تبدیل شدن ویژن به محبوبترین نام خودروهای مفهومی
به گزارش مجله ماشین، اگر در سالهای اخیر اخبار خودروهای مفهومی را دنبال کرده باشید، احتمالاً متوجه تکرار یک واژه در نام آنها شدهاید: Vision. از مرسدس و بیامو گرفته تا هیوندای، کیا، مزدا و اشکودا، تقریباً همه خودروسازان بزرگ از این واژه برای معرفی کانسپتهای آیندهنگر خود استفاده میکنند. اما دلیل این انتخاب یکسان چیست؟
بررسی تاریخ معاصر صنعت خودرو نشان میدهد که استفاده از واژه Vision برای اولینبار به سال ۲۰۰۸ و معرفی مرسدسبنز Vision GLK Freeside در نمایشگاه دیترویت بازمیگردد. خودرویی مفهومی که پیشنمایشی از کراساوور GLK بود و ناخواسته یک الگوی نامگذاری جدید را پایهگذاری کرد؛ الگویی که نزدیک به دو دهه بعد، همچنان زنده است.

اغلب خودروهای مفهومی با نام Vision، هرگز به تولید انبوه نمیرسند. نمونه بارز آن مرسدس مایباخ Vision 6 است؛ یک کوپه لوکس ۲+۲ با طراحی الهامگرفته از خودروهای کلاسیک آیرودینامیک، درهای گالوینگ، نمای عقب قایقمانند و ظاهری بسیار آیندهنگر. با وجود استقبال گسترده، این خودرو هیچگاه وارد خط تولید نشد.
در همین مسیر، Vision V مرسدسبنز نیز بهعنوان یک ون فوقلوکس مفهومی معرفی شد؛ خودرویی که تمرکز آن نه بر سادگی، بلکه بر غوطهوری دیجیتال، نمایشگرهای بزرگ، نورپردازی محیطی پیشرفته و شیشههای هوشمند است.

در سالهای اخیر، برندهای آسیایی نیز به این جریان پیوستهاند. هیوندای N Vision 74 نمونهای شاخص از این رویکرد است؛ یک خودروی اسپرت مفهومی با طراحی رترو که ادای احترامی به کانسپت Pony Coupe سال ۱۹۷۴ دارد، اما با فناوری مدرن سلول سوختی هیدروژنی (FCEV). این خودرو با قدرتی بیش از ۶۷۰ اسببخار، دیفرانسیل عقب و برد حدود ۶۰۰ کیلومتر، نشاندهنده نگاه هیوندای به آینده عملکردمحور و پاک است.

Kia Vision Meta Turismo نیز دیدگاه کیا از آینده خودروهای مسافرتی را به نمایش میگذارد. این کانسپت که به مناسبت ۸۰ سالگی برند کیا معرفی شد، ترکیبی از الهام دهه ۶۰ میلادی و فناوریهای نسل جدید است. طراحی بیرونی آن یادآور خودروهای اسپرت مدرن و فضای داخلی آن مبتنی بر مینیمالیسم، فرمان خاص و نمایشگر هدآپ با واقعیت افزوده است.

مزدا در نمایشگاه تحرک ژاپن، دو کانسپت Vision را معرفی کرد:
-
Vision X-Coupe: یک خودروی اسپرت با موتور روتاری در قالب سامانه هیبریدی و قدرت حدود ۵۰۰ اسببخار
-
Vision X-Compact: یک هاچبک شهری هوشمند با تمرکز بر ارتباط عاطفی انسان و خودرو از طریق هوش مصنوعی
این دو خودرو نشان میدهند که مزدا همچنان به فلسفه طراحی کودو و نوآوری فنی پایبند است.

Skoda Vision O یک استیشن الکتریکی مفهومی است که ثابت میکند این کلاس بدنه هنوز زنده است. نمایشگر سرتاسری ۱.۲ متری، طراحی نوری جدید و دستیار دیجیتال ارتقایافته، بخشی از آیندهنگری اشکودا را نشان میدهند.
در سوی دیگر، BMW Vision Neue Klasse بهعنوان پیشنمایشی از نسل آینده محصولات بیامو معرفی شد. طراحی ساده و خطی، دماغه موسوم به «بینی کوسهای»، نمایش اطلاعات روی کل شیشه جلو و نسل ششم سامانه eDrive، از مهمترین ویژگیهای این کانسپت هستند.
وجه اشتراک همه Visionها چیست؟
تقریباً تمام خودروهای مفهومی با نام Vision دارای این ویژگیها هستند:
-
تمرکز بر برقیسازی (خودروهای تمامبرقی، هیبریدی یا هیدروژنی)
-
نمایش زبان طراحی آینده برند
-
استفاده گسترده از هوش مصنوعی و فناوریهای دیجیتال
-
ایفای نقش بهعنوان پیشنمایش محصولات آینده، نه الزاماً وعده تولید
در واقع، Vision به معنای «چشمانداز» است؛ بوم سفیدی که خودروسازان روی آن، آینده خود را ترسیم میکنند و توجه مخاطب را به مسیر پیش رو جلب میکنند.
اگرچه تکرار واژه Vision ممکن است نشانه کمبود خلاقیت در نامگذاری به نظر برسد، اما در عمل به یک زبان مشترک در صنعت خودرو تبدیل شده است؛ زبانی برای نمایش آینده، فناوری و ایدههایی که هنوز برای تولید انبوه آماده نیستند. و اگر بخواهیم مقصر اصلی این موج را معرفی کنیم، احتمالاً باید دوباره به مرسدسبنز و شروع ماجرا در سال ۲۰۰۸ بازگردیم.


