گزارش کامل فرمول یک ابوظبی ۲۰۲۵
فهرست مطالب:
نوریس قهرمان فرمول یک ۲۰۲۵ شد؛ پیروزی ورشتاپن در ابوظبی بیثمر ماند
لندو نوریس در پایان آخرین گرندپری فصل ۲۰۲۵ فرمول یک و با کسب جایگاه سوم در مسابقه ابوظبی، موفق شد عنوان قهرمانی جهان را با تنها دو امتیاز اختلاف از چنگ مکس ورشتاپن خارج کند. اسکار پیاسـتری نیز با رسیدن به مقام دوم مسابقه، فصل را در رده سوم جدول قهرمانی به پایان رساند.
نوریس پس از قهرمانی گفت: «احساس فوقالعادهای دارم. رقابت با مکس و اسکار در تمام فصل افتخار بزرگی بود و چیزهای زیادی از هر دوی آنها یاد گرفتم. سال طولانی و سختی بود اما بالاخره موفق شدیم و من به تیمم بسیار افتخار میکنم.»
با خاموش شدن چراغها، ورشتاپن که از پولپوزیشن استارت میزد، بلافاصله مسیر را بست تا نوریس امکان حمله نداشته باشد. نوریس در ابتدا در رده دوم قرار گرفت، اما پیاسـتری خیلی زود فرصت را غنیمت شمرد و با سبقتی حسابشده همتیمی خود را به رده سوم فرستاد.
نوریس برای کسب عنوان قهرمانی فقط به یک سکو نیاز داشت، اما اوضاع برای او ساده پیش نرفت. شارل لکلرک که در همان دورهای اول خود را به رده چهارم رسانده بود، فشار زیادی به راننده مکلارن وارد کرد. با این حال، پس از چند دور رانندگی در هوای آلوده پشت نوریس، تایرهای لکلرک افت کرد و نوریس توانست فاصلهای امن ایجاد کند.
هر دو راننده در یک زمان برای تعویض تایرهای سخت وارد پیتلین شدند اما پس از خروج در ترافیک سنگین قرار گرفتند. نوریس در ادامه با سبقتهای سریع و مقتدرانه از کیمی آنتونلی، الکس آلبون و لنس استرول توانست دوباره خود را بالا بکشد و به رده چهارم برسد.
او سپس برای سبقت از یوکی تسونودا تلاش کرد؛ تلاشی که با مانور دفاعی بیش از حد تسونودا همراه شد و نوریس را لحظهای به خارج از مسیر راند. با این حال، سبقت انجام شد و داوران نیز به دلیل تغییر مسیرهای غیرقانونی، پنج ثانیه پنالتی برای تسونودا در نظر گرفتند.
در جلو، ورشتاپن با اختلافی مطمئن در مسیر هشتمین پیروزی فصل حرکت میکرد و ۱۲ ثانیه زودتر از پیاسـتری از خط پایان عبور کرد؛ پیروزی ۷۱م دوران حرفهای و سومین برد پیاپی او در پایان یک بازگشت درخشان.
اما این پیروزی برای فتح قهرمانی کافی نبود، زیرا نوریس که در دورهای پایانی به دستور تیم سرعت خود را کم کرده بود، بدون دردسر سوم شد و با ۴۲۳ امتیاز، تنها دو امتیاز بیشتر از ورشتاپن، جام قهرمانی را از آن خود کرد. پیاسـتری نیز با ۴۱۰ امتیاز فصل را در رده سوم بست.
لکلرک با اختلاف ۲۵ ثانیه نسبت به نوریس چهارم شد و جورج راسل در رده پنجم قرار گرفت. فرناندو آلونسو برای استونمارتین ششمی ارزشمندی کسب کرد و باعث شد تیمش در جدول سازندگان، دو امتیاز بالاتر از هاس فصل را در رده هفتم به پایان برساند.
استبان اکون هفتم شد، لوییس همیلتون با یک صعود قابلتوجه از رده ۱۶ به هشتم رسید، نیکو هالکنبرگ در آخرین حضور ساوبر پیش از تغییر نام به آئودی، نهم شد و آخرین امتیاز مسابقه نیز به لنس استرول رسید.
جدول کامل نتایج مسابقه فرمول یک ابوظبی ۲۰۲۵
| رده | راننده | تیم / موتور | تعداد دور | زمان / اختلاف |
|---|---|---|---|---|
| ۱ | مکس ورشتاپن | ردبول / هوندا | ۵۸ | ۱:۲۶’۰۷.۴۶۹ |
| ۲ | اسکار پیاسـتری | مکلارن / مرسدس | ۵۸ | +۱۲.۵۹۴ |
| ۳ | لندو نوریس | مکلارن / مرسدس | ۵۸ | +۱۶.۵۷۲ |
| ۴ | شارل لکلرک | فراری | ۵۸ | +۲۳.۲۷۹ |
| ۵ | جورج راسل | مرسدس | ۵۸ | +۴۸.۵۶۳ |
| ۶ | فرناندو آلونسو | استونمارتین / مرسدس | ۵۸ | +۱’۰۷.۵۶۲ |
| ۷ | استبان اکون | هاس / فراری | ۵۸ | +۱’۰۹.۸۷۶ |
| ۸ | لوییس همیلتون | فراری | ۵۸ | +۱’۱۲.۶۷۰ |
| ۹ | نیکو هالکنبرگ | ساوبر / فراری | ۵۸ | +۱’۱۹.۰۱۴ |
| ۱۰ | لنس استرول | استونمارتین / مرسدس | ۵۸ | +۱’۱۹.۵۲۳ |
| ۱۱ | گابریل بورتولتو | ساوبر / فراری | ۵۸ | +۱’۲۱.۰۴۳ |
| ۱۲ | الیور بیرمن | هاس / فراری | ۵۸ | +۱’۲۱.۱۶۶ |
| ۱۳ | کارلوس ساینز | ویلیامز / مرسدس | ۵۸ | +۱’۲۲.۱۵۸ |
| ۱۴ | یوکی تسونودا | ردبول / هوندا | ۵۸ | +۱’۲۳.۷۹۴ |
| ۱۵ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۸ | +۱’۲۴.۳۹۹ |
| ۱۶ | الکس آلبون | ویلیامز / مرسدس | ۵۸ | +۱’۳۰.۳۲۷ |
| ۱۷ | ایساک هاجر | ریسینگ بولز / هوندا | ۵۷ | +۱ lap |
| ۱۸ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز / هوندا | ۵۷ | +۱ lap |
| ۱۹ | پیر گسلی | آلپین / رنو | ۵۷ | +۱ lap |
| ۲۰ | فرانکو کولاپینتو | آلپین / رنو | ۵۷ | +۱ lap |

پول پوزیشن ابوظبی ۲۰۲۵
مکس ورشتاپن با عملکردی درخشان در مرحله تعیین خط گرندپری فرمول یک ابوظبی ۲۰۲۵، پول پوزیشن مسابقه پایانی فصل را بهدست آورد. او با اختلاف حدود دو دهم ثانیه از رقبای مستقیمش، لاندو نوریس و اسکار پیاسٹری، جلوتر قرار گرفت.
ورشتاپن که پیش از این مسابقه ۱۲ امتیاز کمتر از نوریس دارد، با این نتیجه بهترین فرصت ممکن را برای تلاش در جهت کسب پنجمین عنوان قهرمانی پیاپی به دست آورده است.

پس از صعود آسان به Q1 و Q2، ورشتاپن در آغاز Q3 با کمک «تُو» از همتیمی خود یوکی سونودا، زمان اولیهای ثبت کرد که سه دهم ثانیه بهتر از رانندگان مکلارن بود. انتظار میرفت نوریس و پیاسٹری با تایرهای سافت نو در دورهای پایانی رقابت نزدیکی برای رده اول داشته باشند، اما ورشتاپن با دوری فوقالعاده سریع، همه چیز را تعیین کرد.
زمان نهایی او:
۱:۲۲.۲۰۷
این زمان او را ۰.۲۰۱ ثانیه جلوتر از نوریس و ۰.۲۳۰ ثانیه جلوتر از پیاسٹری قرار داد.

ورشتاپن پس از تعیین خط گفت:
«در Q2 از تایرهای استفادهشده استفاده کردم و همانجا احساس کردم شرایط خوب است. در Q3 با خنکشدن پیست توانستم فشار بیشتری بیاورم و زمان بهتری پیدا کنم. خیلی خوشحالم که در رده اول هستم؛ تنها کاری که از دستمان برمیآید این است که همه توان خودرو را بهکار بگیریم و همین کار را در تعیین خط انجام دادیم.»
پشت سهگانه برتر، جورج راسل در رده چهارم قرار گرفت. شارل لکلرک برای فراری پنجم شد و فرناندو آلونسو با استونمارتین در رده ششم نشست.

شگفتی مثبت تعیین خط، گابریل بورتولتو بود که با سائوبر به رده هفتم رسید. پس از او استبان اوکون و اساک هاجر جایگاههای هشتم و نهم را کسب کردند.
سونودا نیز در آخرین مسابقهاش با ردبول، با وجود فدا کردن دور اولش، توانست دوباره وارد Q3 شود و در رده دهم بایستد؛ اولین حضور او در Q3 پس از گرندپری جمهوری آذربایجان.
در Q2، ورشتاپن با تایرهای سافت استفادهشده زمان ۱:۲۲.۹۱۲ را ثبت کرد. راسل با تایر نو به صدر رفت و نوریس نیز با اختلاف اندک پشت سر او قرار گرفت. آلونسو و بورتولتو نیز در دورهای پایانی عملکرد خوبی نشان دادند.
در لبه حذف، سونودا با زمان ۱:۲۳.۰۳۴ تنها هفت هزارم ثانیه بهتر از اولی بِرمَن بود و توانست به Q3 برسد.
بزرگترین حذفشده در Q1 لوئیس همیلتون بود. او تنها با اختلاف ۰.۰۰۸ ثانیه نسبت به زمان سونودا، از صعود بازماند و در رده شانزدهم قرار گرفت. پس از او آلبون، هالکنبرگ، گسلی و کولاپینتو از دور رقابت کنار رفتند.
جدول کامل نتایج تعیین خط گرندپری فرمول یک ابوظبی ۲۰۲۵
| رده | راننده | تیم | زمان | اختلاف ۱ | اختلاف ۲ |
|---|---|---|---|---|---|
| ۱ | مکس ورشتاپن | ردبول/هوندا | ۱:۲۲.۲۰۷ | – | – |
| ۲ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۲.۴۰۸ | +۰.۲۰۱ | +۰.۲۴۵ |
| ۳ | اسکار پیاسٹری | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۲.۴۳۷ | +۰.۲۳۰ | +۰.۲۸۰ |
| ۴ | جورج راسل | مرسدس | ۱:۲۲.۶۴۵ | +۰.۴۳۸ | +۰.۵۳۳ |
| ۵ | شارل لکلرک | فراری | ۱:۲۲.۷۳۰ | +۰.۵۲۳ | +۰.۶۳۶ |
| ۶ | فرناندو آلونسو | استونمارتین/مرسدس | ۱:۲۲.۹۰۲ | +۰.۶۹۵ | +۰.۸۴۵ |
| ۷ | گابریل بورتولتو | سائوبر/فراری | ۱:۲۲.۹۰۴ | +۰.۶۹۷ | +۰.۸۴۸ |
| ۸ | استبان اوکون | هاس/فراری | ۱:۲۲.۹۱۳ | +۰.۷۰۶ | +۰.۸۵۹ |
| ۹ | اساک هاجر | ریسینگ بولز/هوندا | ۱:۲۳.۰۷۲ | +۰.۸۶۵ | +۱.۰۵۲ |
| ۱۰ | یوکی سونودا | ردبول/هوندا | — | — | — |
| ۱۱ | اولی بِرمَن | هاس/فراری | ۱:۲۳.۰۴۱ | +۰.۸۳۴ | +۱.۰۱۵ |
| ۱۲ | کارلوس ساینز | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۳.۰۴۲ | +۰.۸۳۵ | +۱.۰۱۶ |
| ۱۳ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز/هوندا | ۱:۲۳.۰۷۷ | +۰.۸۷۰ | +۱.۰۵۸ |
| ۱۴ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۱:۲۳.۰۸۰ | +۰.۸۷۳ | +۱.۰۶۲ |
| ۱۵ | لنس استرول | استونمارتین/مرسدس | ۱:۲۳.۰۹۷ | +۰.۸۹۰ | +۱.۰۸۳ |
| ۱۶ | لوئیس همیلتون | فراری | ۱:۲۳.۳۹۴ | +۱.۱۸۷ | +۱.۴۴۴ |
| ۱۷ | الکساندر آلبون | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۳.۴۱۶ | +۱.۲۰۹ | +۱.۴۷۱ |
| ۱۸ | نیکو هالکنبرگ | سائوبر/فراری | ۱:۲۳.۴۵۰ | +۱.۲۴۳ | +۱.۵۱۲ |
| ۱۹ | پیر گسلی | آلپین/رنو | ۱:۲۳.۴۶۸ | +۱.۲۶۱ | +۱.۵۳۴ |
| ۲۰ | فرانکو کولاپینتو | آلپین/رنو | ۱:۲۳.۸۹۰ | +۱.۶۸۳ | +۲.۰۴۷ |

پیشتازی راسل در تمرین پایانی
در آخرین جلسه تمرین آزاد گرندپری فرمول یک ابوظبی ۲۰۲۵، جورج راسل با بهترین زمان روز در صدر جدول ایستاد. او تنها با اختلاف چهار هزارم ثانیه از لاندو نوریس سریعتر بود و مکس ورشتاپن نیز جایگاه سوم را کسب کرد. این جلسه با حادثه لوئیس همیلتون همراه شد که منجر به پرچم قرمز شد.
تمرین که در هوای گرم ظهر برگزار شد، ابتدا با حضور محدود خودروهای استونمارتین و آلپین آغاز شد. پیر گسلی با تایرهای سافت زمان ۱:۲۵.۹۸۴ را ثبت کرد، اما چند دقیقه بعد نوریس با تایر C5 بیش از یک ثانیه از او سریعتر بود و زمان ۱:۲۴.۷۲۸ را به ثبت رساند.
در ادامه، اسکار پیاسٹری و سپس یوکی سونودا زمانهای بهتری ثبت کردند و جایگاه دوم و سوم را بین خود جابهجا کردند. با گرمتر شدن پیست، اُلی بِرمَن از هاس و سپس چارلز لکلرک برای لحظاتی در جمع برترینها قرار گرفتند. همیلتون نیز با زمان ۱:۲۴.۴۷۰ به صدر جدول رفت.
ورشتاپن کمی پس از دقیقه ۲۰ وارد پیست شد و نخستین دور سریعش با تایر سافت زمان ۱:۲۴.۲۴۵ بود که او را به صدر رساند.
در همین زمان، یک صحنه خطرناک میان نوریس و سونودا رخ داد؛ جایی که راننده مکلارن مجبور شد برای جلوگیری از برخورد، تغییر مسیر ناگهانی بدهد.
اما بزرگترین حادثه جلسه متعلق به همیلتون بود. او هنگام ورود به پیچ ۹ روی کرنرها دچار مشکل شد، تعادل خودرو بههم خورد و با چرخش ناگهانی، مستقیم به دیواره ضربه زد. برخورد از بخش جلویی انجام شد و خودروی SF-25 او آسیب جدی دید. تمرین بهمدت ۱۳ دقیقه با پرچم قرمز متوقف شد.
پس از شروع مجدد، تیمها برای ش模سازی دورهای تعیین خط وارد پیست شدند. ورشتاپن زمان خود را به ۱:۲۴.۱۱۶ بهبود داد، اما پیاسٹری با جهشی بزرگ از رده ۱۸ به صدر جدول رسید و زمان ۱:۲۳.۵۹۳ را ثبت کرد.
نوریس سپس با زمان ۱:۲۳.۳۳۸ دوباره به صدر برگشت، اما جورج راسل با دوری بسیار سریع، زمان ۱:۲۳.۳۳۴ را ثبت کرد و با اختلافی تنها چهار هزارم ثانیه در جایگاه نخست ایستاد. ورشتاپن نیز با اختلاف ۰.۱۲۴ ثانیه سوم شد.
در دقایق پایانی، کیمی آنتونلی هنگام خروج از گاراژ مرسدس، به اشتباه در مسیر یوکی سونودا قرار گرفت و این برخورد باعث شکستگی بال جلو آنتونلی شد. هرچند او به تمرین ادامه داد، اما سونودا بهدلیل آسیب کناری خودرو مجبور به توقف شد و در رده بیستم قرار گرفت.
نتایج کامل تمرین سوم گرندپری فرمول یک ابوظبی ۲۰۲۵
| رده | راننده | تیم | زمان | اختلاف | تعداد دور | سرعت متوسط (km/h) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ۱ | جورج راسل | مرسدس | ۱:۲۳.۳۳۴ | – | ۱۴ | ۲۲۸.۱۳۷ |
| ۲ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۳.۳۳۸ | +۰.۰۰۴ | ۲۰ | ۲۲۸.۱۲۶ |
| ۳ | مکس ورشتاپن | ردبول/هوندا | ۱:۲۳.۴۵۸ | +۰.۱۲۴ | ۱۵ | ۲۲۷.۷۹۸ |
| ۴ | فرناندو آلونسو | استونمارتین/مرسدس | ۱:۲۳.۵۸۵ | +۰.۲۵۱ | ۱۷ | ۲۲۷.۴۵۲ |
| ۵ | اسکار پیاسٹری | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۳.۵۹۳ | +۰.۲۵۹ | ۱۷ | ۲۲۷.۴۳۰ |
| ۶ | استبان اوکون | هاس/فراری | ۱:۲۳.۶۰۵ | +۰.۲۷۱ | ۱۹ | ۲۲۷.۳۹۷ |
| ۷ | اولی بِرمَن | هاس/فراری | ۱:۲۳.۶۰۹ | +۰.۲۷۵ | ۱۶ | ۲۲۷.۳۸۷ |
| ۸ | شارل لکلرک | فراری | ۱:۲۳.۶۷۵ | +۰.۳۴۱ | ۱۸ | ۲۲۷.۲۰۷ |
| ۹ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۱:۲۳.۷۰۷ | +۰.۳۷۳ | ۱۴ | ۲۲۷.۱۲۰ |
| ۱۰ | الکساندر آلبون | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۳.۷۲۲ | +۰.۳۸۸ | ۱۸ | ۲۲۷.۰۸۰ |
| ۱۱ | گابریل بورتولتو | سائوبر/فراری | ۱:۲۳.۷۹۱ | +۰.۴۵۷ | ۱۶ | ۲۲۶.۸۹۳ |
| ۱۲ | کارلوس ساینز | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۳.۸۱۱ | +۰.۴۷۷ | ۱۸ | ۲۲۶.۸۳۸ |
| ۱۳ | نیکو هالکنبرگ | سائوبر/فراری | ۱:۲۳.۸۷۰ | +۰.۵۳۶ | ۱۷ | ۲۲۶.۶۷۹ |
| ۱۴ | لنس استرول | استونمارتین/مرسدس | ۱:۲۳.۸۹۵ | +۰.۵۶۱ | ۱۹ | ۲۲۶.۶۱۱ |
| ۱۵ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز/هوندا | ۱:۲۳.۹۴۷ | +۰.۶۱۳ | ۱۶ | ۲۲۶.۴۷۱ |
| ۱۶ | اساک هاجر | ریسینگ بولز/هوندا | ۱:۲۳.۹۷۹ | +۰.۶۴۵ | ۱۷ | ۲۲۶.۳۸۵ |
| ۱۷ | پیر گسلی | آلپین/رنو | ۱:۲۴.۰۷۲ | +۰.۷۳۸ | ۱۹ | ۲۲۶.۱۳۴ |
| ۱۸ | لوئیس همیلتون | فراری | ۱:۲۴.۴۷۰ | +۱.۱۳۶ | ۸ | ۲۲۵.۰۶۹ |
| ۱۹ | فرانکو کولاپینتو | آلپین/رنو | ۱:۲۴.۵۰۱ | +۱.۱۶۷ | ۱۸ | ۲۲۴.۹۸۶ |
| ۲۰ | یوکی سونودا | ردبول/هوندا | ۱:۲۴.۶۹۳ | +۱.۳۵۹ | ۱۰ | ۲۲۴.۴۷۶ |

نوریس دوباره سریعترین در تمرین دوم
لاندو نوریس، صدرنشین جدول قهرمانی فصل ۲۰۲۵، عملکرد درخشان خود را در روز جمعه ادامه داد و در تمرین دوم گرندپری ابوظبی نیز با اختلافی نزدیک به چهار دهم ثانیه بالاتر از مکس فرستاپن قرار گرفت. در سوی دیگر، اسکار پیاستری که در تمرین اول غایب بود، در بازگشت به فرمان مکلارن تنها به رتبه یازدهم بسنده کرد.
این جلسه که در شرایط مشابه با زمان تعیین خط و مسابقه برگزار شد، با ترکیبی از رانندگی روی تایرهای متوسط (Medium) و نرم (Soft) آغاز شد. در دقایق ابتدایی، الیور بیرمن از تیم هاس با تایرهای C5 نرم، زمان ۱:۲۴.۷۴۴ را ثبت کرد و به صدر رفت. پس از او اساک هادجار از ریسینگ بولز نیز با همین ترکیب تایر در جایگاه اول قرار گرفت.
در این مرحله، نوریس سریعترین راننده روی تایر متوسط بود و نیکو هالکنبرگ با تایرهای سخت (Hard) عملکرد قابل توجهی از خود نشان داد.
نزدیک به نیمه جلسه، فرستاپن روی تایرهای نرم به پیست آمد و با زمان ۱:۲۳.۴۴۶ دقیقه به صدر جدول رفت. کمی بعد، جورج راسل با مرسدس خود هالکنبرگ را پشت سر گذاشت و دوم شد.
اما ورود نوریس با تایرهای نرم همهچیز را تغییر داد، جایی که او با زمان ۱:۲۳.۰۸۲ دقیقه با اختلافی بیش از سهدهم ثانیه نسبت به فرستاپن، جایگاه نخست را تثبیت کرد.
از این لحظه، فرستاپن تمرکز خود را روی شبیهسازی استینتهای مسابقه با تایرهای متوسط گذاشت و ترتیب نتایج تغییر چندانی نکرد.
الیور بیرمن، راننده جوان هاس، با ثبت ۱:۲۳.۵۰۱ به رتبه چهارم رسید و خودرو خود را «باورنکردنی» توصیف کرد. پس از او، هالکنبرگ پنجم شد و گابریل بورتولتو نیز عملکرد خوبی داشت و در جایگاه ششم ایستاد.
شارل لکلرک هشتم شد و فرناندو آلونسو نیز برای استونمارتین نهم شد. ده نفر برتر با کیمی آنتونلی از مرسدس تکمیل شدند.
اسکار پیاستری پس از غیبت در تمرین اول، نتوانست ریتم خود را سریع پیدا کند و با اختلاف ۰.۶۸ ثانیه نسبت به نوریس یازدهم شد.
نتایج کامل تمرین دوم گرندپری ابوظبی ۲۰۲۵ (FP2)
| ردیف | راننده | تیم / پاور یونیت | زمان | اختلاف | تعداد دور | میانگین سرعت (km/h) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ۱ | لاندو نوریس | مکلارن / مرسدس | ۱:۲۳.۰۸۳ | — | ۲۸ | ۲۲۸.۸۲۶ |
| ۲ | مکس فرستاپن | ردبول / هوندا RBPT | ۱:۲۳.۴۴۶ | +۰.۳۶۳ | ۳۱ | ۲۲۷.۸۳۱ |
| ۳ | جورج راسل | مرسدس | ۱:۲۳.۴۶۲ | +۰.۳۷۹ | ۲۹ | ۲۲۷.۷۸۷ |
| ۴ | الیور بیرمن | هاس / فراری | ۱:۲۳.۵۰۱ | +۰.۴۱۸ | ۲۸ | ۲۲۷.۶۸۱ |
| ۵ | نیکو هالکنبرگ | سائوبر / فراری | ۱:۲۳.۵۵۰ | +۰.۴۶۷ | ۲۸ | ۲۲۷.۵۴۷ |
| ۶ | گابریل بورتولتو | سائوبر / فراری | ۱:۲۳.۵۷۰ | +۰.۴۸۷ | ۲۸ | ۲۲۷.۴۹۳ |
| ۷ | اساک هادجار | ریسینگ بولز / هوندا | ۱:۲۳.۶۵۷ | +۰.۵۷۴ | ۲۹ | ۲۲۷.۲۵۶ |
| ۸ | شارل لکلرک | فراری | ۱:۲۳.۶۵۸ | +۰.۵۷۵ | ۳۱ | ۲۲۷.۲۵۳ |
| ۹ | فرناندو آلونسو | استونمارتین / مرسدس | ۱:۲۳.۷۰۸ | +۰.۶۲۵ | ۲۷ | ۲۲۷.۱۱۸ |
| ۱۰ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۱:۲۳.۷۵۰ | +۰.۶۶۷ | ۲۹ | ۲۲۷.۰۰۴ |
| ۱۱ | اسکار پیاستری | مکلارن / مرسدس | ۱:۲۳.۷۶۳ | +۰.۶۸۰ | ۲۹ | ۲۲۶.۹۶۸ |
| ۱۲ | لنس استرول | استونمارتین / مرسدس | ۱:۲۳.۸۳۲ | +۰.۷۴۹ | ۲۹ | ۲۲۶.۷۸۲ |
| ۱۳ | کارلوس ساینز | ویلیامز / مرسدس | ۱:۲۳.۸۷۲ | +۰.۷۸۹ | ۳۱ | ۲۲۶.۶۷۳ |
| ۱۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۱:۲۳.۹۳۹ | +۰.۸۵۶ | ۲۹ | ۲۲۶.۴۹۳ |
| ۱۵ | الکساندر البون | ویلیامز / مرسدس | ۱:۲۳.۹۵۰ | +۰.۸۶۷ | ۳۲ | ۲۲۶.۴۶۳ |
| ۱۶ | استبان اوکون | هاس / فراری | ۱:۲۳.۹۵۸ | +۰.۸۷۵ | ۲۷ | ۲۲۶.۴۴۱ |
| ۱۷ | یوکی سونودا | ردبول / هوندا | ۱:۲۴.۳۰۳ | +۱.۲۲۰ | ۲۹ | ۲۲۵.۵۱۵ |
| ۱۸ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز / هوندا | ۱:۲۴.۴۷۴ | +۱.۳۹۱ | ۳۲ | ۲۲۵.۰۵۸ |
| ۱۹ | فرانکو کولاپینتو | آلپین / رنو | ۱:۲۴.۷۷۱ | +۱.۶۸۸ | ۲۸ | ۲۲۴.۲۷۰ |
| ۲۰ | پیر گسلی | آلپین / رنو | ۱:۲۴.۹۶۳ | +۱.۸۸۰ | ۳۰ | ۲۲۳.۷۶۳ |

نوریس سریعترین راننده تمرین اول گرندپری ابوظبی ۲۰۲۵ شد
لاندو نوریس در نخستین جلسه تمرین آزاد گرندپری ابوظبی ۲۰۲۵ با اختلاف تنها هشت هزارم ثانیه نسبت به مکس فرستاپن، رقیب مستقیمش در رقابت قهرمانی، سریعترین زمان را ثبت کرد. اسکار پیاستری، سومین مدعی قهرمانی، این جلسه را بهدلیل واگذاری خودرو خود به پاتو اووَرد طبق مقررات حضور رانندگان جوان، از دست داد.
طبق قوانین فرمول یک، هر تیم باید حداقل در دو جلسه تمرین اول (FP1) از فصل، صندلی یکی از رانندگان اصلی را به یک راننده کمتجربه واگذار کند. در نتیجه، ۹ راننده جوان در این جلسه به میدان رفتند.
رانندگان جایگزین عبارت بودند از:
-
پاتو اووَرد (مکلارن)
-
جک کرافورد و سیان شیلدز (استونمارتین)
-
آروید لیندبلاد (ردبول)
-
آیومو ایواسا (ریسینگ بولز)
-
آرتور لکلرک (فراری)
-
پل آرون (آلپین)
-
لوک براونینگ (ویلیامز)
-
ریو هیراکاوا (هاس)
فرستاپن در ابتدای تمرین با تایم ۱:۲۷.۱۳۰ روی تایرهای سخت (Hard) پیشتاز شد، اما با تغییر ترکیب تایرها، نوریس روی تایر متوسط (Medium) برای مدتی به صدر جدول رفت. در ادامه، با آغاز برنامههای سرعتی روی تایرهای نرم (Soft/C5)، نبرد اصلی میان نوریس و فرستاپن شکل گرفت.
نوریس در نهایت با ثبت زمان ۱:۲۴.۴۸۵ دقیقه در جایگاه نخست ایستاد و فرستاپن با اختلاف ناچیز ۰.۰۰۸ ثانیه دوم شد. شارل لکلرک نیز با تنها ۰.۰۱۶ ثانیه اختلاف، رتبه سوم را بهدست آورد.
کیمی آنتونلی، استعداد جوان مرسدس، چهارم شد و نیکو هالکنبرگ از سائوبر رتبه پنجم را کسب کرد. الیور بیرمن از هاس نیز با وجود ثبت بهترین زمان خود روی تایر متوسط، در جایگاه هشتم قرار گرفت.
از میان رانندگان جوان، ریو هیراکاوا با کسب رتبه یازدهم بهترین عملکرد را داشت.
جدول کامل نتایج تمرین اول (FP1) – گرندپری ابوظبی ۲۰۲۵
| ردیف | راننده | تیم / پاور یونیت | زمان | اختلاف | تعداد دور | میانگین سرعت (km/h) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ۱ | لاندو نوریس | مکلارن / مرسدس | ۱:۲۴.۴۸۵ | — | ۲۸ | ۲۲۵.۰۲۹ |
| ۲ | مکس فرستاپن | ردبول / هوندا | ۱:۲۴.۴۹۳ | +۰.۰۰۸ | ۳۰ | ۲۲۵.۰۰۷ |
| ۳ | شارل لکلرک | فراری | ۱:۲۴.۵۰۱ | +۰.۰۱۶ | ۲۸ | ۲۲۴.۹۸۶ |
| ۴ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۱:۲۴.۶۰۸ | +۰.۱۲۳ | ۳۰ | ۲۲۴.۷۰۲ |
| ۵ | نیکو هالکنبرگ | سائوبر / فراری | ۱:۲۴.۶۲۹ | +۰.۱۴۴ | ۲۸ | ۲۲۴.۶۴۶ |
| ۶ | جورج راسل | مرسدس | ۱:۲۴.۷۳۳ | +۰.۲۴۸ | ۲۹ | ۲۲۴.۳۷۰ |
| ۷ | گابریل بورتولتو | سائوبر / فراری | ۱:۲۴.۷۴۲ | +۰.۲۵۷ | ۲۹ | ۲۲۴.۳۴۶ |
| ۸ | الیور بیرمن | هاس / فراری | ۱:۲۴.۷۵۹ | +۰.۲۷۴ | ۱۴ | ۲۲۴.۳۰۱ |
| ۹ | کارلوس ساینز | ویلیامز / مرسدس | ۱:۲۴.۷۷۱ | +۰.۲۸۶ | ۲۷ | ۲۲۴.۲۷۰ |
| ۱۰ | فرانکو کولاپینتو | آلپین / رنو | ۱:۲۴.۸۵۵ | +۰.۳۷۰ | ۲۸ | ۲۲۴.۰۴۸ |
| ۱۱ | ریو هیراکاوا | هاس / فراری | ۱:۲۴.۹۳۴ | +۰.۴۴۹ | ۲۸ | ۲۲۳.۸۳۹ |
| ۱۲ | اساک هادجار | ریسینگ بولز / هوندا | ۱:۲۴.۹۷۷ | +۰.۴۹۲ | ۳۱ | ۲۲۳.۷۲۶ |
| ۱۳ | پل آرون | آلپین / رنو | ۱:۲۵.۲۰۴ | +۰.۷۱۹ | ۲۷ | ۲۲۳.۱۳۰ |
| ۱۴ | پاتریسیو اووَرد | مکلارن / مرسدس | ۱:۲۵.۲۴۶ | +۰.۷۶۱ | ۲۸ | ۲۲۳.۰۲۰ |
| ۱۵ | آروید لیندبلاد | ردبول / هوندا | ۱:۲۵.۲۵۶ | +۰.۷۷۱ | ۲۶ | ۲۲۲.۹۹۴ |
| ۱۶ | آرتور لکلرک | فراری | ۱:۲۵.۳۶۰ | +۰.۸۷۵ | ۲۷ | ۲۲۲.۷۲۲ |
| ۱۷ | آیومو ایواسا | ریسینگ بولز / هوندا | ۱:۲۵.۴۷۵ | +۱.۹۹۰ | ۳۰ | ۲۲۲.۴۲۲ |
| ۱۸ | لوک براونینگ | ویلیامز / مرسدس | ۱:۲۵.۴۹۰ | +۱.۰۰۵ | ۱۸ | ۲۲۲.۳۸۳ |
| ۱۹ | جک کرافورد | استونمارتین / مرسدس | ۱:۲۵.۸۸۹ | +۱.۴۰۴ | ۲۴ | ۲۲۱.۳۵۰ |
| ۲۰ | سیان شیلدز | استونمارتین / مرسدس | ۱:۲۶.۴۳۲ | +۱.۹۴۷ | ۲۲ | ۲۱۹.۹۶۰ |


