معرفی بی ام و iX: قدرت، پویایی و بهرهوری بیشتر
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، بی ام و iX با بهرهگیری از جدیدترین فناوریهای پیشرانه و باتری، تجربهای متفاوت از رانندگی در یک خودروی شاسیبلند الکتریکی (SAV) ارائه میدهد. افزایش توان خروجی، عملکرد اسپرتتر و بهرهوری بالاتر، همگی نتیجه توسعهیافتهترین اقدامات BMW EfficientDynamics هستند. این خودرو از ابتدا با هدف ارائهی یک تجربهی ممتاز تمامبرقی طراحی شده و حالا بسته به مدل، تا ۲۵ درصد قدرت بیشتر و تا ۴۰ درصد برد طولانیتر نسبت به نسخههای قبلی دارد. برای نخستین بار، یک مدل تمامبرقی بی ام و موفق به ثبت برد ۷۰۱ کیلومتری در چرخهی تست WLTP شده است.
فناوری جدید مبدل اینورتر و افزایش بهرهوری انرژی

بی ام و با معرفی فناوری جدید اینورتر، چگالی توان پیشرانه را بهینه کرده است. این فناوری، انتقال انرژی از باتری ولتاژ بالا به موتورهای الکتریکی را با بازدهی بسیار بالا انجام میدهد. استفاده از ماژول سیلیکون کاربید در اینورتر، عملکرد پیک موتورها را بهینه کرده و در نتیجه، برد خودرو افزایش یافته است. به لطف بهبودهای اعمالشده در الکترونیک قدرت، تنظیمات چرخها و تایرها، مصرف انرژی در تست WLTP بهطور میانگین ۸ درصد کاهش یافته است. در مدل BMW iX xDrive60، این بهینهسازی منجر به افزایش ۶۰ کیلومتری برد خودرو شده است.
مصرف انرژی و بهینهسازی راندمان

بر اساس تست WLTP، مصرف انرژی مدلهای مختلف بی ام و iX به شرح زیر است:
- BMW iX xDrive45: معادل ۲۱.۸ کیلوواتساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
- BMW iX xDrive60: معادل ۲۱.۹ کیلوواتساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
- BMW iX M70 xDrive: معادل ۲۳.۵ کیلوواتساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
این آمار نشاندهندهی اثربخشی اقدامات بهینهسازی BMW EfficientDynamics است که تمام جنبههای طراحی خودرو را برای افزایش پایداری و بهرهوری بهبود میبخشد.
ترکیب بهینهی پویایی و توانایی پیمایش طولانی

بی ام و iX نهتنها عملکردی اسپرتتر ارائه میدهد، بلکه با بهرهگیری از نسل پنجم فناوری BMW eDrive، به یک سیستم چهارچرخ محرک الکتریکی کارآمد مجهز شده است. این سیستم، گشتاور موتور را بسته به شرایط رانندگی، بهطور هوشمند بین چرخها توزیع میکند. تحویل آنی قدرت توسط موتورهای الکتریکی، واکنش سریع سیستم کنترل لغزش چرخها و تنظیم دقیق سیستم تعلیق، موجب بهبود کشش، پایداری و فرمانپذیری این خودرو شده و تجربهی رانندگیای منحصربهفرد را رقم میزند.
افزایش چشمگیر قدرت در تمامی مدلها

هر سه نسخهی بی ام و iX با سیستم پیشرانهی بهینهسازیشده، عملکرد قدرتمندتری را ارائه میدهند:
- BMW iX xDrive45: توان خروجی ۴۰۸ اسببخار (افزایش ۸۲ اسببخاری) و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۵.۱ ثانیه.
- BMW iX xDrive60: توان خروجی ۵۴۴ اسببخار (افزایش ۲۱ اسببخاری) و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۴.۶ ثانیه.
هر دو مدل به حداکثر سرعت الکترونیکی محدود شدهی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت مجهز هستند. اما نسخهی M70 xDrive، با توان خروجی ۶۵۹ اسببخار و گشتاور ۱۱۰۰ نیوتنمتر، در حالت My Mode SPORT شتاب صفر تا ۱۰۰ را تنها در ۳.۸ ثانیه ثبت میکند و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
بردی بیسابقه با بیش از ۷۰۱ کیلومتر پیمایش
بی ام و iX از جدیدترین نسل باتریهای ولتاژ بالا بهره میبرد که با مدیریت بهینهی انرژی، میزان پیمایش را افزایش دادهاند.
- BMW iX xDrive45: ظرفیت باتری ۹۴.۸ کیلوواتساعت و افزایش برد به ۴۹۰ تا ۶۰۲ کیلومتر (افزایش ۱۶۰ کیلومتری).
- BMW iX xDrive60: ظرفیت باتری ۱۰۹.۱ کیلوواتساعت و ثبت برد ۵۶۳ تا ۷۰۱ کیلومتر، که یک رکورد در این کلاس محسوب میشود.
- BMW iX M70 xDrive: برد ۵۲۱ تا ۶۰۰ کیلومتر طبق استاندارد WLTP.
این افزایش برد تا ۴۰ درصدی در مقایسه با نسل قبلی، نتیجهی طراحی جدید سلولهای باتری و سیستمهای مدیریت انرژی پیشرفتهی BMW است.
بازیابی انرژی تطبیقی برای افزایش برد

سیستم بازیابی انرژی جدید، هنگام ترمزگیری و کاهش سرعت، شدت بازیابی را بر اساس شرایط رانندگی تنظیم میکند. این سیستم با استفاده از دادههای ناوبری و حسگرهای کمکی راننده، در مواقع ضروری مانند نزدیک شدن به تقاطع، مقدار بیشتری انرژی به باتری بازمیگرداند.
در عین حال، راننده میتواند سطح بازیابی انرژی را بهصورت دستی از طریق سیستم iDrive در سه حالت بالا، متوسط و پایین تنظیم کند. همچنین، با فعالسازی حالت MAX RANGE، امکان افزایش برد خودرو تا ۲۵ درصد وجود دارد که با کاهش قدرت پیشرانه و محدود کردن برخی از امکانات رفاهی حاصل میشود.