معرفی بنتلی باتور کانورتیبل: شاهکاری دستساز
به گزارش مجله ماشین، شرکت بنتلی موتورز از سومین خودروی دستساز دوران مدرن خود با نام بنتلی باتور کانورتیبل رونمایی کرد. این شاهکار توسط مولینر، بخش سفارشیسازی داخلی بنتلی و قدیمیترین کارگاه خودروسازی جهان، خلق شده است. باتور کانورتیبل پس از مدلهای بینظیر باکالار بارتا و باتور کوپه، جدیدترین اثر مولینر است که با تکیه بر سنت دیرینه این کارگاه، خودروهایی کاملاً منحصربهفرد و متناسب با خواستههای مشتریان خاص خود ارائه میدهد.
باتور کانورتیبل نهتنها زبان طراحی نوآورانه مدل کوپه خود را به سطح بالاتری میبرد، بلکه پیشنمایشی از طراحی آینده خودروهای بنتلی است. این خودرو مجهز به قدرتمندترین نسخه موتور افسانهای W12 بنتلی با قدرت ۷۵۰ اسببخار و حجم ۶.۰ لیتری توربوشارژ دوقلو است که طی دو دهه گذشته، نیروی محرکه موفقیتهای بنتلی بوده است. با توقف تولید این موتور در تابستان امسال، باتور کانورتیبل یکی از آخرین خودروهای بنتلی خواهد بود که از این پیشرانه خارقالعاده بهره میبرد.
بنتلی سابقهای غنی در ساخت خودروهای روباز دارد؛ از اولین مدل بنتلی در سال ۱۹۱۹ تا باکالار مدرن. طراحی باتور کانورتیبل به مولینر این امکان را داده تا ترکیبی از استایل باکالار و باتور را با کاربردی بودن یک خودروی کانورتیبل ادغام کند. کابین دوسرنشینه این خودرو با الهام از طراحی باکالار، حالتی «پوشاننده» (Wraparound) دارد که حس یک خودروی اسپرت کلاسیک بارتا را القا میکند.

عنصر برجسته پل هوایی (Airbridge) پشت صندلیها و پوششهای مخروطی در عقب، یادآور خودروهای اسپرت بارتا قدیمی است و در عین حال تجربهای پویا و رانندهمحور را در محیطی لوکس و راحت نوید میدهد. این پل هوایی و پوششها علاوه بر زیبایی، فضایی نیمهمحصور برای قرارگیری چمدانها در پشت صندلیهای جلو فراهم میکنند.
سقف پارچهای کانورتیبل با طراحی مدرن و لمسی، جایگزینی جذاب برای سقفهای سخت است. این سقف با استفاده از مواد عایق، سیستم آببندی پیشرفته و فناوری کاهش صدا، محیطی آرام و لوکس ایجاد میکند. سقف در تنها ۱۹ ثانیه باز یا بسته میشود و این کار حتی در سرعتهای تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت امکانپذیر است. با فشردن یک دکمه، باتور از یک کوپه لوکس به یک گرند تورر روباز تبدیل میشود.
تیم طراحی مولینر با هر مشتری همکاری نزدیکی خواهد داشت تا باتور کانورتیبل را از طریق ابزار ویژه مولینر ویژوالایزر شخصیسازی کند. این ابزار امکان انتخاب رنگ و نوع پوشش برای هر بخش از خودرو را فراهم میکند. مشتریان میتوانند از نمونههای متنوع مواد با بافتهای خاص استفاده کنند تا خودرویی کاملاً منحصربهفرد خلق کنند که تنها به تخیل آنها محدود است.

تقریباً هر سطح از باتور کانورتیبل، از بدنه تا کابین، قابل تنظیم است. گزینههای رنگ بدنه بینهایت هستند؛ از پالت کامل رنگهای مولینر تا رنگهای کاملاً سفارشی و حتی گرافیکهای دستساز. قطعات فلزی بیرونی (Brightware) میتوانند در ترکیبهای روشن، تیره، مات، براق یا حتی تیتانیومی اجرا شوند. یکی از گزینههای جذاب، امکان انتخاب رنگ گرادیان برای جلوپنجره است که افکت امبره (Ombré) خیرهکنندهای ایجاد میکند.
مشتریان همچنین میتوانند جنس و رنگ پل هوایی، پوشش سقف و مواد کابین را هماهنگ با سایر بخشهای خودرو انتخاب کنند. در داخل کابین، گزینه انحصاری طلای رز 3D چاپشده برای نقاط تماس کلیدی راننده، مانند انتخابگر حالت رانندگی بنتلی (Bentley Drive Mode Selector) که دکمه استارت/استاپ را احاطه کرده و حالتهای شاسی را تغییر میدهد، در دسترس است. این طلای رز همچنین در کنترلهای تهویه ارگان استاپ (Organ Stop) و نشانگر روی فرمان استفاده میشود. این قطعات توسط جواهرسازان حرفهای در منطقه تاریخی جواهرات بیرمنگام انگلستان ساخته شدهاند و ترکیبی از فناوریهای پیشرفته و تکنیکهای سنتی را به نمایش میگذارند.

هر دستگاه باتور کانورتیبل طی چند ماه در کارگاه مولینر واقع در کارخانه کربنخنثی بنتلی در کرو، انگلستان، با دست ساخته میشود. تولید این خودرو به تنها ۱۶ دستگاه محدود است، که هر یک از آخرین بنتلیهایی خواهند بود که از موتور W12 در قویترین نسخه آن استفاده میکنند.
پیشرانه W12 باتور کانورتیبل با سیستم ورودی بازطراحیشده، توربوشارژرهای ارتقایافته، خنککنندههای جدید و کالیبراسیون گسترده، قدرتی معادل ۷۵۰ اسببخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتنمتر تولید میکند. این نسخه از موتور W12، که طی ۲۰ سال توسعه، قدرتش ۴۰ درصد افزایش یافته و مصرف سوخت آن ۲۵ درصد بهبود پیدا کرده، با گیربکس هشتسرعته دوکل و اگزوز اسپرت تیتانیومی با خروجیهای 3D چاپشده تیتانیومی ترکیب شده است.

خودروی آزمایشی باتور کانورتیبل شماره صفر با همان دقت و توجهی ساخته شده که برای خودروهای مشتریان در نظر گرفته شده است. رنگ بدنه این مدل ترکیبی سفارشی از ورمیلیون براق و ورمیلیون مات است که جلوهای زنده و مدرن به خودرو میبخشد. اسپلیترهای جلو، رکابهای کناری و دیفیوزر عقب از فیبر کربن براق ساخته شدهاند.
جلوپنجره این خودرو اثری هنری است؛ ماتریس اصلی آن در رنگ تیتانیوم تیره براق و الگوهای افقی امبره از رنگ بلوگا در مرکز به ورمیلیون براق در کنارهها تغییر میکند. خط «کاپوت بیانتها» و رینگهای ۲۲ اینچی در رنگهای تیتانیوم مشکی براق و مات با جزئیات ورمیلیون براق تکمیل شدهاند.