آیا باتری خودروهای برقی قابل تعمیر هستند؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در دنیای خودروهای برقی (EV)، همواره به این نکته اشاره میشود که آنها نسبت به خودروهای بنزینی نیاز به نگهداری کمتری دارند. این موضوع تا حدی درست است، اما در مورد هزینهها، وضعیت کاملاً متفاوت است. خودروهای برقی به دلایل مختلفی از جمله تعداد کم متخصصان و قیمت بالای قطعات، هزینه تعمیرات بالاتری دارند. در این میان، بسته باتری بزرگترین چالش را ایجاد میکند.
در حال حاضر، بیشتر باتریها به گونهای طراحی شدهاند که قابل تعمیر نباشند و در صورت خرابی، تنها راهکار تعویض کامل آنهاست. این موضوع نگرانیهای زیادی را درباره پایداری و هزینههای بلندمدت خودروهای برقی به وجود آورده است.

تلاشهای مستقل برای تعمیر باتری
با وجود این چالشها، برخی تعمیرگاههای مستقل و شرکتهای نوپا در حال تلاش برای تعمیر باتریها هستند. آنها بدون کمک تولیدکنندگان، روشهای خلاقانهای برای بازسازی این قطعات پیدا کردهاند. در این زمینه، شرکت CATL، بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان، یک گام مهم برداشته است. این شرکت یک زیرمجموعه با نام NING Service را برای تمرکز بر تعمیر بستههای باتری تأسیس کرده است. این اقدام نشاندهنده شروع تغییر در نگرش تولیدکنندگان به تعمیرپذیری باتریها است.
CATL حتی در حال بررسی راهکارهایی برای تعمیر باتریهای سلول به پک (Cell-to-Pack) است؛ فناوریای که با حذف ماژولها، چگالی انرژی را افزایش میدهد اما تعمیر را بسیار پیچیدهتر میکند.

سیاستهای تولیدکنندگان و چالشهای تعمیرپذیری
بسیاری از تولیدکنندگان، از جمله تسلا، با تصمیمات طراحی خود، فرآیند تعمیر را برای مشتریان و تعمیرکاران دشوار کردهاند. برای مثال، در خودروهای تسلا، به جای تعویض یک قطعه کوچک معیوب، کل مجموعه آن قطعه جایگزین میشود که هزینه بسیار بالایی دارد.
یکی دیگر از نمونههای بارز، استفاده از مگا کستینگ (Mega Casting) یا بدنه یکپارچه ریختهگری شده در خودروهایی مانند تسلا مدل Y است. در این فرآیند، بخش بزرگی از بدنه خودرو به صورت یکپارچه ریختهگری میشود. اگر این قطعه بزرگ دچار آسیب شود، تعمیر آن غیرممکن است و باید به طور کامل تعویض شود. این رویکرد، در تصادفات میتواند به معنای “اسقاط کامل” خودرو باشد، حتی اگر آسیب ظاهری جزئی به نظر برسد.
این رویکرد نه تنها در تسلا، بلکه در سایر تولیدکنندگان نیز دیده میشود. به عنوان مثال، در برخی مدلهای جدید، تعویض یک قطعه ساده مانند فیلتر کابین، نیازمند باز کردن تعداد زیادی از قطعات بدنه و زمان زیادی است که نشان میدهد سهولت تعمیر در اولویت طراحی نبوده است.
در نهایت، تا زمانی که تولیدکنندگان خودروهای برقی، باتریها و سایر قطعات اصلی را به گونهای طراحی نکنند که قابل تعمیر باشند، هزینه مالکیت این خودروها در بلندمدت بالا باقی خواهد ماند. با توجه به اینکه باتریها ذاتاً یک قطعه مصرفی هستند، نیاز به سرویس و تعمیر آنها در طول عمر خودرو اجتنابناپذیر است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.