چه کسی اولین موتور ۶ سیلندر V شکل را ساخت؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، موتورهای ۶ سیلندر V شکل (V6) با صدای خاص، عملکرد روان و قدرت مناسب خود، بیش از هفت دهه است که میلیونها خودرو را در سراسر جهان به حرکت درآوردهاند. این موتورها در مدلهای نمادینی مانند فراری دینو، نیسان GT-R و حتی تویوتا کمری استفاده شدهاند و موفقیت چشمگیری در بازار جهانی داشتهاند؛ به طوری که تنها موتور جنرال موتورز مدل Buick 3800 V6، بیش از ۲۵ میلیون واحد فروش داشته است. اما این موتور محبوب، ریشهای متواضع و ایتالیایی دارد.
تولد یک ایده در لانچیا
ایده موتور V6 توسط فرانچسکو دی ویرجیلیو، مهندس شرکت خودروسازی ایتالیایی لانچیا، شکل گرفت. لانچیا در آن زمان از موتورهای ۴ سیلندر V شکل استفاده میکرد، اما ارتعاشات این موتورها مشکلساز بود. دی ویرجیلیو در اوایل دهه ۱۹۴۰ مأموریت یافت تا یک موتور جمعوجور، قدرتمند و بدون لرزش بسازد. نتیجه تلاشهای او، طراحی موتور V6 بود که سرانجام در سال ۱۹۵۰ معرفی شد.
اولین نسخه از این موتور، نمونهای ۱.۸ لیتری با زاویه ۶۰ درجه بین سیلندرها بود. این طراحی، فاصله زمانی احتراق را بهینهسازی و لرزش موتور را کاهش میداد. با این حال، قدرت تولیدی آن تنها ۵۶ اسب بخار بود که در مقایسه با موتورهای ۶ سیلندر خطی آن زمان، کمتر به نظر میرسید. برای مثال، موتور ۱.۵ لیتری مازراتی A6 در آن دوران ۶۵ اسب بخار قدرت داشت. با این وجود، موتورهای لانچیا در طول سالها قویتر شدند.

لانچیا آئورلیا: اولین خودرو با موتور V6
شرکت لانچیا تصمیم گرفت موتور V6 جدید خود را روی یک خودروی زیبا به نام لانچیا آئورلیا نصب کند. این خودرو ابتدا با مدل سدان B10 معرفی شد و سپس با نسخههای کوپه B20 و مدل اسپایدر (روباز) B24 توسعه یافت. بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۸، بیش از ۱۸,۰۰۰ دستگاه آئورلیا تولید شد که افراد مشهوری همچون راننده افسانهای، خوان مانوئل فانخیو، نیز از صاحبان آن بودند. طراحی بدنه آئورلیا عمدتاً توسط شرکتهای طراحی مشهور ایتالیایی، مانند گیا (Ghia) و پینینفارینا (Pininfarina)، انجام شد.
آئورلیا به سرعت در مسابقات اتومبیلرانی نیز خوش درخشید. تنها یک سال پس از عرضه، موفق به قهرمانی در رالی Sestriere و جام Dolomites شد و در همان سال، مقام دوم مسابقات معتبر میله میلیا را کسب کرد. در سال ۱۹۵۲، نسخه کوپه آئورلیا در مسابقه افسانهای لمانز، رتبههای ششم و هشتم را به دست آورد که نشان از موفقیت و قابلیت اطمینان موتور V6 جدید داشت.
لانچیا به توسعه این موتور ادامه داد و نسخههای ۲.۰، ۲.۳ و ۲.۵ لیتری آن را نیز عرضه کرد. قویترین نسخه ۲.۵ لیتری، با ۱۱۸ اسب بخار قدرت، بیش از دو برابر نسخه اولیه ۱.۸ لیتری، توان تولید میکرد.
در نهایت، تولید خودروی آئورلیا متوقف شد و لانچیا فلامینیا با نسخههای بهبودیافته موتور V6 جایگزین آن شد. در سال ۱۹۷۰، پس از اینکه فیات شرکت لانچیا را خریداری کرد، استفاده از اولین موتور V6 نیز به پایان رسید، زیرا لانچیا به استفاده از موتورهای تولیدی سایر شرکتها روی آورد.