سه شنبه , ۱ آبان ۱۴۰۳
بحران قطعات کابوس خریداران خودروهای چینی

بحران قطعات کابوس خریداران خودروهای چینی

۱۴۰۳-۰۷-۱۸ زمان مطالعه: 2 دقیقه

افزایش چشمگیر واردات خودروهای چینی به بازار ایران در کنار وعده‌های تولیدکنندگان داخلی مبنی بر کاهش قیمت‌ها، به چالشی جدی برای خریداران تبدیل شده است. نبود قطعات اصلی و افزایش بی‌رویه قیمت آن‌ها، سایه سنگینی بر تجربه رانندگی با این خودروها انداخته است.

به گزارش مجله ماشین، طبق گزارش خبرنگار اقتصادی تسنیم، در حالی که انتظار می‌رفت با ورود خودروهای چینی، تنوع محصولات و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ایجاد شود، مشکل تأمین قطعات یدکی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از مالکان این خودروها از عدم دسترسی به قطعات اصلی و افزایش چند برابری قیمت آن‌ها در بازار آزاد گلایه دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مشکل تنها به یک یا دو مدل خودرو محدود نمی‌شود و طیف گسترده‌ای از قطعات، از ساده‌ترین قطعات بدنه تا قطعات فنی پیچیده، با کمبود مواجه هستند. حتی نمایندگی‌های فروش این خودروها نیز قادر به تأمین به موقع قطعات مورد نیاز مشتریان نیستند.

نیک آئین، رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران، با اشاره به این موضوع که دانش فنی تعمیر خودروهای چینی در انحصار نمایندگی‌ها است، می‌گوید: مشتریان مجبورند برای تعمیر خودروهای خود مدت‌ها در صف انتظار بمانند یا با هزینه‌های گزاف، قطعات غیر اصلی را جایگزین کنند.

وی همچنین به افزایش قیمت قطعات به دلیل نوسانات نرخ ارز و کیفیت پایین برخی از خودروهای چینی اشاره کرد و افزود: برخی از این خودروها به دلیل مشکلات فنی و نبود قطعات، به زودی از رده خارج می‌شوند و این موضوع ضرر مالی زیادی را به خریداران وارد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که نبود برنامه‌ریزی دقیق برای واردات خودرو و عدم توجه به تأمین قطعات یدکی، به یکی از دلایل اصلی بروز این بحران تبدیل شده است. همچنین، تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات نقل و انتقالات مالی نیز بر پیچیدگی این مسئله افزوده‌اند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×