده سابق خودروهای تورینگ، صعود آنتونلی از کارتینگ به اوج ورزش‌های موتوری در چهار سال، مقایسه‌هایی با ماکس ورشتپن، قهرمان فعلی جهان، که در ۱۷ سالگی وارد فرمول ۱ شد، را برانگیخته است.

اما قبل از اولین حضورش در فرمول ۱ در گرندپری استرالیا در ماه مارس در ملبورن، آنتونلی مجبور شد در بین آماده‌سازی‌ها برای کمپین جدید، آزمون رانندگی خود را بگذراند.

آنتونلی در اواخر ژانویه در آزمون خود قبول شد، اما آشکارا اعتراف کرد که به اندازه آنچه از بیرون به نظر می‌رسید، ساده نبود.

آنتونلی در مصاحبه‌ای گفت: “من فقط یک اشتباه کوچک در تئوری انجام دادم، اما سه اشتباه مجاز داشتم، بنابراین مشکلی نبود. اول از همه، من واقعاً عصبی بودم، آن هفته مثل جهنم بود زیرا واقعاً مطالعه و تمرین می‌کردم زیرا می‌دانستم که فقط آن شانس را در پایان روز دارم. آماده‌سازی‌ها شروع می‌شود و سپس فصل شروع می‌شود و من وقت نداشتم دوباره آزمون رانندگی را انجام دهم. بنابراین، من فوق‌العاده خوشحال بودم که بلافاصله قبول شدم. سخت‌ترین بخش پارک دوبل و پارک عقب بود زیرا من به پارک کردن یک ماشین فرمول ۱ عادت ندارم! این سخت‌ترین بخش بود، اما نه، همه چیز خوب پیش رفت و من فوق‌العاده خوشحالم که آزمون رانندگی را قبول شدم. و بالاخره می‌توانم به تنهایی رانندگی کنم و نیازی نیست از مادرم بخواهم مرا به مکان‌ها ببرد.”

بیرمن در بار دوم قبول شد

در حالی که آنتونلی برای رانندگی در جاده آماده می‌شود، تازه‌کار دیگری، الیور بیرمن، از سال ۲۰۲۲ در حال رانندگی در جاده‌ها بوده است.

بیرمن بریتانیایی، نابغه آکادمی رانندگی فراری، پس از اینکه برای جایگزینی کارلوس ساینز بیمار در فراری قبل از مسابقه تعیین خط به مسابقات فراخوانده شد، با کسب مقام هفتم در گرندپری عربستان سعودی ۲۰۲۴، دنیای فرمول ۱ را به هیجان آورد.

قهرمانی‌های او در عربستان سعودی و یک تمرین موفق در ایمولا، او را برای سال ۲۰۲۵ در کنار استبان اوکان، راننده سابق آلپاین، صاحب یک صندلی در هاس کرد. این بریتانیایی در سال ۲۰۲۴ اولین حضور زودهنگام خود را برای تیم جدیدش تجربه کرد و جایگزین کوین مگنوسن دانمارکی در باکو و سائوپائولو شد و بهترین نتیجه را با کسب مقام نهم در آذربایجان به دست آورد.

بیرمن در رویداد F1 75 روز سه‌شنبه در لندن به رسانه‌های منتخب توضیح داد: “خوشبختانه، من چند سال پیش آن را قبول شدم، زیرا در اینجا می‌توانید در ۱۷ سالگی آن را قبول شوید، نه ۱۸ سالگی مانند ایتالیا. من بار دوم قبول شدم، نباید این را به شما می‌گفتم! من برای علامت ایست توقف نکردم، اما آن را خراب نکردم. سرعت خود را کم کردم، اما در حال خزیدن بودم، اما قرار است متوقف شوید. ما از این علائم در پیست‌های مسابقه نداریم، بنابراین این اولین باری بود که علامت ایست را دیدم. اما من معمولی یا یک راننده مسابقه معمولی، فکر می‌کردم می‌توانم بدون هیچ درسی آزمون خود را قبول شوم، بنابراین احتمالاً اشتباه من از آنجا بود. بعد از آن، قبل از دومی چند درس گرفتم. اما بله، من از سال ۲۰۲۲ رانندگی می‌کنم، بنابراین یک راننده بسیار باتجربه هستم. اولین ماشین من یک [ب‌ام‌و] سری ۱ بود، اکنون یک ماشین شرکتی آلفارومئو دارم، فوق‌العاده است.”

گروه تازه‌کار بزرگ

یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث فصل ۲۰۲۵ این است که گروه بزرگ تازه‌کاران در کنار رانندگان با تجربه چگونه عمل خواهند کرد.

گابریل بورتولتو، قهرمان فعلی فرمول ۲، اولین حضور خود را در سال ۲۰۲۵ انجام می‌دهد و از زمان فیلیپه ماسا در سال ۲۰۱۷ به اولین راننده تمام وقت برزیلی در شبکه فرمول ۱ تبدیل می‌شود. این نابغه سابق مک‌لارن که توسط فرناندو آلونسو، قهرمان دو دوره جهان، مدیریت می‌شود، به نیکو هالکنبرگ، راننده با تجربه آلمانی، در تیم سوئیسی سائوبر ملحق خواهد شد.

ایزاک هاجار فرانسوی که نایب قهرمان بورتولتو شد، اولین حضور خود را در فرمول ۱ انجام خواهد داد و با یوکی سونودا در ریسینگ بولز همکاری خواهد کرد. این فرانسوی پس از دریافت خبر ارتقاء خود درست قبل از کریسمس، آخرین راننده‌ای بود که در شبکه ۲۰۲۵ تأیید شد.

جک دوهان استرالیایی، پسر میک دوهان، قهرمان افسانه‌ای ۵ دوره جهان ۵۰۰ سی‌سی موتور سیکلت، گروه تازه‌کاران را تکمیل می‌کند.

دوهان که در گرندپری ابوظبی ۲۰۲۴ برای آلپاین اولین حضور خود را انجام داد، با فشار زیادی وارد فصل ۲۰۲۵ خواهد شد. در طول زمستان، شایعاتی منتشر شد که این استرالیایی پس از تنها پنج مسابقه ممکن است صندلی خود را از دست بدهد و با فرانکو کولاپینتو، راننده ذخیره جدید آلپاین، جایگزین شود.

آلپاین پس از اینکه کولاپینتو آرژانتینی در حضور ۹ مسابقه‌ای خود برای ویلیامز در سال ۲۰۲۴ با کسب بهترین نتیجه هشتم در باکو، تحت تأثیر قرار گرفت، با او قرارداد امضا کرد.

با این حال، دوهان روز سه‌شنبه هنگامی که از او پرسیده شد آیا با ورود کولاپینتو احساس تضعیف می‌کند، موضع خود را حفظ کرد و آشکارا مشتاقانه منتظر لذت بردن از اولین فصل فرمول ۱ خود در کنار پیر گسلی در آلپاین است.

لیام لاوسون، اگرچه دیگر به عنوان تازه‌کار طبقه‌بندی نمی‌شود، پس از ارتقاء به ردبول در کنار ورشتپن پس از چند مسابقه برای RB در ۲۰۲۳-۲۴، اولین فصل کامل خود را در فرمول ۱ به پایان خواهد رساند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×