دوشنبه , ۵ آبان ۱۴۰۴
خودروهای هیبریدی تقریباً به اندازه بنزینی‌ها آلودگی تولید می‌کنند

خودروهای هیبریدی تقریباً به اندازه بنزینی‌ها آلودگی تولید می‌کنند

1404-08-05 زمان مطالعه: 5 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، یک مطالعه جدید که توسط مؤسسه اروپایی «ترابری و محیط زیست» (T&E)، یکی از مدافعان پیشرو حمل و نقل پاک، منتشر شده، زنگ خطر را برای خودروهای هیبریدی شارژی (Plug-in Hybrid Electric Vehicles | PHEV) به صدا درآورده است. این گزارش نشان می‌دهد که این خودروها در دنیای واقعی، تقریباً به اندازه مدل‌های تمام بنزینی (احتراق داخلی) آلودگی تولید می‌کنند و شاید گام مؤثری در گذار به خودروهای برقی کامل نباشند.

محققان T&E داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آژانس محیط زیست اروپا (EEA) را از طریق مانیتورهای سوخت ۱۲۷ هزار دستگاه PHEV ثبت‌شده در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ تجزیه و تحلیل کردند. نتایج این پژوهش، یک شکاف تکان‌دهنده را آشکار کرد:

  • آلودگی در دنیای واقعی: خودروهای PHEV به طور متوسط ۱۳۵ گرم دی‌اکسید کربن (CO2) در هر کیلومتر منتشر می‌کنند.
  • مقایسه با بنزینی‌ها: در حالی که خودروهای بنزینی و دیزلی به طور متوسط ۱۶۶ گرم CO2 در هر کیلومتر انتشار دارند، این تفاوت بسیار کمتر از چیزی است که قبلاً انتظار می‌رفت.

بر اساس این یافته‌ها، انتشار گازهای آلاینده توسط PHEVها در شرایط واقعی رانندگی، تقریباً پنج برابر بیشتر از ارقام اعلام‌شده در تست‌های استاندارد آزمایشگاهی است. به این معنی که به‌جای کاهش ۷۵ درصدی آلودگی که قبلاً ادعا می‌شد، PHEVها تنها حدود ۱۹ درصد کمتر از خودروهای بنزینی آلودگی تولید می‌کنند.

خودروهای هیبریدی تقریباً به اندازه بنزینی‌ها آلودگی تولید می‌کنند
خودروهای هیبریدی تقریباً به اندازه بنزینی‌ها آلودگی تولید می‌کنند

این مطالعه دو دلیل اصلی را برای این عملکرد ضعیف PHEVها در جاده‌های واقعی معرفی می‌کند:

۱. افزایش وزن خودرو به دلیل باتری‌های بزرگتر

یکی از یافته‌های متناقض این گزارش آن است که PHEVهایی که با هدف افزایش بُرد حرکتی برقی، مجهز به باتری‌های بزرگتر هستند (بُرد بیش از ۷۵ کیلومتر)، در مجموع CO2 بیشتری نسبت به PHEVهای با بُرد کمتر تولید می‌کنند.

چرا؟ باتری‌های بزرگتر باعث افزایش وزن کلی خودرو می‌شوند. هنگامی که موتور بنزینی وارد مدار می‌شود، برای حمل این وزن اضافی، سوخت بیشتری مصرف می‌کند. همچنین در حالت برقی خالص نیز، به دلیل وزن بیشتر، انرژی بیشتری از باتری کشیده می‌شود.

۲. روشن شدن غیرمنتظره موتور بنزینی در حالت برقی

PHEVها وعده می‌دهند که می‌توانند مسافت قابل توجهی را در حالت برقی خالص (EV Mode) بپیمایند، اما موتورهای الکتریکی آن‌ها در تمام شرایط قدرت کافی را ندارند.

  • جبران قدرت: در سرعت‌های بالاتر، در سربالایی‌های تند، یا هنگام نیاز به شتاب‌گیری ناگهانی، سیستم خودرو برای جبران کمبود قدرت، موتور بنزینی را وارد مدار می‌کند، حتی اگر راننده حالت رانندگی برقی را انتخاب کرده باشد.
  • مصرف سوخت پنهان: این روشن شدن ناخواسته موتور بنزینی باعث می‌شود که PHEVها حتی در حالت “برقی خالص” نیز سوخت بسوزانند. این مصرف سوخت پنهان می‌تواند تا ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد و در نتیجه انتشار آلایندگی بالاتری نسبت به تخمین‌های رسمی ایجاد کند.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×