معرفی هوندا سوپر EV کانسپت: شاسیبلند کامپکت برقی
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در رویدادی غیرمنتظره و هیجانانگیز در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۵، شرکت خودروسازی هوندا از نسخه استتار شده کانسپت جدید خود با نام “سوپر EV کانسپت” (Super EV Concept) رونمایی کرد. این خودروی برقی کامپکت که پیش از این در مراحل آزمایشی در بریتانیا تحت تستهای مختلف دیده شده بود، اکنون اولین نمایش عمومی دینامیک خود را در مسیر ۱.۸۵۶ کیلومتری تپهنوردی (Hill Climb) گودوود به ثبت رساند. این حرکت غیرمعمول هوندا برای رونمایی جهانی از یک کانسپت در حال استتار، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.
تولد یک جانشین شایسته برای هوندا e
این کانسپت که به عنوان یک خودروی برقی کامپکت سگمنت A طراحی شده، قرار است جانشینی شایسته برای مدل محبوب و البته تولید متوقف شده “هوندا e” باشد که در سال ۲۰۲۳ از خط تولید خارج شد. هوندا با اطمینان کامل اعلام کرده است که “سوپر EV کانسپت”، تجربهای “روحبخش و هیجانانگیز” از رانندگی را ارائه خواهد داد؛ وعدهای که با توجه به سابقه هوندا در ساخت خودروهای اسپرت و جذاب، بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد.
با قضاوت بر اساس ابعاد و ظاهر این خودروی برقی، میتوان آن را رقیبی جدی برای خودروهایی نظیر مینی کوپر الکتریکی و فیات 500e دانست که در بازار خودروهای شهری و کامپکت برقی جایگاه ویژهای دارند.

طراحی جعبهای و الهام از N-One
با وجود اینکه هوندا هنوز اطلاعات و مشخصات رسمی زیادی را منتشر نکرده است، اما تصاویر اولیه از این خودروی برقی بسیار جذاب به نظر میرسند. فرم جعبهای و عمودی این کانسپت، شباهت چشمگیری به مدل “هوندا N-One” دارد؛ خودروی “کی کار” (Kei Car) هوندا با طراحی وینتج که تنها در بازار ژاپن عرضه میشد. با این حال، تفاوتهای اساسی در سامانه انتقال قدرت تمام برقی و برخی تغییرات ظاهری، این دو را از هم متمایز میکند. خبر خوب این است که برخلاف N-One، این کانسپت قرار است به عنوان یک مدل جهانی عرضه شود.
پیشبینی میشود ابعاد این خودرو همانند N-One، حدود ۳۳۹۵ میلیمتر طول داشته باشد. از جزئیات ظاهری که تا کنون قابل تشخیص است، میتوان به جلوپنجره کاملاً بسته و چراغهای جلوی دایرهای LED اشاره کرد که نمایی مدرن و در عین حال نوستالژیک به آن بخشیدهاند. همچنین، گلگیرهای برجسته و کاپوت کوتاه، در کنار سقف نسبتاً تخت، ستونهای باریک و شیشهی جلوی عمودی، همگی از ویژگیهای یک شاسیبلند کامپکت هستند که در این کانسپت نیز به وضوح دیده میشوند.
آینده مبهم باتری و عملکرد، اما با نوید “لذت رانندگی هوندا”
در حال حاضر، جزئیات مربوط به باتری، عملکرد و سایر سختافزارهای فنی این خودرو همچنان محرمانه باقی ماندهاند. تنها چیزی که در بیانیه مطبوعاتی هوندا به آن اشاره شده، این است که این خودرو «هم کاربری عملی و هم “لذت رانندگی” را که تنها هوندا میتواند ارائه دهد، محقق میسازد.» این جمله، تداعیکننده فلسفه همیشگی هوندا در تولید خودروهایی با فرمانپذیری بالا و دینامیک رانندگی جذاب است.
نکته هیجانانگیزتر اینجاست که بلافاصله پس از نمایش سوپر EV کانسپت در گودوود، هوندا اولین تصویر رندر تِیزر (Teaser) از مدل تولیدی این خودرو را نیز منتشر کرد. اگرچه اطلاعات زیادی از این تصویر به دست نمیآید، اما میتوان یک پورت اضافی در سمت راست در کنار پورت شارژ اصلی در سمت چپ را مشاهده کرد که کاربرد آن هنوز مشخص نیست.
هوندا تایید کرده است که نام نهایی این خودرو N-ONE e: خواهد بود و تاریخ رونمایی اصلی آن نیز در سپتامبر (شهریور/مهر) تعیین شده است. این زمانبندی به احتمال زیاد نشاندهنده یک رونمایی بزرگ در رویداد IAA Mobility مونیخ در همان ماه است.

وضعیت عرضه در بازارهای جهانی و ایالات متحده
هماکنون، تلاشهای هوندا در زمینه خودروهای برقی در ایالات متحده، بر روی عرضه اولین مدلهای “سری ۰” (۰ Series) متمرکز است. این سری شامل مدلهایی مانند Afeela 1 (اولین محصول سرمایهگذاری مشترک سونی هوندا موبیلیتی)، یک کراساوور که با سختافزار مشابه نام آکورا RSX را احیا میکند، و همچنین یک شاسیبلند و سدان که اوایل سال جاری در نمایشگاه CES پیشنمایش شدند، میشود.
در مورد عرضه “سوپر EV کانسپت” در ایالات متحده، هنوز ابهاماتی وجود دارد. اگرچه ممکن است این خودرو توجه برخی افراد را جلب کند، اما بازار کلی آمریکا برای یک خودروی کوچک در این سگمنت ممکن است برای هوندا بسیار خاص (Niche) باشد. با این حال، همانطور که همیشه در صنعت خودرو دیده میشود، هیچ چیز قطعی نیست و باید منتظر ماند و دید هوندا چه برنامهای برای این خودروی برقی جذاب در بازارهای مختلف دارد.