دوشنبه , ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
کاهش تعرفه خودروهای لوکس و فشار بر قشر متوسط

کاهش تعرفه خودروهای لوکس و فشار بر قشر متوسط

1403-12-20 زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۴، مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای بحث‌برانگیز درباره حقوق ورودی خودروهای وارداتی تصویب کرد که به سود لوکس‌سواران و به ضرر اقشار متوسط و کم‌درآمد تمام شده است. این تصمیم که با افزایش شدید تعرفه خودروهای اقتصادی و کاهش حدود ۳۵ درصدی حقوق ورودی خودروهای لوکس (حجم موتور بالای ۲۰۰۰ سی‌سی) همراه است، انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

تغییرات تعرفه‌ها در بودجه ۱۴۰۴

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس مصوبه جدید، حقوق ورودی خودروهای اقتصادی با حجم موتور پایین به‌طور چشمگیری افزایش یافته، در حالی که تعرفه خودروهای لوکس کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده است. این تغییر در حالی رخ داده که پیش‌تر در سال ۱۴۰۳، تعرفه‌های متفاوتی برای خودروهای وارداتی اعمال می‌شد. در ادامه، مقایسه تعرفه‌های سال ۱۴۰۳ و تغییرات جدید آورده شده است:

نوع خودروتعرفه سال ۱۴۰۳تعرفه بودجه ۱۴۰۴
خودروهای برقی۴ درصد۱۰۰ درصد
خودروهای هیبریدی۱۵ درصد۱۰۰ درصد
بنزینی تا ۱۰۰۰ سی‌سی۲۰ درصدافزایش شدید
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی۵۵ درصدافزایش شدید
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی۹۵ درصدافزایش شدید
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی۱۳۵ درصدکاهش حدود ۳۵%

پیامدهای مصوبه برای بازار و جامعه

این مصوبه که ظاهراً با هدف تنظیم بازار خودرو از سال ۱۴۰۱ کلید خورده بود، حالا به ابزاری برای حمایت از قشر مرفه و تضعیف طبقه متوسط تبدیل شده است.

برخی از مهم‌ترین تبعات این تصمیم عبارتند از: با بالا رفتن تعرفه‌ها، عرضه خودروهای اقتصادی کاهش یافته و قیمت‌ها برای قشر متوسط سر به فلک کشیده است. کاهش تعرفه خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی، راه را برای ورود بیشتر این خودروها باز کرده و شکاف طبقاتی را تشدید خواهد کرد. افزایش ۲۴۰۰ درصدی تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی، انگیزه واردات این خودروهای پاک را از بین برده و با سیاست‌های کاهش آلودگی در تضاد است. کمبود عرضه خودروهای اقتصادی و تداوم انحصار در بازار، تورم را تشدید می‌کند.

منبع: تسنیم

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×