پنجشنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۴
گیربکس اتوماتیک چگونه زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهد؟

گیربکس اتوماتیک چگونه زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهد؟

1404-06-24 زمان مطالعه: 7 دقیقه 3

به گزارش مجله ماشین، تصور کنید در حال رانندگی با یک خودروی دنده دستی هستید؛ شما با توجه به سرعت و دور موتور، زمان مناسب برای تعویض دنده را تشخیص می‌دهید. اما یک گیربکس اتوماتیک که چشم و مغز ندارد، چگونه همین کار را انجام می‌دهد؟ پاسخ این سؤال، ترکیبی از هوش مکانیکی و الکترونیکی است که در طول سال‌ها تکامل یافته است.

در گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی، تمام فرآیند تعویض دنده به صورت مکانیکی و هیدرولیکی انجام می‌شد. این سیستم، به طرز شگفت‌انگیزی پیچیده بود و با استفاده از فشار روغن، دنده‌ها را مدیریت می‌کرد.

گیربکس اتوماتیک چگونه زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهد؟
گیربکس اتوماتیک چگونه زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهد؟

عملکرد گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی

سیستم‌های اتوماتیک قدیمی از سه بخش اصلی تشکیل شده بودند:

  1. مبدل گشتاور (Torque Converter): این قطعه به جای کلاچ در گیربکس‌های دستی قرار دارد. مبدل گشتاور، یک محفظه پر از روغن است که با چرخش پره‌ها در اثر نیروی موتور، روغن را به حرکت درمی‌آورد و نیروی چرخشی را به گیربکس منتقل می‌کند.
  2. مجموعه چرخ‌دنده‌های خورشیدی (Planetary Gearsets): این مجموعه‌ها، قلب گیربکس هستند و با آرایش خاصی از چرخ‌دنده‌ها، نسبت‌های مختلف دنده را ایجاد می‌کنند. هر مجموعه از یک چرخ‌دنده مرکزی (خورشیدی)، چند چرخ‌دنده کوچک‌تر (سیاره‌ای) و یک چرخ‌دنده حلقه‌ای تشکیل شده است.
  3. مدار هیدرولیک: در این گیربکس‌ها، مجموعه‌ای از شیرها و مجاری روغن، فشار هیدرولیک را به سمت کلاچ‌ها و ترمزها هدایت می‌کنند. با افزایش سرعت خودرو، یک قطعه به نام فرماندار (Governor) فشار روغن را افزایش می‌دهد و این فشار باعث می‌شود گیربکس به دنده بالاتر برود. همچنین، فشار پای راننده روی پدال گاز، این فرآیند را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صورت نیاز، گیربکس را وادار به معکوس کشیدن (Downshift) می‌کند.
گیربکس اتوماتیک چگونه زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهد؟
گیربکس اتوماتیک چگونه زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهد؟

تکامل به سوی سیستم‌های الکترونیکی

در گیربکس‌های اتوماتیک مدرن، کنترل‌کننده‌های الکترونیکی و سنسورها، جای سیستم‌های مکانیکی پیچیده را گرفته‌اند. در این سیستم‌ها، سولنوئیدها که نوعی شیر برقی هستند، به جای مجاری هیدرولیک، وظیفه هدایت فشار روغن به کلاچ‌ها و ترمزها را بر عهده دارند.

مغز متفکر این فرآیند، کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) است که با دریافت اطلاعات از سنسورهای مختلف (مانند سرعت خودرو، دور موتور، فشار پدال گاز و حتی شیب مسیر)، بهترین زمان را برای تعویض دنده تشخیص می‌دهد.

این سیستم هوشمند، نه تنها تعویض دنده را دقیق‌تر می‌کند، بلکه با هماهنگی با سیستم‌های دیگر مانند کنترل پایداری و کروز کنترل، به افزایش ایمنی و بهره‌وری خودرو نیز کمک می‌کند. به همین دلیل است که امروزه رانندگان تنها با فشار دادن پدال گاز، به سادگی می‌توانند به یک شتاب‌گیری نرم و سریع دست یابند. این هوش مصنوعی در قلب خودرو، تجربه رانندگی را به سطح جدیدی ارتقاء داده است.

مطالب مرتبط

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×