فصل مورد انتظار فراری پس از سالها
1403-12-21 زمان مطالعه: 7 دقیقه
فهرست مطالب:
لکلرک بهویژه در میانه فصل اروپا، زمانی که مشکلات اجرایی امتیازات زیادی از فراری گرفت، بار تیم را به دوش کشید. او با پیروزیهای درخشان در مونزا و آستین پاداش تلاشهایش را گرفت و برای لحظهای شانس قهرمانی را زنده نگه داشت. اما نقطه اوج سال این راننده موناکویی، پیروزی در گرندپری موناکو بود؛ جایی که او نفرین همیشگی خود را در خیابانهای زادگاهش شکست داد.
با این حال، سال ۲۰۲۵ برای لکلرک آسان نخواهد بود. همتیمی جدید او، لوئیس همیلتون، قهرمان هفت دوره جهان، با ورود پر سر و صدایش به فراری، نگاهها را به خود جلب کرده است.
یک چیز قطعی است: فصل ۲۰۲۵ فراری بهیادماندنی خواهد بود.
بیشتر بخوانید: معرفی فراری SF-25: لکلرک و همیلتون در پی قهرمانی
رانندگان
شارل لکلرک – موناکو
- شماره خودرو: 16
- تعداد مسابقات: 149
- تعداد پیروزیها: 8
لکلرک، که بهعنوان یکی از محبوبترین رانندگان نزد هواداران فراری (تیفوسی) شناخته میشود، تقریباً همه چیز را با فراری به دست آورده، جز قهرمانی جهان.
فصل ۲۰۲۴ او پر از لحظات درخشان بود؛ از جمله پیروزی خانگی در موناکو پس از تسلط کامل بر آخر هفته و برد خیرهکننده در مونزا، جایی که در لحظات پایانی اسکار پیاستری را پشت سر گذاشت. با این حال، نتایج ضعیف در میانه فصل اروپا، که هیچکدام تقصیر او نبود، شانس قهرمانیاش را کاهش داد. پیروزی سوم او در آستین، با عبور از مکس ورشتپن و لندو نوریس در شروع مسابقه، نشان داد اگر فراری عملکرد بهتری داشت، چه اتفاقاتی ممکن بود رخ دهد.
بدون شک، لکلرک سریعترین راننده در یک دور پیست است و اگر بتواند فرم خود در مرحله مقدماتی را به پیروزی در مسابقات تبدیل کند، شانس بالایی برای قهرمانی خواهد داشت.
لوئیس همیلتون – بریتانیا
- شماره خودرو: 44
- تعداد مسابقات: 356
- تعداد پیروزیها: 105
- قهرمانی جهان: 7
وقتی همیلتون در گرندپری ایتالیا ۲۰۲۳ بهعنوان راننده مرسدس برای ۲۰۲۵ معرفی شد، شایعات انتقال او به فراری فروکش کرد. اما در فوریه، اعلام ناگهانی جدایی او از مرسدس و پیوستن به فراری، داستان فصل ۲۰۲۵ او را رقم زد. آنچه قرار بود یک سال عادی باشد، به تور خداحافظی ۹ ماهه با مرسدس تبدیل شد.
در پیست، همیلتون سال سختی را پشت سر گذاشت و در رقابت با همتیمیاش جورج راسل، با خودروی دشوار W14، برای اولین بار در دوران حرفهایاش بیانگیزه به نظر میرسید. اما وقتی همه چیز سر جای خود قرار گرفت، جادوی قدیمی او نمایان شد؛ مانند پیروزی در سیلورستون، جایی که پس از سال ۲۰۲۱ دوباره ورشتپن را شکست داد.
تنها یک ماه پس از ورود به فراری، همیلتون مورد استقبال تیفوسی قرار گرفته که برای تماشای تست او با خودروی SF-23 در پیست فیورانو جمع شده بودند. او نیز با یادگیری زبان ایتالیایی، محبت آنها را جبران کرده است؛ کاری که هر قهرمان بزرگی هنگام پیوستن به فراری انجام نداده است. این نشاندهنده انگیزه بالای او برای موفقیت در این انتقال رویاهایش است.
مدیر تیم
فرد واسور – فرانسه
این فرانسوی خوشبرخورد پس از فصل ناامیدکننده ۲۰۲۲، که فراری هر دو عنوان رانندگان و سازندگان را به ردبول و ورشتپن واگذار کرد، وظیفه دشوار بازسازی تیم را بر عهده گرفت. تاکنون، واسور توانسته جریان را به نفع خود تغییر دهد.
او فضایی آرامتر در اردوی فراری ایجاد کرده و به تدریج اشتباهات اجرایی که فراری را به سوژه طنز تبدیل کرده بود، برطرف کرده است. رابطه او با لکلرک از قبل محکم است و حالا با همیلتون، که در سال ۲۰۰۶ با تیم ART در GP2 قهرمان شده بودند، دوباره متحد شده است. مدیریت روابط رانندگان برای واسور آسان خواهد بود، اما جلب رضایت رسانهها، تیفوسی و مدیران ارشد فراری بدون پیروزیهای مداوم، چالش بزرگی است.
پیشبینی اد: رتبه دوم
تیفوسی معمولاً در برابر نتایج پیست کمتحملاند و با حضور دو راننده درجه یک (که از زمان آلن پروست و نایجل منسل در ۱۹۹۰ بیسابقه است)حق دارند انتظار موفقیت داشته باشند. عملکرد خارج از پیست اهمیتی ندارد؛ هیچ چیز جای پیروزی را نمیگیرد و حالا انتظارات برای بازگرداندن حداقل یک عنوان به مارانلو بالاست.
تستهای پیشفصل نشان داد فراری قدرتمند است و همیلتون و لکلرک زمانهای قابل قبولی ثبت کردند. با این حال، مانند مکلارن، به نظر میرسد چیزی را پنهان کردهاند. اگرچه رقبای قدیمیشان (ردبول) همچنان بخت اولاند، فراری در ۲۰۲۵ میدرخشد و احتمالاً در رده دوم سازندگان قرار خواهد گرفت.
لکلرک اشتباهاتی که برخی را به تردید درباره توانایی قهرمانیاش واداشته بود، برطرف کرده و اگر خودرو عملکرد لازم را داشته باشد، این موناکویی میتواند بالاخره جام گمشده را به دست آورد. همیلتون نیز با اعتماد به نفس وارد فصل جدید میشود و با احتمال یک یا دو پیروزی، در سطح بالای خود خواهد بود. اما رقابت با لکلرک ممکن است برای واسور دردسرهایی ایجاد کند، اگر این دو در داخل و خارج پیست به تقابل بپردازند.