آیا قهرمانی فرمول یک در سال ۲۰۲۵ تلهای برای تیمها خواهد بود؟
1403-12-19 زمان مطالعه: 7 دقیقه
مسابقه برای قهرمانی فرمول یک اغلب به توانایی تیمها در توسعه و بهینهسازی خودرو در طول فصل بستگی دارد. برای مثال، در سال ۲۰۲۴، بهروزرسانیهای میانفصل به تیم مکلارن کمک کرد تا پس از ۲۶ سال دوباره قهرمان سازندگان شود. از سوی دیگر، تغییرات کوچک اما کلیدی ردبول در اواخر فصل، مکس ورشتپن را به دفاع از عنوان قهرمانی رانندگانش رساند.
اما مشکل اینجاست که تیمهایی که در ابتدای سال ۲۰۲۵ عملکرد ضعیفی داشته باشند، ممکن است تصمیم بگیرند توسعه خودرو فعلی را کنار بگذارند و تمام تمرکز خود را روی طراحی خودرو و موتور برای قوانین جدید سال ۲۰۲۶ بگذارند. این انتخاب میتواند شروعی قدرتمند برای موفقیتهای آینده آنها باشد.
چگونه در زمان تغییر قوانین برنده شویم؟
کریستین هورنر، مدیر تیم ردبول، که در حال مدیریت تلاش ورشتپن برای پنجمین قهرمانی پیاپی در سال ۲۰۲۵، پروژه بزرگ ۲۰۲۶ و توسعه موتور جدید فورد است، میگوید: «سال بسیار شلوغی پیش رو داریم.» او با اشاره به سقف بودجه فرمول یک اضافه کرد: «همه تیمها بودجه یکسانی دارند، اما نحوه استفاده از منابع تعیینکننده است.»
ردبول در آخرین تغییر بزرگ قوانین در سال ۲۰۲۲، برنده بلامنازع بود؛ حتی با وجود اینکه ورشتپن تازه قهرمان رانندگان شده بود. خودرو ردبول در آن سال با استفاده از آیرودینامیک اثر زمین (Ground Effect) به مراتب بهتر از رقبا عمل کرد. این در حالی بود که مرسدس، رقیب اصلی ردبول در سال ۲۰۲۱، با طراحی خیرهکننده اما ناکارآمد خود، از کورس رقابت عقب افتاد. از آن زمان، ردبول ۴۷ مسابقه را برده و مرسدس تنها ۵ پیروزی کسب کرده است.
جدول مقایسه عملکرد ردبول و مرسدس پس از تغییرات قوانین ۲۰۲۲
تیم | تعداد پیروزیها | جایگاه در ردهبندی سازندگان (۲۰۲۴) |
---|---|---|
ردبول | ۴۷ | سوم |
مرسدس | ۵ | چهارم |
علاوه بر این، قوانین فرمول یک به شکلی طراحی شدهاند که موفقیت فعلی، مجازاتی برای آینده به همراه دارد. تیمهایی که در ردهبندی پایینتر قرار دارند، زمان بیشتری برای توسعه آیرودینامیک در تونل باد دریافت میکنند، در حالی که قهرمان کمترین زمان را خواهد داشت. ردبول فصل گذشته به دلیل عملکرد ضعیف سرجیو پرز در رده سوم سازندگان قرار گرفت و حالا زمان بیشتری نسبت به مکلارن و فراری در تونل باد دارد. هورنر میگوید: «این موضوع، بهویژه در زمان تغییر قوانین، بسیار مفید خواهد بود.»
ظهور رقبای جدید در سال ۲۰۲۶
چند تیم جاهطلب با ریسک کردن روی قوانین ۲۰۲۶، چیزی برای از دست دادن ندارند. الکس آلبون، راننده ویلیامز، با اشاره به برتری ردبول در تغییرات قبلی میگوید: «تیمها تازه حالا توانستهاند خود را به ردبول برسانند. این نشان میدهد که شروع قوی در تغییرات قوانین چقدر مهم است. به همین دلیل، سال ۲۰۲۵ سال عجیبی خواهد بود.» او اضافه کرد: «ما در شبیهساز، تمرکز زیادی روی سال آینده داریم، در حالی که هنوز چرخهای خودروهای امسال نچرخیده است.»
استون مارتین با استخدام آدریان نیوی، طراح افسانهای خودروهای ردبول، برای سال ۲۰۲۶ آماده میشود. نیوی ماه آینده به این تیم میپیوندد و استون مارتین سرمایهگذاری سنگینی برای ارتقای کارخانه خود انجام داده است. از سوی دیگر، ساوبر در سال ۲۰۲۵ بهعنوان سالی برای ساختوساز پیش از تبدیل شدن به آئودی در نظر گرفته شده و جنرال موتورز نیز با برند کادیلاک تیمی جدید برای ۲۰۲۶ ایجاد میکند.
تغییرات پیش رو، مانعی بزرگ برای رانندگان تازهوارد در سال ۲۰۲۵ خواهد بود. بسیاری از چیزهایی که آنها در این فصل یاد میگیرند، بهزودی منسوخ خواهد شد. آندرهآ کیمی آنتونلی، راننده ۱۸ ساله مرسدس که اولین فصل حضورش در فرمول یک را تجربه میکند، میگوید: «سال آینده کاملاً متفاوت خواهد بود. من سعی میکنم همیشه تهاجمی باشم و تا جای ممکن تجربه کسب کنم تا برای سال ۲۰۲۶ آمادهتر شوم.»
با نزدیک شدن به فصل ۲۰۲۵ فرمول یک، تیمها باید بین قهرمانی کوتاهمدت و آمادگی برای تغییرات بزرگ سال ۲۰۲۶ یکی را انتخاب کنند. آیا ارزشش را دارد که همه چیز را برای پیروزی در سال جاری فدا کنند؟ یا بهتر است آیندهنگر باشند و برای سلطه در سالهای بعد آماده شوند؟ پاسخ این سؤال در پایان فصل مشخص خواهد شد.