تغییر مسیر نیو از خودروهای تمام برقی به هیبرید
به گزارش مجله ماشین، این خودروساز تاکنون تنها خودروهای تمام برقی تولید کرده است. ساخت خودروی هیبریدی جدید تلاشی برای مقابله با چالشهایی است که شرکتهای چینی در فروش خودروهای برقی در بازارهای خارجی با آنها مواجه هستند. موانع تجاری و کندی در توسعه زیرساختهای شارژ، از جمله این مشکلات به شمار میروند.
منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند توسعهی این خودروی هیبریدی با قابلیت پیمایش بیشتر، که تحت برند “فایرفلای” عرضه خواهد شد، با پیشنهاد سرمایهگذار اصلی نیو، یعنی شرکت سرمایهگذاری ابوظبی (CYVN Holdings)، صورت گرفته است. به گفتهی این افراد، این اقدام میتواند به افزایش فروش در بازارهای خاورمیانه کمک کند، جایی که زیرساختها هنوز برای پذیرش گستردهی خودروهای برقی آماده نیستند.
قرار است این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۶ رونمایی شود و تحویل آن از سال ۲۰۲۷ آغاز گردد. به گفتهی یکی از منابع، این مدل در چین به فروش نخواهد رسید و نیو در این کشور تنها به عرضهی خودروهای برقی با باتریهای قابل تعویض ادامه خواهد داد.
شرکت نیو از اظهار نظر در مورد برنامهی ساخت خودروی هیبریدی خودداری کرده است. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که برند فایرفلای از فناوری تمام برقی استفاده خواهد کرد، اما توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نداده است.
روزنامهی چینی ییکای اولین بار در روز جمعه از برنامهی نیو برای توسعهی یک خودروی هیبریدی خبر داد.
نیو اولین مدل تحت برند فایرفلای را در رویداد سالانهی خود در ۲۱ دسامبر رونمایی خواهد کرد. این شرکت امیدوار است این مدل با طراحی متناسب با علاقهی مصرفکنندگان اروپایی به خودروهای کوچک و چابک، بتواند در بازار انبوه اروپا به فروش خوبی دست یابد.
اتحادیهی اروپا علاوه بر تعرفهی ۱۰ درصدی واردات فعلی، عوارض گمرکی جدیدی به میزان بیش از ۲۰ درصد را برای پنج سال آینده بر روی خودروهای برقی نیو به این منطقه اعمال کرده است. به گفتهی یکی از منابع، این اقدام بهطور قابل توجهی رقابتپذیری فایرفلای را تضعیف کرده است.
با این حال، در حالی که خودروهای برقی ساخت چین مشمول این تعرفهها هستند، خودروهای هیبریدی همچنان معافیت دارند و این موضوع، برنامههای صادرات خودروی هیبریدی به اروپا را تقویت میکند.
شرکت نیو در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار از CYVN Holdings سرمایهگذاری دریافت کرد که این امر فشار نقدینگی بر این خودروساز چینی را که با وجود تلاشهای مضاعف در تحقیق و توسعه، هنوز برای دستیابی به سودآوری با مشکل مواجه است را تا حد زیادی کاهش داد. نیو همچنین در فوریهی ۲۰۲۴ توافق کرد که فناوریهای خودروی برقی خود را به CYVN مجوز دهد.