معرفی چری تیگو ۹: شاسیبلند لوکس چینی
1404-07-06 زمان مطالعه: 8 دقیقه 7
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، گروه خودروسازی چری بهتازگی با معرفی رسمی مدلهای تیگو ۹ بهروز شده و نسخههای جدید تیگو 9X و تیگو ۹ C-DM پلاگین هیبریدی، ترکیب محصولات شاسیبلند (SUV) خود در بازار چین را گسترش داد. این خانواده ارتقاء یافته، در کنار ارائهی آپشنهای فنی و پیکربندیهای بیشتر به مشتریان، با قیمتهای ویژهی “عرضه اولیه” برای تعطیلات روز ملی اکتبر در چین، عرضه میشوند.
جدول قیمتهای اعلام شده (بازار چین)
مدل خودرو | قیمت آغازین (یوان) | قیمت تعطیلات (یوان) | قیمت آغازین (دلار آمریکا) | قیمت تعطیلات (دلار آمریکا) |
تیگو 9X | ۱۴۷,۹۰۰ | ۱۲۷,۹۰۰ | ۲۰,۷۰۰ | ۱۷,۹۰۰ |
تیگو ۹ (۲۰۲۵) | ۱۵۲,۹۰۰ | ۱۳۷,۹۰۰ | ۲۱,۵۰۰ | ۱۹,۴۰۰ |
تیگو ۹ C-DM (PHEV) | ۱۶۵,۹۰۰ | ۱۵۵,۹۰۰ | ۲۳,۳۰۰ | ۲۱,۹۰۰ |
تیگو ۹ مدل ۲۰۲۵
تیگو ۹ در مدل ۲۰۲۵ یک بهروزرسانی میاندورهای را تجربه کرده که بیشتر بر تنظیمات و امکانات داخلی متمرکز است و تغییرات طراحی عمدهای ندارد. این شاسیبلند همچنان با موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ به بازار میآید که توان خروجی ۱۹۲ کیلووات (۲۵۷ اسب بخار) و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر را ارائه میدهد. قدرت بسته به تریم، از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه یا هشت سرعته اتوماتیک منتقل میشود. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع بهترتیب ۴۸۲۰، ۱۹۳۰ و ۱۷۱۲ میلیمتر است و فاصله محوری آن ۲۸۲۰ میلیمتر میباشد.
در میان پنج تیپ موجود، نسخه جدید “یائوشیانگ” جایگزین تریم قبلی “زونشیانگ” شده است. از مهمترین تجهیزات این تیپ میتوان به سیستم تعلیق تطبیقی CDC، کلید هوشمند بلوتوث و سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو اشاره کرد. همچنین یک آپشن رنگ داخلی منحصر به فرد به نام بنفش گرگ و میش نیز برای این تریم در نظر گرفته شده است. ویژگیهای طراحی کابین و بدنه، شامل نمایشگر دوگانه ۲۴.۶ اینچی، نمایشگر هدآپ (AR-HUD) و پیکربندی تا هفت سرنشین، همانند مدل پیشین باقی ماندهاند.

تیگو ۹ C-DM: ورود پلاگین هیبرید قدرتمند
جدیدترین عضو این خانواده، تیگو ۹ C-DM است که به عنوان نسخه پلاگین هیبریدی (PHEV) معرفی شده. این مدل علاوه بر حفظ زبان طراحی کلی تیگو ۹، به یک بسته باتری با ظرفیت بالاتر نسبت به نسخه هیبریدی قبلی مجهز است. قلب تپنده آن، سیستم هیبریدی پیشرفته چری با نام Kunpeng Super Performance Electric Hybrid C-DM است که شامل یک موتور ۱.۵ لیتری توربو هیبریدی به همراه یک موتور الکتریکی نصب شده در جلو و یک گیربکس سهسرعته DHT میشود.

باتری لیتیوم سهتایی با ظرفیت ۱۹.۴۳ کیلووات ساعت، وظیفه تأمین انرژی برقی را بر عهده دارد. موتور بنزینی توان ۱۱۵ کیلووات (۱۵۴ اسب بخار) و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر، و موتور الکتریکی توان ۱۶۵ کیلووات (۲۲۱ اسب بخار) و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر تولید میکند. این شاسیبلند میتواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۸.۸ ثانیه ثبت کند و با یک باک پر سوخت و باتری کاملاً شارژ شده، برد ترکیبی بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTC) را ارائه دهد. برد تمام الکتریکی آن طبق استاندارد CLTC نیز ۱۰۶ کیلومتر است. شارژ سریع (DC) باتری از ۳۰% به ۸۰% تنها ۲۵ دقیقه زمان میبرد، در حالی که شارژ کامل با شارژر کُند (AC) حدود ۳.۵ ساعت طول میکشد. تیگو ۹ C-DM در سه تریم عرضه میشود که قیمت پایه آن از ۱۶۵,۹۰۰ یوان (۲۳,۳۰۰ دلار) آغاز میشود.

تیگو 9X: نسخه اسپرت با فاصله محوری کوتاهتر
تیگو 9X یک مشتق جدید از تیگو ۹ است که با فاصله محوری ۵۰ میلیمتری کوتاهتر و تغییرات طراحی برجسته، بهویژه در بخش جلو و عقب، متمایز میشود. این خودرو با ورودیهای هوای مستقل در سپر جلو، جایگزین جلوپنجره یکپارچه نسخه اصلی شده و در نمای عقب نیز شاهد بهروزرسانیهایی در چراغهای عقب و جزئیات سپر هستیم.

کابین تیگو 9X رویکرد مینیمالیستیتری را دنبال کرده و دارای دو نمایشگر شناور در کنار هم، دریچههای تهویه مخفی و کنسول مرکزی با طراحی جدید است. امکانات پیشرفتهای چون سیستم صوتی پشت سری، پکیج صوتی “Boyar Sound” با تا ۱۴ بلندگو و دستیار صوتی هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی به این خودرو اضافه شدهاند. تریمهای بالاتر به تراشه کابین کوالکام اسنپدراگون ۸۲۵۵ و سیستم کمکراننده Falcon 500 مجهز شدهاند که قابلیتهایی نظیر رانندگی خودکار بزرگراهی (NOA) و پارک پیشرفته را فراهم میکنند.

تیگو 9X از یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ با توان ۱۸۷ کیلووات (۲۵۰ اسب بخار) و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر نیرو میگیرد که کمی کمتر از تیگو ۹ استاندارد است و با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک جفت شده است. این مدل بهصورت استاندارد دیفرانسیل جلو بوده و قابلیت سفارش با سیستم تمام چرخ متحرک (AWD) در تریمهای بالاتر را دارد.

جایگاه در بازار
خانواده جدید تیگو ۹ همچنان بازار شاسیبلندهای سایز متوسط را هدف قرار داده و گزینههایی با پیشرانه احتراق داخلی و پلاگین هیبریدی ارائه میدهد. رقبای اصلی این خودرو در بازار چین شامل مدلهایی چون هونگچی HS5 (با قیمت ۱۸۳,۸۰۰ تا ۲۴۹,۸۰۰ یوان) و اکسید یائوانگ (با قیمت ۱۴۹,۸۰۰ تا ۲۰۶,۸۰۰ یوان)، و همچنین شاسیبلندهای بزرگتری مانند GAC ترامپچی GS8 و چانگان CS95 هستند. در ماه آگوست ۲۰۲۵، تیگو ۹ با فروش ۲,۹۲۰ دستگاه، رتبه ۳۶ام را در میان شاسیبلندهای سایز متوسط چین به خود اختصاص داده است.