جمعه , ۲ آذر ۱۴۰۳
فرمول یک ایتالیا 2024

فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴: فستیوال سرعت در ایمولا با پیروزی ورشتاپن به پایان رسید

1403-02-31 زمان مطالعه: 2 دقیقه

ورشتپن در گرماگرم رقابت فرمول یک ایتالیا 2024، حمله نهایی نورریس را دفع کرد و به پنجمین پیروزی خود در فصل جاری دست یافت.

به گزارش مجله ماشین، فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴ با پیروزی مکس ورشتاپن از ردبول، در حالی که لاندو نوریس از مک‌لارن و شارل لکرک از فراری به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند، به پایان رسید.

ورشتپن که از جایگاه اول (پُل پوزیشن) شروع کرده بود، توانست در همان ابتدای مسابقه پیشتازی را به دست بگیرد و بخش اعظم رقابت را کنترل کند.

به نظر می‌رسید برای سومین بار پیاپی، او فاتح این گرندپری باشد.

اما در ۱۰ دور پایانی، لاستیک‌های سفت (Hard) خودروی ردبول عملکرد خوبی نداشتند و این موضوع باعث شد تا نوریس فرصت حمله پیدا کند.

با این حال، با وجود اینکه اختلاف به کمتر از یک ثانیه کاهش یافت، ورشتاپن توانست با چنگ و دندان از پیروزی خود دفاع کند.

ورشتپن بعد از مسابقه گفت: «کل مسابقه را مجبور بودم با حداکثر توان حرکت کنم. با لاستیک‌های مدیوم، عملکرد خوبی داشتیم. اما مدیریت لاستیک‌های سفت کمی دشوارتر بود، مخصوصاً در ۱۰ یا ۱۵ دور پایانی دیگر هیچ اصطکاکی نداشتم و خیلی لیز می‌خوردم. لاندو را می‌دیدم که به من نزدیک می‌شود. بنابراین ۱۰ دور آخر فقط با نهایت توان حرکت کردم. نمی‌توانستم اشتباه زیادی بکنم. خوشبختانه اشتباهی نکردیم و من از اینکه امروز اینجا برنده هستم، فوق‌العاده خوشحالم.»

با خاموش شدن چراغ‌ها در شروع مسابقه، ورشتاپن به خوبی توانست از جایگاه اول پیش بیفتد و در پیچ تامبورلو (Tamburello) پیشتاز شود.

پشت سر او، لکلرک مقام سوم را در اختیار داشت و بعد از او کارلوس ساینز از فراری و اسکار پیاستری از مک‌لارن قرار داشتند.

در حالی که در جلوی مسابقه، ورشتاپن فضای خالی خوبی داشت و از نوریس فاصله می‌گرفت، بعد از گذشت ۷ دور، راننده‌ی ردبول با اختلاف تقریباً ۲ ثانیه از راننده‌ی مک‌لارن پیش بود.

با پیشروی مسابقه، ورشتاپن توانست اختلاف خود را با نوری Norris به ۵ ثانیه برساند.

در پایان دور ۲۳، نوریس تنها توقف خود در پیت‌لاین را انجام داد و با لاستیک‌های سفت به پیست برگشت.

او پشت سر سرجیو پرز قرار گرفت که با لاستیک‌های سفت استراتژی استینت (Stint) طولانی را در پیش گرفته بود. با این حال، با لاستیک‌های کهنه‌تر، راننده‌ی مکزیکی نتوانست بریتانیایی را مهار کند و در ابتدای دور بعد جایگاه خود را به او واگذار کرد.

سپس ورشتاپن نیز توقف خود در پیت‌لاین را انجام داد و بعد از تعویض لاستیک‌های سفت با زمان ۲.۶ ثانیه، در جایگاه چهارم و پشت سر لوییس همیلتون از مرسدس به مسابقه برگشت.

با توقف لکلرک، هم‌تیمی او کارلوس ساینز و همیلتون برای تعویض لاستیک، ورشتاپن بار دیگر با اختلاف ۶.۳ ثانیه نسبت به نوریس پیشتاز شد.

پشت سر دو نفر اول، لکلرک دوباره سوم بود، اما پیاستری توانسته بود با توقف دیرهنگام از ساینز رد شود و جایگاه چهارم را به دست بیاورد.

در همین حال، پرز که با لاستیک‌های سفت مسابقه را آغاز کرده بود، به دلیل افت سرعت، به جایگاه هشتم و پشت سر راننده‌های مرسدس سقوط کرد.

در پایان دور ۳۷، پرز سرانجام برای تعویض لاستیک به پیت‌لاین رفت و لاستیک‌های مدیوم را دریافت کرد.

اگرچه او در ابتدا به جایگاه یازدهم (جایی که مسابقه را آغاز کرده بود) بازگشت، اما برتری لاستیک‌های مدیوم جدید باعث شد تا به سرعت به راننده‌های جلویی نزدیک شود.

در دور ۳۹، او از کنار دنیل ریکاردو از ردبول گذشت و یک دور بعد، با کمک سیستم DRS (سیستم کاهش نیروی هوایی) به راحتی از هالکنبرگ در مسیر رسیدن به پیچ تامبورلو پیشی گرفت.

هدف بعدی او یوکیتسونودا، راننده‌ی دوم ردبول بود و در دور ۴۳، بار دیگر از DRS استفاده کرد و از راننده‌ی ژاپنی در خط مستقیم پیت‌لاین عبور کرد و به رده هشتم صعود کرد.

در جلوی مسابقه، به نظر می‌رسید همه چیز برای ورشتاپن به خوبی پیش می‌رود، اما با ۱۰ دور باقی‌مانده، او به تیم خود اعلام کرد که «لاستیک‌هایم کار نمی‌کنند» و در دورهای بعد، اختلاف ۶ ثانیه‌ای او با نوریس به ۴ و سپس ۲ ثانیه کاهش یافت.

با وجود این محدودیت‌ها، ورشتاپن خونسردی خود را حفظ کرد و اگرچه اختلاف در سه دور پایانی به محدوده DRS نزدیک شد، اما قهرمان جهان توانست با ۰.۷ ثانیه اختلاف نسبت به راننده‌ی مک‌لارن از خط پایان عبور کند.

با کسب مقام دوم توسط نوریس و لکلرک که آخرین پله‌ی سکو را به خود اختصاص داد، اسکار پیاستری راننده‌ی استرالیایی در رده چهارم قرار گرفت.

او در این مسابقه از ساینز و دو راننده‌ی مرسدس، لوییس همیلتون و جورج راسل پیشی گرفت.

پرز در نهایت با کسب ۴ امتیاز در رده هشتم از خط پایان عبور کرد و پس از شروع مسابقه از رده یازدهم، عملکردی خوب را به نمایش گذاشت.

لانس استرول از استون مارتین در رده نهم قرار گرفت و آخرین امتیاز این مسابقه به یوکیتسونودا رسید.

جدول رده بندی نهایی فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴

مقامرانندهتیمدورزماناختلاف
۱مکس ورشتاپنردبول/هوندا۶۳۱:۲۵:۲۵.۲۵۲
۲لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۶۳۱:۲۵:۲۵.۹۷۷+۰.۷۲۵
۳شارل لکلرکفراری۶۳۱:۲۵:۳۳.۱۶۸+۷.۹۱۶
۴اسکار پیاستریمک‌لارن/مرسدس۶۳۱:۲۵:۳۹.۳۸۴+۱۴.۱۳۲
۵کارلوس ساینزفراری۶۳۱:۲۵:۴۷.۵۷۷+۲۲.۳۲۵
۶لوییس همیلتونمرسدس۶۳۱:۲۶:۰۰.۳۵۶+۳۵.۱۰۴
۷جورج راسلمرسدس۶۳۱:۲۶:۱۲.۴۰۶+۴۷.۱۵۴
۸سرجیو پرزردبول/هوندا۶۳۱:۲۶:۲۰.۰۲۸+۵۴.۷۷۶
۹لانس استرولاستون مارتین/مرسدس۶۳۱:۲۶:۴۴.۸۰۸+۱:۱۹.۵۵۶
۱۰یوکیتسونوداردبول/هوندا۶۲۱:۲۵:۴۳.۱۰۸۱ دور / +۱۷.۸۵۶
۱۱نیکو هالکنبرگهاس/فراری۶۲۱:۲۵:۵۰.۵۲۹۱ دور / +۲۵.۲۷۷
۱۲کوین مگنوسنهاس/فراری۶۲۱:۲۵:۵۱.۶۸۶۱ دور / +۲۶.۴۳۴
۱۳دنیل ریکاردوردبول/هوندا۶۲۱:۲۵:۵۲.۹۱۳۱ دور / +۲۷.۶۶۱
۱۴استبان اوکنآلپاین/رنو۶۲۱:۲۶:۰۹.۱۵۹۱ دور / +۴۳.۹۰۷
۱۵ژو گوآنیوآلفا رومئو/فراری۶۲۱:۲۶:۱۰.۱۸۵۱ دور / +۴۴.۹۳۳
۱۶پیر گسلیآلپاین/رنو۶۲۱:۲۶:۱۴.۹۶۷۱ دور / +۴۹.۷۱۵
۱۷لوگان سارجنتویلیامز/مرسدس۶۲۱:۲۶:۱۶.۳۰۳۱ دور / +۵۱.۰۵۱
۱۸والتری بوتاسآلفا رومئو/فراری۶۲۱:۲۶:۲۱.۵۹۵۱ دور / +۵۶.۳۴۳
۱۹فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۶۲۱:۲۶:۴۰.۳۷۶۱ دور / +۱:۱۵.۱۲۴

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×