موفقیت چین در بازیافت باتریهای خودروهای برقی
به گزارش مجله ماشین، چین با هدف توسعه پایدار صنعت خودروهای برقی (EV)، استانداردهای ملی جدیدی را برای بازیافت و استفاده مجدد از باتریهای قدرت خودروها به اجرا درآورده است. گزارشها حاکی از آن است که اجرای برنامههای آزمایشی (پایلوت) در این کشور منجر به بازیابی بیش از ۹۹ درصد از مواد کلیدی گرانبها مانند نیکل، کبالت و منگنز شده است.
اداره کل نظارت بر بازار چین اخیراً پنج استاندارد جدید دیگر را در این حوزه تصویب کرده و مجموع استانداردهای فعال را به ۲۲ مورد رسانده است. این استانداردها جنبههای مختلف بازیافت، از جمله الزامات عمومی، رویههای مدیریتی و روشهای انهدام و جداسازی باتریهای فرسوده را پوشش میدهند.
برخی شرکتهای پیشرو در چین با اجرای دقیق این قوانین، به نرخهای بازیابی خیرهکنندهای دست یافتهاند:
- نرخ بازیابی نیکل، کبالت و منگنز: ۹۹.۶٪
- نرخ بازیابی لیتیوم: ۹۶.۵٪
این موفقیت نه تنها از مدیریت زیستمحیطی باتریها حمایت میکند، بلکه منافع اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی نیز به همراه دارد.
اداره کل نظارت بر بازار و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در حال تشکیل یک کمیته فنی ملی برای یکپارچهسازی کامل استانداردهای بازیافت هستند. این کمیته با حضور ذینفعان از زنجیره تأمین مواد خام، تولید باتری، بازیافت و استفاده مجدد، به دنبال پوشش تمامی کاربردهای باتریهای فرسوده، از جمله خودرو، حمل و نقل دریایی و ذخیرهسازی انرژی است.
همچنین، دولت چین بر اجرای سختگیرانه استانداردهای ایمنی اجباری برای باتریهای لیتیومی تأکید کرده است. در همین راستا، استفاده از باتریهای مستعمل خودروهای برقی در کاربردهایی نظیر دوچرخههای برقی (E-Bike) بهطور کامل ممنوع شده است. این مقررات اجباری به منظور تضمین شیوههای بازیافت ایمن، کارآمد و پایدار تدوین و بهروزرسانی میشوند.
چین فراتر از مرزهای داخلی، به طور فعال در تدوین استانداردهای بینالمللی بازیافت باتریهای خودروهای برقی نیز مشارکت میکند. متخصصان چینی در کمیتههای فنی بینالمللی (مانند IEC) حضور دارند و پیشنهادهایی با محوریت ارزیابی عملکرد باتریهای «عمر دوم» (Second-Life) و دستورالعملهای کلی برای بازیافت را ارائه کردهاند. یک پیشنهاد کلیدی با رهبری چین، تحت عنوان «دستورالعملهای کلی تخلیه عمیق برای بازیافت و استفاده از باتری»، به عنوان یک پروژه استاندارد بینالمللی IEC به تصویب رسیده است.