معرفی بنتلی توربو R مدل ۱۹۹۱: سدانی با روح خودروهای اسپرت
به گزارش مجله ماشین، بنتلی توربو R که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد، یک نقطه عطف حیاتی در تاریخ این برند بریتانیایی محسوب میشود. این خودرو که در واقع جانشین مدل موفق مولسان توربو (Mulsanne Turbo) بود، با تمرکز بر بهبود پایداری و هندلینگ، هویت جدید و اسپرت بنتلی را تعریف کرد و فروش موفقی را در بازار تجربه کرد.
در حالی که پیشرانه ۸ سیلندر ۲۹۸ اسب بخاری توربوشارژ شده توربو R بدون تغییر از مولسان توربو به ارث رسیده بود، تغییرات اصلی و انقلابی در شاسی و سیستم تعلیق آن رخ داد. هدف مهندسان، افزایش ۵۰ درصدی سختی غلتش بدنه (Roll Stiffness) بود تا هندلینگ این سدان لوکس به سطح خودروهای اسپرت ایتالیایی نزدیک شود.

مهمترین بهبودهای فنی عبارتند از:
- میل موجگیرهای تقویتشده: سختی میل موجگیر جلو تا ۱۰۰ درصد و میل موجگیر عقب تا ۶۰ درصد افزایش یافت.
- کمکفنرهای محکمتر: برای کنترل بهتر حرکات بدنه، کمکفنرهای سفتتری نصب شد.
- میل پانهارد (Panhard Rod): اضافه شدن این میله به زیرشاسی عقب، سختی جانبی سیستم تعلیق را به شدت بهبود بخشید.
- رینگهای آلیاژی: استفاده از رینگهای سبک آلومینیومی، وزن فنربندی نشده خودرو را کاهش داد.
این بهبودهای شاسی آنقدر چشمگیر بود که در زمان معرفی، این گمانهزنی به وجود آمد که حرف “R” در نام Turbo R به معنای “Roadholding” (پایداری جادهای) است، هرچند که هرگز به صورت رسمی تأیید نشد.

بنتلی توربو R نه تنها لوکس بود، بلکه در شتابگیری نیز رقیب جدی خودروهای اسپرت قدرتمند آن زمان محسوب میشد.
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: تنها ۷.۰ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۱۶.۷ کیلومتر بر ساعت (۱۳۵ مایل بر ساعت)
در تستهای اولیه، مهندسان برای رفع مشکلات پایداری آیرودینامیکی در سرعتهای بالا (که با توجه به قدرت بالا و بدنه بزرگ طبیعی بود)، از یک دامپر یا اسپویلر جلوی عمیقتر استفاده کردند. این تغییر، ۷ درصد از ضریب درگ (Drag) و ۱۵ درصد از نیروی بالابر (Lift) را در سرعتهای بالا کاهش داد.

این موفقیت فنی و عملکردی باعث شد که توربو R با لیست انتظار نُهماهه مواجه شود و در طول ۹ سال تولید، ۴۱۱۵ دستگاه از آن ساخته شود و دوره احیای بنتلی به عنوان یک برند عملکرد محور تثبیت شود.
مدل موجود در مجموعه میراث بنتلی مربوط به سال ۱۹۹۱ است و ویژگیهای بهروزرسانی شده این خودرو را نمایش میدهد. این خودرو با رنگ سبز بروکلندز گرین (Brooklands Green) و خطوط زرد روی بدنه، نمایی کلاسیک دارد. فضای داخلی آن نیز با چرم مگنولیا (Magnolia) با نوار دوزی سبز و تزئینات چوب گردوی بسیار مرغوب (Burr Walnut) پوشیده شده است.

این نمونه خاص مجهز به امکاناتی است که از سال ۱۹۸۷ به مدلهای توربو R اضافه شدند، از جمله: ترمزهای ضد قفل (ABS) و سیستم انژکتور سوخت (Fuel Injection).
مشخصه | جزئیات |
سال تولید | ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۴ |
تعداد تولید | ۴۱۱۵ دستگاه |
بدنه | سدان ۴ درب، ۴ سرنشین |
وزن خالص | ۲۲۳۴ کیلوگرم |
پیشرانه | ۸ سیلندر خورجینی ۶۷۵۰ سیسی توربوشارژ (تک توربو گرت AiResearch) |
قدرت | ۲۹۸ اسب بخار در ۳۸۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۳ سرعته اتوماتیک (GM THM400) |
انتقال قدرت | دیفرانسیل عقب (RWD) |
سیستم تعلیق | جناغی دوبل مستقل جلو و بازوی نیمهدنبالهدار مستقل عقب (با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار هیدرولیکی) |